کد خبر: 631668
تاریخ انتشار :

نامه نیوز گزارش می دهد؛ نقشه جدید آمریکا علیه ایران ؛ مذاکرات پشت درهای بسته

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایالات متحده ، به رایزنی های فشرده خود در خصوص برجام ادامه می دهد. این رایزنی ها در حالی صورت می گیرد که واشنگتن و تروییکای اروپایی به سبب امتناع از رفع همه تحریمهای مغایر با برجام و پرهیز از پذیرش راستی آزمایی( در پروسه بازگشت آمریکا به برجام ) و ارائه تضمین در خصوص آینده توافق هسته ای، مذاکرات به به بن بست کشانده اند!

نامه نیوز گزارش می دهد؛ نقشه جدید آمریکا علیه ایران ؛ مذاکرات پشت درهای بسته
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : طی هفته های اخیر، رایزنی مقامات آمریکایی و روسی بر سر توافق هسته ای وارد فاز تازه ای شده است. سوال اصلی اینجاست که آیا واشنگتن از مواضع سلبی و بازدارنده خود در مسیر احیای برجام واقعا عقب نشسته است؟! رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران با انتشار پیامی در توییتر گفت‌وگوهای خود در روسیه درباره روند احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران و قدرت‌های جهانی و مذاکرات وین را «خوب و سازنده» توصیف کرد.

وی نوشته است: «در مسکو با (سرگئی) ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، دیدارهای خوب و سازنده‌ای داشتیم که در آن‌ها درباره هدف مشترکمان برای بازگشت به مذاکرات و ازسرگیری سریع بازگشت دوجانبه به پیروی از برجام بحث کردیم.»ساعاتی بعد از انتشار توییت رابرت مالی، نمایندگی روسیه در وین در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود و گفت‌گو درباره برجام در آستانه نشست هفته آینده آژانس خبر داد. در ادامه این پیام تاکید شده احیای برجام در ترکیب اولیه متوازن آن تنها راه برای تضمین حقوق و منافع همه طرفهاست.مذاکرات احیای برجام در وین،  پس از برگزاری شش دور، در خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد و با وجود تشکیل دولت جدید ایران، هنوز مشخص نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

این رایزنی ها در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در آلمان اظهار داشت  که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که بازگشت به پیروی از برجام دیگر منفعتی را که این توافق داشت، حاصل نخواهد کرد! این رویکرد دوگانه مقامات آمریکایی، از ابتدای مذاکرات هسته ای تا کنون مسبوق به سابقه بوده است.در این میان، نکته مهم دیگری وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت! بر خلاف آنچه آمریکا و تروییکای اروپای سعی در القای آن به افکار عمومی دنیا دارند، اکنون در "ابتدای راه" قرار نداریم! این راه از ابتدای سال 2016 میلادی و با اجرایی شدن برجام آغاز شد . پس از خروج رسمی ایالات متحده از برجام و بی تعهدی محض و عامدانه تروییکای اروپایی در تامین حداقلی خواسته های بر حق کشورمان، شاهد کاهش تعهدات برجامی ایران در ذیل استراتژی "مقاومت فعال" بودیم. بنابراین جنس نقض تعهدات  برجامی آمریکا از جنس "کنش اولیه" و جنس کاهش تعهدات ایران از جنس "واکنشی مستند به متن توافق هسته ای " بوده است.بنابراین در این معادله، ما صرفا با "یک بازیگر ناقض برجام" مواجه هستیم و آن آمریکاست. دوباره تاکید می شود که کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران در "واکنش" به خروج رسمی آمریکا از برجام و بی تعهدی طرفهای اروپایی و " مستند به متن برجام" صورت گرفته است. سیاستمداران و رسانه های غربی در یک بازی تبلیغاتی هدفمند سعی دارند "بحران یکجانبه" ای که آمریکا و اتحادیه اروپا مولد آن بوده اند را به یک "بحران دو طرفه" تبدیل کنند که ایران نیز در شکل دهی آن سهیم بوده است! قطعا نباید تسلیم این آدرس غلط و خطرناک شویم.از این رو، باید مراقب بازی خاص، دوگانه و در عین حال هدفمند مقامات آمریکایی، اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی باشیم!

در حال حاضر، رفع تمامی تحریمهای مغایر با برجام ، آن هم با رویکرد "تضمین محور"، تنها راهکار عملیاتی احیای توافق هسته ای محسوب می شود. موضوعی که مقامات آمریکایی و اروپایی قدرت تحریف و انکار آن را ندارند. نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا جمهوری اسلامی ایران را از دو مطالبه اصلی ، حقوقی و منطقی خود منصرف کند : یکی "رفع تمامی تحریمهای هسته ای ایران" و دیگری"راستی آزمایی غرب توسط ایران بر اساس ارائه تضمینهای واقعی آمریکا-اروپا". جبهه غرب به خوبی می داند که در صورتبندی حقوقی پرونده "نقض برجام"، حتی ذره ای قدرت مانور ندارد. از این رو سعی دارد یک  معادله ساده و مشخص را به معادله ای پیچیده و چندمجهولی تبدیل کند. در هر حال، فرصت برای واشنگتن و تروییکای اروپایی ( در خصوص احیای برجام) در حال پایان است.اظهارات اخیر بلینکن و رایزنی های فشرده اخیر رابرت مالی سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا با مقامات روسی، به وضوح نشان می دهد که واشنگتن از یک سو قصد دارد توافق هسته ای را احیا کند و از سوی دیگر، قصد دارد مطالبات بر حق ایران را در این پروسه نادیده انگارد! قطعا این دو مقوله با یکدیگر جمع پذیر نخواهد بود! 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها