کد خبر: 630187
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

گفتمان دولت رئیسی خدمت و مبارزه با فساد است

غلامعلی رجایی گفت: آنچه از حرف‌های آقای رئیسی و وزرایش به دست می‌آید، این است که گفتمان دولت خدمت و مبارزه با فساد است اما هنوز برای قضاوت کامل زود است و باید دید که دولت آقای رئیسی در چه مسیری پیش می‌رود.

گفتمان دولت رئیسی خدمت و مبارزه با فساد است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گفتمان دولت سیزدهم چیست؟ این پرسشی است که با مرور دولت‌های پیشین به ذهن می‌رسد. برای مثال وقتی به دولت اکبر هاشمی رفسنجانی نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که گفتمان غالب توسعه و سازندگی بوده است، دولت سید محمد خاتمی هم توسعه سیاسی را در پیش گرفت و به تعبیری دولت محمود احمدی‌نژاد هم گفتمان عدالت را برگزید و حسن روحانی هم با تکیه بر دیپلماسی اساس دولتش را شکل داد تا بتواند بحران‌های بین‌المللی ایران را رفع کند. حالا مشخص نیست دولت سید ابراهیم رئیسی با چه گفتمانی آمده است و قرار است چه خطی را در پیش بگیرد؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم به چه سمتی می‌رود اما آنچه از حرف‌های آقای رئیسی و وزرایش به دست می‌آید، این است که گفتمان دولت خدمت و مبارزه با فساد است اما هنوز برای قضاوت کامل زود است و باید دید که دولت آقای رئیسی در چه مسیری پیش می‌رود».

او درباره اینکه با توجه به حضور افرادی چون رضایی، خاندوزی و مخبر در تیم اقتصادی، آیا می‌توان انتظار ایجاد یک هماهنگی کامل در حوزه اقتصادی باشیم، بیان کرد: «به نظرم هماهنگی اقتصادی با معاون اول دولت یعنی آقای مخبر باشد و وزارتخانه‌های اقتصادی هم این موضوع را پذیرفته‌اند اما هنوز مشخص نیست که نقش آقای رضایی به عنوان معاون اقتصادی چیست؟ آیا او قرار است نقش مشاور را ایفا کند یا تصمیم‌ساز خواهد بود؟»

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که دولت در زمینه سیاست خارجی و خاصه به سرانجام‌رساندن برجام و رفع تحریم‌ها چگونه عمل خواهد کرد، اظهار کرد: «یکی از کاستی‌های دولت آقای رئیسی، نبود آقای ظریف در دولت است. او دیپلماتی باتجربه 40ساله است و آقای رئیسی اشتباه احمدی‌نژاد را تکرار کرد که از ظریف استفاده نکرد. تفاوت میان آقای امیرعبداللهیان و آقای ظریف وصف‌ناشدنی است و نباید او را کنار می‌گذاشتند. افزون بر او بهتر بود که وزیر نفت هم تغییر نمی‌کرد و آقای رئیسی حتما روزی به این نتیجه می‌رسد که این تغییرات درست نبوده است. اما درباره برجام باید گفت که حتما دولت آقای رئیسی با دنیا رابطه برقرار می‌کند و اگر او هم روی کار نمی‌آمد و هر دولت دیگری روی کار می‌آمد بازهم در نتیجه یعنی به سرانجام‌رساندن برجام و ایجاد ارتباط با دنیا فرقی نمی‌کرد و در مواجهه با برجام و عزم برای رفع تحریم‌ها در کلیت فرقی بین رئیسی و روحانی نمی‌بینم».

رجایی در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه دولت رئیسی تا چه حد قادر به تحقق دو گفتمان خدمت و مبارزه با فساد خواهد بود، گفت: «من تصور می‌کنم چون آقای رئیسی از قوه قضائیه آمده است و در آنجا هم نشان داد عزم راسخی برای مبارزه با فساد دارد، می‌تواند عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. حالا هم آقای رئیسی باید بکوشد که رانت‌ها را بخشکاند. در جایی که مالاریاخیز است، اگر سم‌پاشی نشود، مالاریا رشد می‌کند. فساد هم همین‌طور است و باید ریشه‌های فساد را از بین برد. من فکر می‌کنم که آقای رئیسی از گذشته تا به امروز عزم مهمی برای مبارزه با فساد داشته است و کوتاه هم نمی‌آید و در این مسیر مجلس، مجمع و قوه قضائیه هم همراه دولت‌اند و آقای رئیسی مسیر همواری برای تحقق این خواسته یعنی مبارزه با فساد دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها