کد خبر: 632794
تاریخ انتشار :

پاریس - واشنگتن در یک قدمی جنگ | فرانسه خطری بزرگ برای آمریکا

نشنال اینترست در گزارش اخیرش به روابط آمریکا و فرانسه پرداخته و به آمریکا هشدار می دهد که خشم فرانسه را جدی بگیرد چرا که این کشور قدرت بسیار زیادی در داخل اروپا دارد.

پاریس - واشنگتن در یک قدمی جنگ | فرانسه خطری بزرگ برای آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خیانت آمریکا به فرانسه در مورد فروش زیردریایی به استرالیا باعث خشم شدید فرانسوی ها شده است. در کمتر زمانی از روابط فی مابین آمریکا و فرانسه چنین وضعیتی را شاهد بوده ایم. دولت مکرون به شدت از تصمیم دولت بایدن خشمگین است و اوضاع به حدی پیچیده شده که فرانسه برای اولین بار سفیر خود در ایالات متحده را احضار کرده است.

با انتشار گزارش های متعدد توسط رسانه ها وضعیت هر لحظه وخیم تر شده و خشم فرانسه نیز بیشتر و بیشتر می شود. روزنامه ساندی تلگراف انگلیس اخیرا گزارش داد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در کورنوال انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت اما امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه از آن بی ‌اطلاع بود.

بر اساس این گزارش، علی رغم نشست دوستانه ژوئن بین جو بایدن رئیس ‌جمهور آمریکا و ماکرون، در حاشیه، مذاکراتی مخفیانه بین بایدن، بوریس جانسون نخست ‌وزیر انگلیس و اسکات موریسون نخست ‌وزیر استرالیا در جریان بود که در آن موضوع زیردریایی هسته‌ ای به طور خصوصی مورد بحث قرار گرفت.

طبق این گزارش، با وجود هشدارها مبنی بر اینکه چنین توافقی می ‌تواند به روابط با چین و پاریس آسیب برساند، دومینیک راب، وزیر خارجه وقت انگلیس در مذاکرات مورد بحث در اجلاس گروه هفت شرکت کرد و طبق گزارش تلگراف، تمام اسناد مربوط به این معاهده که با رمز AUKUS شناخته می‌شود، فوق محرمانه طبقه ‌بندی شد.

در روزهای گذشته معاهده غیرمنتظره سه کشور مذکور به جنجالی در روابط کشورهای غربی بدل شده و به ‌رغم آن که گفته می‌شود هدف از آن تقابل با نفوذ چین است، تاکنون بزرگترین بازنده آن فرانسه بوده که قرارداد 66 میلیارد دلاری برای تامین زیردریایی‌های تهاجمی با استرالیا را در پی این معاهده از دست داد.

40708843e34f0a66f2563e1b22f8d380

 نشنال اینترست: آمریکا از فرانسه بترسد

حالا برخی از رسانه های آمریکایی نیز نسبت به عواقب تصمیم آمریکا هشدار داده اند و از بایدن خواسته اند روابط خود با فرانسه را حفظ کند. نشنال اینترست در گزارش اخیرش به روابط آمریکا و فرانسه پرداخته و به آمریکا هشدار می دهد که خشم فرانسه را جدی بگیرد چرا که این کشور قدرت بسیار زیادی در داخل اروپا دارد.

نویسنده نشنال اینترست البته معتقد است علت به اصطلاح قال گذاشته شدن فرانسه خود این کشور است چرا که در قرارداد با استرالیا به شدت تعلل کرده و خطر نزدیک شدن چین به استرالیا را به عنوان یک تهدید استراتژیک جدی نگرفته است؛ اما به هر حال، بهتر بود آمریکا در این قرارداد عجله نمی کرد و حداقل فرانسه را در جریان می گذاشت.

نشنال اینترست معتقد است قرارداد نظامی آمریکا با استرالیا نفع زیادی برای آمریکا ندارد اما برای فرانسه ثمرات بسیار زیادی داشت. به جز سود سرشاری که این قرارداد برای پاریس به بار می آورد، می توانست ارتش و تجهیزات نظامی این کشور را هم به دنیا معرفی کند و آن را به عنوان یک قدرت نظامی در اروپا به دیگران بشناساند.

نویسنده نشنال اینترست معتقد است فرانسه قدرت زیادی در اروپا دارد و بد شدن رابطه آمریکا با این کشور می تواند ضررهای جبران ناپذیری به ایالات متحده و دولت جو بایدن بزند. فرانسه وسعت بسیار زیادی دارد، اقتصاد پویایی داشته و به خصوص دروازه ورود آمریکا به اتحادیه اروپا است و معتبرترین متحد این کشور (آمریکا) در اجرای سیاست های اروپایی اش بوده است. بدون شک تیره شدن رابطه مکرون – بایدن درهای اروپا را به روی آمریکا می بندد و وضعیت را برای دولت دموکرات ایالات متحده بد و بدتر می کند.

این خطر زمانی جدی تر می شود که بدانیم در وزارت امور خارجه فرانسه گروهی از قاره گراها (continentalist) و نئو دوگولیست ها (Neo-Gaullists) وجود دارند که معتقدند فرانسه باید رابطه به اصطلاح مرید و مرادی خود را با آمریکا قطع کند و به متحدان داخل اروپا دل ببندد نه آنگلوساکسون ها.  این گروه معتقدند فرانسه باید سیاست های حوزه آتلانتیک خود را تغییر داده و کمتر در این حوزه دخالت کند. این سیاستمدارها معتقدند فرانسه باید در روابط خارجی خود به یک تعادل بین شرق و غرب برسد و از غش کردن به سمت یکی از دو طرفین اجتناب کند.

قاره گراها و نئو دوگولیست ها به خصوص بعد از برگزیت در اروپا رشد کرده و در دولت فرانسه نیز یک جناح قدرتمند را تشکیل می دهند. جناحی که با افزایش درگیری بین آمریکا و دولت مکرون هرلحظه به رئیس جمهور این کشور نیز نزدیک تر می شوند.

 دو اقدامی که بایدن برای آشتی با مکرون باید انجام دهد

نشنال اینترست معتقد است در این شرایط حساس، رئیس جمهور آمریکا باید یک سری اقدامات فوری انجام دهد تا از دور شدن متحد خود یعنی فرانسه جلوگیری کند. نویسنده گزینه های زیر را به جو بایدن پیشنهاد می کند تا از طریق آنها، روابط ایالات متحده و فرانسه از وضعیت قرمز بیرون بیاید:

الف. بایدن باید سعی کند پاریس را وارد سیستم همکاری آمریکا در اقیانوس هند و آرام کند. ممکن است اقتدار و استقلال داخلی برای فرانسه اولویت نخست باشد، اما به عنوان یک کشور حاضر در حوزه هند و اقیانوسیه، نگران افزایش حضور نظامی چین در منطقه است. پیشنهاد پیوستن به اتحاد AUKUS در زمان کنونی غیرواقعی و ریاکارانه است، اما داخل کردن فرانسه به سایر اتحادیه های منطقه ای هند و اقیانوسیه می تواند وضعیت را از شرایط بحرانی فعلی خارج کند.

ب.  فراتر از اقیانوس آرام، شخص جو بایدن باید با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بنشیند و در مورد چارچوب امنیتی اروپا صحبت کند. آمریکا تا کنون درباره مباحث استقلال استراتژیک اروپا کم کاری کرده است. مبحث استقلال نسبی از ناتو، افزایش توان نظامی اروپا و افزایش فعالیت در مسائل جهانی خواست فرانسه است و فشار آمریکا و ایجاد محدودیت برای استقلال نظامی و سیاسی کشورهای اروپا و من جمله فرانسه ثمره ای جز افزایش شعله خروش این متحدان اروپایی ندارد. بایدن چاره ای ندارد جز اینکه از خر شیطان پیاده شود و کمی ایده های گلوبالیستی خود را کنار بگذارد و به کشورهای متحدش فضا و امکان فعالیت بدهد.

7573470baa895403effc66b2d8f1418c

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها