کد خبر: 630522
تاریخ انتشار :

طالبان برای دره پنجشیر شمشیر را از رو بست

یک منبع در طالبان گفت، شرطی که فرمانده مقاومت مخالف طالبان در ولایت پنجشیر مبنی بر اعلام این منطقه به عنوان منطقه امن مطرح کرده را نمی‌توان قبول کرد.

طالبان برای دره پنجشیر شمشیر را از رو بست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این منبع امروز، چهارشنبه به خبرگزاری نووستی گفت، درخواست‌های احمد مسعود، رهبر مقاومت دره پنجشیر از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام شود و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است.

پیشتر طلوع نیوز گزارش داده بود، امیر خان متقی، یکی از رهبران طالبان پیام ضبط شده‌ای خطاب به ساکنان پنجشیر تحت کنترل "جبهه مقاومت ملی افغان" به رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود فرمانده فقید ائتلاف شمالی منتشر کرده و گفته بود، مذاکرات برای حل مشکلات پنجشیر انجام شد اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

متقی از ساکنان پنجشیر خواست به امارت اسلامی مورد نظر طالبان بپیوندند. او تمایل جنبش طالبان در حل مشکل این منطقه به شکل مسالمت‌آمیز را اعلام کرد.

این رهبر طالبان نسبت به اینکه افرادی در پنجشیر در تلاش برای درگیری و جنگ هستند، هشدار داد و ساکنان این ولایت خواست آنها را به راه حل مسالمت‌آمیز متقاعد کنند.

این اظهارات نمایندگان طالبان در سایه هفته‌ها مذاکره بین نیروهای مقاومت پنجشیر و طالبان و اخبار ضد و نقیض از نتایج آن مطرح می‌شود. همزمان دو طرف برای مقابله میدانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این راستا ایگور مورگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه به نووستی گفت، مسکو امیدوار است مذاکرات داخلی در افغانستان به کاهش شدت تنش درباره ولایت پنجشیر منجر شود. او اشاره کرد، ممانعت از وقوع جنگ داخلی در این ولایت بسیار مهم است.

مورگولوف خاطرنشان کرد: امیدواریم آغاز مذاکرات مسالمت‌آمیز فراگیر افغانستان به کاهش تنش بر سر ولایت پنجشیر منجر شود به طوریکه رهبران اقلیت‌های قومی به ریاست پسر احمد شاه مسعود فقید دور هم جمع شده‌اند. مهم این است که وضعیت آنجا به جنگ داخلی منجر نشود.

ولایت پنجشیر اکثرا تاجیک نشین است و در شمال کابل قرار دارد و تحت کنترل طالبان نیست.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها