کد خبر: 631471
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگو نامه‌نیوز با بیژن مقدم:

اقتصاد اولویت عموم جامعه است نه طبقه فرودست

بیژن مقدم اولویت اصلی جامعه و دولت را حل مسائل اقتصادی و معیشتی دانست و تاکید کرد که هیچ مساله دیگری در شرایط موجود در اولویت نیست.

اقتصاد اولویت عموم جامعه است نه طبقه فرودست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، دولت سیزدهم چند هفته‎ای است که کار خود را شروع کرده اما همان طور که خودش می‌داند و تحلیلگران می‌گویند، راه همواری پیش رو ندارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این دولت بازیابی اعتماد عمومی است و باید دید که از چه طریقی برای تحقق این مهم می‌کوشد. این طور که به نظر می‌رشد اما رئیسی و همکارانش جلب نظر طبقه فرودست را در اولویت قرار داده با اتکار به وعده‌های اقتصادی و معیشتی یا بازدیدها و سفرها در پی بازیابی اعتماد این طبقه هستند. 

برخی از تحلیل‌گران البته این اقدامات را تمرکز بر طبقه فرودست تلقی نمی‌کنند و دلیلشان نیز عمومیت داشتن مطالبات اقتصادی است. بیژن مقدم فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» با اشاره به اینکه «طبق نظرسنجی‌ها، حل مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت اصلی مردم است» گفت: «من نمی‌توانم بگویم که این مطالبه مختص کدام طبقه اجتماعی است اما به حجم گسترده این مطالبه توجه داشته باشیم، حتما توجه به این مطالبه باید در اولویت دولت قرار بگیرد».

وی درباره اینکه آیا دولت رئیسی با این کابینه و تیم اقتصادی قادر به پاسخگویی به این مطالبه است؟ گفت: « بخشی از مسائل و مشکلات موجود، ناشی از ندیدن است. یعنی یک مقام مسوول باید با چشم خود مشکلات را ببیند و لمس کند. به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن، این دیدن اتفاق خوبی است که الان درحال رخ دادن است. مثلا سفر آقای رییسی به چابهار که از شهر دور شده و به حاشیه رفتند؛ وقتی رییس‌جمهوری تا آنجا می‌رود و تلاش می‌کند که مشکلات را ببیند، حتما باید آن را یک اقدام خوب تلقی کنیم. بنابراین اولویت اول حتما توجه به همین مشکلات است».

مقدم تاکید کرد: «اولویت اول حتما اقتصادی است. نه اینکه مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی اهمیت نداشته باشد اما با قاطعیت می‌گویم که مسائل اقتصادی در اولویت است. مسائل دیگر هم نه در نظر مردم و مسوولان اولویت نخست نیست».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «بخشی از مطالبات اقتصادی که ناشی از ندیدن ها است نیز حتما قابل پاسخگویی است. رفع برخی مشکلات خیلی سخت نیست و هزینه ندارد اما چون دیده نشده به صورت مشکل باقی مانده است. در خیلی از مسائل، امکانات رفع وجود دارد. طبیعی است که نباید مشکلات را گسترده کرده و توقعات ویژه در یک ماه و دو ماه از دولت داشته باشیم، درست نیست. اما برخی مسائل حل شدنی است. مثلا همین اخیرا مردم در داروخانه 29 فروردین جمع می‌شدند و سوال این بود که دارو داریم یا نداریم؟ آقای رئیسی یک روز سرزده رفت و پرسید. نتیجه این شد که یکباره 300، 400 داروخانه به تامین این دارو اختصاص داده شد. یعنی اینکه دارو وجود داشت و مشکل از ندیدن بود. این مشکلا مدیریتی است و باید بدانیم که در بخش‌هایی از کشور افرادی هستند که نمی‌خواهند کار پیش برود. وقتی از نفوذ می‌گوییم می‌گویند که نفوذ فرد شاخ‌دار و دم‌دار است! درحالی که این طور نیست و نفوذی همان کسی است که تدبیر نمی‌کند یا اجازه نمی‌دهد که کار پیش برود».

مقدم ابراز امیدواری کرد که با تغییر در شیوه‌های مدیریتی، تغییراتی در وضع موجود ایجاد شود که موجب بازیابی اعتماد عمومی باشد. او همچنین گفت: «تغییر روش‌ها هم به بازیابی اعتماد عمومی کمک می‌کند، هم مشکل را تا حدی رفع می‌کند. وقتی مشکل درست شناخته شود، راه حل آن نیز یافته می‌شود چون راه حل وجود دارد. موانع برداشته می‌شود چون قدرت آن وجود دارد. افراد درستی بالای سر کار گذاشته می‌شود و نتیجه همه این‌ها حل مشکل است».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر مشکلات اساسی حوزه اقتصاد مثل کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و ... مدیریت و حل نشود، اقدامات فعلی برای بازیابی اعتماد عمومی کافی است یا نیست؟ گفت: «یک مثال بزنم. (نقل به مضمون) آقای روحانی در یکی از جلسات دولت در سال گذشته به هیات دولت می‌گویند که ما این هفته یک سد را با هزینه کلانی افتتاح کردیم اما این خبر واکنشی در جامعه نداشته و هیچ برانگیختگی ایجاد نکرده و کسی هم نگفته دست شما درد نکند. خود او پاسخ ‌میدهد و می‌گوید که دلیلش آن است که امروز گرفتاری مردم تخم مرغ است، نه این. یعنی تخم مرغ مانع و اعتماد عمومی را به باد داده و مردم آن کار زیرساختی و بزرگ را نمی‌بیند. مسائلی زیرساختی در اقتصاد کشور وجود دارد که نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد. مثلا نظام بانکی، مالیاتی و ... نیاز به اصلاح دارد و باید انجام شود. این هم روشن است که اگر کارهای زیربنایی درست انجام نشود، کارهای روبنایی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد اما اگر اعتماد مردم بگردانده نشود هم کاری از پیش نمی‌رود. به عبارتی اگر با همین کارهای روبنایی اعتماد مردم برگردانده شود، اعتماد عمومی به انجام کارهای زیربنایی کمک خواهد کرد. آن وقت است که اگر سد ساخته شود، مردم می‌بینند اما الان نمی‌بینند چون نمی‌توانم تخم مرغی که لازم دارد را به او بدهیم».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها