کد خبر: 630939
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی «نامه‌نیوز» با آلبرت بغزیان

چارچوب دولت رئیسی نزدیک به تفکر اقتصادی احمدی‌نژاد است

کارشناسی مسائل اقتصادی گفت: هنوز مشخص نیست سمت و سوی اقتصادی دولت به کدام طرف است اما چارچوب انتخاب وزرا و تیم دولت نزدیک به دیدگاه دولت آقای احمدی نژاد است.

چارچوب دولت رئیسی نزدیک به تفکر اقتصادی احمدی‌نژاد است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت سیدابراهیم رئیسی وعده کرده که هر آنچه مشکلات در کشور است را رسیدگی و حل کند اما با وجود گذشت یک ماه از آغاز کار دولت جدید هنوز رویکردهای اقتصادی آن مشخص نیست.

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز درباره مدل اقتصادی مدنظر دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: هنوز هیچ چیزی مشخص نیست اما نیاز هم نداریم که یک «الگوی نظری» یا «مکتب اقتصادی خاصی» تیم اقتصادی دولت داشته باشد. هر اقدامی که منجر به کاهش قیمت تمام شده کالا یا خدمات شود به کاهش قیمت ها می انجامد.

وی افزود: شاید درباره نرخ ارز بگوییم که رژیم عرضه بانک مرکزی چگونه باشد، آنجا مشخص می کند دولت می خواهد نرخ ارز را مدیریت یا آن را رها کند تا بازار حدود قیمت را مشخص کند اما تیم اقتصادی دولت نیاز به مکتب اقتصادی خاصی برای حل مسائل ندارد چون هر گونه مکتب اقتصادی جوابگوی وضع موجود هست. همه امروز دنبال کاهش قیمت ها، اشتغال زایی و رشد اقتصادی هستند منتها باید دید کدام مکتب با شرایط موجود سازگار است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: الان شرایط ما همه الگوها را می پذیرد البته اگر چند زمینه برقرار باشد وگرنه بهترین الگو هم انتخاب شود اما این زمینه ها فراهم نباشند فایده ندارد. اول باید رژیم ارزی مشخص شود، دوم بانک ها سمت تولید هدایت شوند نه بنگاه داری، سوم نظارت بر قیمت ها اتفاق بیفتد. این سه شرط اگر باشند نیازی نیست که روی مکتب اقتصادی دولت تمرکز کنیم.

وی افزود: درباره ابزارهایی که دولت برای اشتغال زایی و ثبات قیمت ها استفاده می کند، فعلا نقطه نظری خاصی دریافت نکردم. شاید بگویند مثلا آقای خاندوزی به اقتصاد اسلامی معتقد است خوب همه این طور بودند، آیا مگر وزیر اقتصادی ما داشتیم که به این موضوع معتقد نباشد. یا مثلا بگوییم تیم اقتصادی دولت نهادگراست؛ نهادگرا یعنی چه؟ آیا منظور «ان جی او» هاست؟ یعنی دولت در کنار نهادها باشد یا نهادها بخواهند بر تصمیمات تأثیر بگذارند؟ این نوع مسائل برای مردم ما نان، ارزانی، اشتغال زایی، آرامش فکری و رشد اقتصادی نمی شود. همه مکاتب اقتصادی می توانند در ایران را برای حل مشکلات جواب بدهند اگر آن سه شرط را رعایت کنیم.

این استاد دانشگاه درباره توانایی دولت برای کنترل قیمت ارز، مسکن و خودرو یادآور شد: امکانش هست اما خواستش نیست. خودروساز می گوید «هزینه تولید خودرو بالا رفته و میزان تولید هم کاهش یافته است» کافی است که این موضوع بررسی و صحت و سقم آن مشخص شود که درست می گوید یا می خواهد از شرایط پیش آمده فرصت طلبی کند.

وی افزود: الان واقعا مشخص نیست که مشکل خودروساز کاهش ذخیره تولید به واسطه افزایش تورم است یا مشکلش قیمت خودرو است. امروز دولت سیاستی را باید در پیش بگیرد که منتهی به کاهش قیمت تمام شده شود، آن وقت مشخص است که متوجه شده مشکل کجاست. مجلسی که به وزرا رأی اعتماد دادند باید این را مدنظر داشته باشند اگر در یک فرصت زمانی وزیر نتوانست به اهداف تعیین شده برسد از وزیر توضیح بخواهند و نگذارند آخر کار که وقتی داد مردم در آمد بخواهد اقدامی انجام دهند.

بغزیان درباره تشبیه دولت رئیسی به دولت اول احمدی نژاد در حوزه عدالتخواهی اقتصادی گفت: تمام دیدگاه دولت احمدی نژاد همین الان هم وجود دارد و موضوع یارانه و مسکن مهر هیچ کدام تعطیل نشد؛ هیچ دولت دیگری هم نمی تواند غیر از این برای مملکت فکر کند. وقتی توزیع درآمد ناعادلانه است نشان می دهد که دولت باید بحث حمایت از اقشار آسیب پذیر را دنبال کند.

وی افزود: الان در آمریکا نیز بیشترین دغدغه نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری نیز آن است که مستمری ها را برای بازنشسته ها افزایش دهند. آنها نیز به نوعی احمدی نژادی هستند. در زمان دولت آقای روحانی گرچه سفر استانی نبود ولی فرض آن بود که با برجام می شود طبقات آسیب پذیر را بیشتر حمایت کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در دولت آقای رئیسی نیز اگر قیمت ارز ثبات پیدا نکند، دائما همه غر خواهند زد که تولید صرف نمی کند بنابراین دولت چاره ای ندارد که به سمت رویکردهای حمایتی برود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز دیدیم که شعار پرداخت یارانه 500 تا یک میلیون تومانی نیز مطرح شد. الان البته هنوز مشخص نیست که سمت و سوی اقتصادی دولت به کدام طرف است اما چارچوب انتخاب وزرا و تیم دولت نزدیک به دیدگاه دولت آقای احمدی نژاد است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها