کد خبر: 630278
تاریخ انتشار :

اگر وزیر کشور حکم زاکانی را امضا نکند، چه می شود؟

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت:اگر وزارت کشور حکم شهردار را امضا نکند شورای شهر می‌تواند بر نظرش اصرار کند

اگر وزیر کشور حکم زاکانی را امضا نکند، چه می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آقای آصفری! شایعه‌هایی در خصوص احتمال تکمیل روند انتصاب شهردار تهران ظرف 24 ساعت آینده مطرح شده؛ آیا این مساله را تایید می‌کنید؟

بحث صدور حکم شهردار تهران در دستورکار وزارت کشور است و باتوجه به اینکه استانداری تهران هم اعلام مخالفت کرده، باید رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نظر خود را اعلام کند.

باتوجه به مخالفت‌هایی که اشاره کردید و بحث مغایرت قانونی که در این انتصاب مطرح است، چه سرنوشتی پیش‌روی شهرداری است؟

بحث تخلف از قانون مطرح نیست. شاید خلاف آیین‌نامه باشد اما خلاف قانون نیست. چنانکه ما در گذشته هم شاهد بودیم شهرداران تهران همچون آقایان نجفی و کرباسچی، تحصیلات و تخصص کاملا مرتبط با بحث شهرداری نداشتند و بدون مشکل به این سمت رسیدند. اصولا معتقدم جایگاه شهرداری، جایگاهی بالاتر از این مسائل است. درواقع شهردار تهران یک جایگاه ارشد مدیریتی است و شهردار با انتخاب افراد مختلف در معاونت‌های شهرداری، امور را مدیریت می‌کند و مشکلی نخواهد داشت. درواقع هر بخش در شهرداری شرح وظایفی دارد و تحصیلات شخص شهردار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

البته اگر اشتباه نکنم آیین‌نامه مورد بحث جدیدالتصویب بوده و ارتباطی به شهرداری چهره‌هایی چون کرباسچی یا نجفی ندارد. ظاهرا دی‌ماه 97 ابلاغ شده است.

نکته مهم این است که آیین‌نامه با قانون متفاوت است.

اما هر قانون مصوب مجلس، برای اجرایی شدن نیاز به چنین آیین‌نامه‌هایی دارد و بخش‌های مختلف اجرایی مجاز به صدور این آیین‌نامه‌ها هستند. این آیین‌نامه‌ها هم لازم‌الاجراست.

بله اما در همان قانونی که این آیین‌نامه بر اساس آن تهیه شده نیز اشاره شده که اگر شورای شهر تهران بر گزینه موردنظر خود اصرار کرد، دولت نمی‌تواند مخالفت کند. ما در گذشته مثلا در کرج که کلانشهر است نمونه مشابهی داشتیم که وزارت کشور وقت حاضر به صدور حکم شهردار منتخب شورای شهر نبود اما شورای شهر با اصرار بر نظر خود برای 4 سال با حکم سرپرستی پیش رفت.

بر فرض محال، اگر یک درصد خللی در مسیر شهردار شدن آقای زاکانی پیش بیاید، وضعیت ایشان در مجلس چطور دنبال می‌شود؟ آیا امکان بازگشت دارد؟

آقای زاکانی استعفا داده و قانون نسبت ‌به بازگشت سکوت کرده است. البته می‌دانم که آقای زاکانی اساسا دنبال بازگشت به مجلس نیست و اصولا فکر نمی‌کنم مشکلی در مسیر شهرداری باشد.

آقای زاکانی پیش‌تر به نقل از آقای رییسی از کمک در بحث شهرداری تهران گفته بود که این اظهارات از سوی برخی ناظران به عنوان کمک در مسیرصدور حکم توسط وزارت کشور تفسیرشد. نظرتان در این رابطه چیست؟

اصلا موافق نیستم. منظور این بود که دولت در بخش‌های مختلف به شهرداری کمک کند. ضمن آنکه ما در قوانین احکام تحکمی نداریم. مگر اینکه بنا بر حکم حکومتی بحثی از سوی رهبری مطرح شود که این هم در بحث شهرداری مطرح نیست. مثلا در بحث قانون مطبوعات در مجلس ششم شاهد چنین حکمی از سوی رهبری بودیم.

باتوجه به اینکه شما طی روزهای گذشته در کمیسیون شوراها با آقای وحیدی به عنوان وزیر کشور در ارتباط بودید، احیانا اطلاع شفاهی از نظر ایشان دارید؟ احیانا نظر استمزاجی وزیر را درباره پرونده آقای زاکانی نمی‌دانید؟

خیر!

احیانا در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور صحبتی در این رابطه نشد؟

در بحث رای اعتماد ابدا این مساله مطرح نشد.

منبع: روزنامه اعتماد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها