کد خبر: 632769
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با بیژن مقدم

بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود

بیژن مقدم گفت: آمریکا و اروپایی‌ها اصرار دارند دارند مذاکرات هرچه سریع‌تر برگزار شود. البته این اصرارشان معقول هم نبوده است زیرا در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد.

بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حسین امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد تا ببینیم آیا مذاکرات برجامی هم در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود یا نه؟ دور تازه مذاکرات 1+4 در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان ایران با عضویت دائم در پیمان شانگهای موقعیتی متفاوت از گذشته دارد که شاید این موقعیت جدید موضع ایران را در مذاکرات با غربی‌ها هم تقویت کند.

بیژن مقدم درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «عضویت در پیمان شانگهای برای غربی‌ها سنگین تمام شد. قابل پیش‌بینی بود که عضویت ایران در این پیمان و البته توافق راهبردی ایران با چین و همکار با روسیه باعث می‌شود که غربی‌ها با محوریت آمریکا به هول‌وولا بیفتند».

او ادامه داد: «حتما پیمان شانگهای یک ظرفیت بزرگ برای ایران است؛ مشروط به آنکه بتواند از این ظرفیت استفاده کند. یعنی بتواند با کشورهای عضو در این پیمان ارتباط سازنده بگیرد و در ابعاد اقتصادی فعالیت کند».

این فعال سیاسی درباره اینکه احتمال برگزاری زودهنگام مذاکرات برجامی در نیویورک چه‌قدر بالاست، بیان کرد: «آمریکا و اروپایی‌ها اصرار دارند دارند مذاکرات هرچه سریع‌تر برگزار شود. البته این اصرارشان معقول هم نبوده است زیرا در ایران دولت تغییر کرد و تا وزرا تعیین شوند، تیم دیپلماسی شکل بگیرد، معاونان دولت مشخص شوند و... زمان می‌برد. البته هیچ‌وقت اولویت دولت آقای رئیسی مذاکرات نبوده است زیرا اولویت‌های مهم‌تری مثل مهار ویروس کرونا وجود داشته است که منطقی هم هست و دیدیم که دولت در کنترل کرونا از طریق واردات واکسن موفق عمل کرد».

او همچنین اظهار کرد: «بعد از این مذاکرات آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود و حتما دولت آقای رئیسی می‌کوشد که به نتیجه‌ای معقول که ضمانت اجرا داشته باشد، برسد».

مقدم در پایان گفت: «اکنون دست ایران پر است؛ خاصه آنکه با عضویت دائم ایران و نشان‌دادن اینکه ایران منزوی نیست، غربی‌ها می‌دانند نمی‌توانند بر ایران اِعمال زور کنند و با این شیوه خواسته‌هایشان را تحمیل کنند. حتما صرف عضویت در پیمان شانگهای یک موفقیت بزرگ است و امیدواریم که علاوه بر این بتوانیم از ظرفیت‌های بسیار این پیمان هم استفاده کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها