کد خبر: 631752
تاریخ انتشار :

۲۰ سال پس از انفجار ۱۱ سپتامبر | چرا ریاض هیچ‌گاه محکوم نشد؟

۲۰سال پیش در چنبن روزی، حمله‌ای عجیب به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک، جهان را در شوک فرو برد. قربانی این انفجارها، نه صدها کشته دو برج آمریکایی، بلکه بسیاری از مردم خاورمیانه بودند.

۲۰ سال پس از انفجار ۱۱ سپتامبر | چرا ریاض هیچ‌گاه محکوم نشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حادثه ۱۱سپتامبر، نوزده تن از عناصر القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند. هواپیماربایان دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری در ساختمان‌ها کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به‌طور کامل ویران شدند و خسارت فراوانی به ساختمان‌های پیرامون زدند.

گروه هواپیماربایان هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم در محلی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد. این در حالی بود که شماری از مسافران و خدمه پرواز پیش از سرنگونی هواپیما، تلاش کرده‌بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن را به سمت واشینگتن، دی.سی. هدایت می‌کردند، به دست بگیرند. هیچ‌یک از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند.

درباره ریشه‌های انفجار برج‌های دوقلو حرف و حدیث‌ها بسیار است. براساس اسناد رسمی دستگاه‌های آمریکا، ریاض مسئکل این حمله است و نقش شاهزادگان سعودی نزدیک به القاعده در این حمله قابل انکار نیست.

با این حال فرضیه‌های دیگری درباره نقش دولت جرج بوش و رژیم صهیونیستی در این انفجارها مطرح شده است. سناریوپردازان می‌پرسند، چطور بدون اطلاع دولت، چند هواپیما به سادگی سرقت شده و به برج‌های نیویورک کوبیده شدند؟

نتیجه این حملات، هجوم نظامی آمریکا به افغانستان بود. بهانه این حمله، حمایت رهبر وقت طالبان از سرکرده القاعده رود، هرچند بعدها معلوم شد بن‌لادن در پاکستان بوده، نه افغانستان!

حمله آمریکا به افغانستان بی نتیجه بود. طالبان بعد از ۲۰سال قدرت را در دست گرفته و حمله آمریکا سودی برای این کشور نداشت، مگر آنکه واشنگتن در فکر حمله دیگری باشد و فضای افغانستان را بخواهد برای چنین حمله‌ای مهیا کند.

جز افغانستان، عراق هم قربانی حادثه ۱۱ سپتانبر شد. صدام دیکتاتور عراق اعدام شد و با فروپاشی دولت او، دوره‌ای از بی ثباتی و شکل گیری داعش رخ داد.

مؤسسه واتسون دانشگاه براون درباره هزینه‌های پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا سال مالی ۲۰۲۰ تحقیقی را انجام داده است که نشان می‌دهد آمریکا دست‌کم شش تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

حالا پس از ۲۰سال، مجموعه اقدامات آمریکا علیه آنچه تروریسم نامیده شد، جهان را به محیطی امن‌تر تبدیل نکرده، چراکه بانیان اصلی این افراطی‌گری‌ها به ویژه در ریاض، هیچ‌گاه مجازات نشدند.

حوادث پس از ۱۱سپتامبر، نفوذ آمریکا در خاورمیانه را یک دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیشتر کرد، ولی حالا پس از ۲۰سال واشنگتن در حال فرار است. عصری جدید آغاز شده و جهان پساآمریکایی شاید نیاز به انفجارهایی تازه دارد!

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها