کد خبر: 630556
تاریخ انتشار :

بازجویی از شاهزاده کویتی در پرونده «کودتا در کویت»

وزیر سابق کویتی برای بیش از پنج ساعت در دادگاه سوئیس در ژنو به اتهام مشارکت در پرونده کودتای ادعایی در کویت مورد بازجویی قرار گرفت.

بازجویی از شاهزاده کویتی در پرونده «کودتا در کویت»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 احمد الفهد الصباح، وزیر سابق کویتی که مسؤول المپیاد سابق معروف به "صانع الملوک"(شاه ساز) و یکی از اعضای مهم خاندان حاکم است به همراه چهار تن دیگر به خاطر نقشش در توطئه ادعایی علیه دو رقیب سیاسی در کویت برای بیش از پنج ساعت در دادگاه سوئیسی در ژنو مورد بازجویی قرار گرفت.

وی و چهار تن دیگر درباره پرونده فایل‌های صوتی که به نظر می‌رسد جعلی باشند و ادعا می‌شود که برنامه ریزی برای کودتا بوده است، محاکمه می‌شوند. قرار است محاکمه ۱۰ سپتامبر به پایان برسد و احتمالا متهمان به پنج سال حبس محکوم شوند.

فایل‌های صوتی پرونده ناصر الصباح، نخست وزیر وقت کویت و جاسم الخرافی، رئیس مجلس امه وقت را نشان می‌دهد که ادعا می‌شود درحال برنامه‌ریزی برای سرنگونی امیر کویت هستند. اما این دو این مساله را تکذیب کردند.

دادستانی کویت از تحقیقات درباره این پرونده خودداری کرد به این دلیل که به عقیده آن فایل‌هایی که ارائه شده بود اصلی نبودند اما فهد به تصمیم دادستانی اعتراض کرد.

شاهزاده فهد بعدا از امیر کشور به دلیل دادن اطلاعات اشتباه عذرخواهی کرد.

اما در سال ۲۰۱۵ دادخواستی در ژنو به نیابت از ناصرالصباح و الخرافی که بعد از آن درگذشت، ارائه شد.

کیفرخواستی که نوامبر ۲۰۱۸ صادر شد احمد الفهد الصباح را مجبور کرد که به عنوان یک شخصیت موثر در سیاست‌های المپیک فوتبال آسیا از انظار عمومی دور شود و از عضویت کمیته بین‌المللی المپیک استعفا کند. الصباح تمام اتهامات درباره تقلب در پرونده را رد کرد و آن را سیاسی دانست.

الصباح در ورزش جهانی بعد از پیروزی‌های انتخاباتی که از سال ۲۰۱۲ برای او و هم‌پیمانانش از جمله توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به دست آمد، به "صانع الملوک" معروف است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها