کد خبر: 631824
تاریخ انتشار :

اسرائیل: روسیه از نقشه ضدایرانی ما حمایت نمی‌کند

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به تحولات اخیر استان درعا که هم مرز بلندی‌های اشغالی جولان است، می‌گوید به نظر می‌آید روسیه با طرح های ایران در این منطقه همسو شده‌است که یقینا به سود اسرائیل نخواهد بود.

اسرائیل: روسیه از نقشه ضدایرانی ما حمایت نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی درباره آزادسازی کامل شهر درعا در سوریه و ناخوشنودی اسرائیل از رویکردی که روسیه در سوریه و همسو با رویکرد ایران در این منطقه اتخاذ کرده است، نوشت: در آتش بسی جدید که ممکن است منجر به پایان یافتن محاصره ۷۵ روزه درعا البلد توسط ارتش دولت بشار اسد شود، شورشیان سوری گزینه های معدودی پیش رو دارند. این محاصره و توافق بعد از آن می تواند به وضعیت متناقضی که از زمان استیلای دوباره بر آن توسط ارتش سوریه، نیروهای روسیه و سوریه در ژوئیه ۲۰۱۸ در آن حاکم شده بود، پایان دهد. 
اورشلیم پست در ادامه نوشت: موازنه ی متغیر قدرت در این استان واقع شده در جنوبی غربی سوریه برای اسرائیل مهم است، چون درعا هم مرز بلندی های جولان است. این شهرستان محل پروژه راهبردی ایران برای استقرار و اعزام نیروهای تحت کنترل در این منطقه است که هدف آن به کارگیری آن ها در درگیری محتمل میان اسرائیل و ایران یا نیروی نیابتی ایران، یعنی حزب الله لبنان است. 
در ادامه این گزارش آمده است: ایران گذرگاه مرزی بوکمال که سوریه را به عراق متصل می سازد، تحت کنترل دارد. ایرانی ها می توانند به راحتی در مناطق جنوبی سوریه تردد کنند. آن ها قرارگاه هایی را در کنار این گذرگاه مرزی ساخته اند که از جمله آنها قرارگاه امام علی است. 
این روزنامه در ادامه مطرح می کند: از دیدگاه اسرائیل، مانع اصلی تقویت و پیاده سازی این پروژه ایرانی، غیر از اقدامات نظامی خود اسرائیل، حضور روسیه در این منطقه بوده است. روس ها از این پروژه ایرانی برای ایجاد ظرفیت تقابل با اسرائیل در جنوب غربی سوریه حمایت نمی کنند اما در واقع طرح خودشان مبنی بر همکاری محدود با شورشیان سابق معلوم شد که به سمت و سوی دیگری می رفته است. 
اورشلیم پست افزود: تغییر جهت آشکار روسیه به سمت موافقت با خواسته های ایران که تاثیر آن در توافق درعا نیز پیدا بود، خوشایند اسرائیل نخواهد بود. علاوه بر این، با درنظر گرفتن نشانه هایی از ناشکیبایی روسیه نسبت به کارزار حملات هوایی اسرائیل علیه اهداف مشخص در سوریه، می فهمیم باید در هرگونه امید اسرائیل به این که روسیه ممکن است نقشی در محدود کردن نفوذ ایران در سوریه ایفا کند، تجدید نظر کرد. 
گزارش اورشلیم پست در بخش دیگری آورده است: تنش ها در این منطقه تازگی ندارند و از زمان بازگشت دولت سوریه در سال ۲۰۱۸، مثل آتشی زیر خاکستر بوده اند. اما رخ دادهای اخیر نشانگر اعتماد به نفس رو به افزایش ایران است که خود ناشی از تعهد سست شونده روسیه نسبت به وضع موجود است. دلیل این تغییر آشکار در موضع روسیه خیلی شفاف نیست اما در سمت و سوی آن شکی نیست. همچنین ممکن است احساس تضعیف حضور نظامی آمریکا در منطقه به جسورتر شدن ایران و روسیه، علیرغم نگرانی متحدان واشنگتن در منطقه، کمک کرده باشد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها