کد خبر: 633509
تاریخ انتشار :

موضع جدید ناتو درخصوص برنامه هسته‌ای چین

دبیرکل ناتو از چین خواست تا در برنامه تسلیحات هسته‌ای خود شفافیت بیشتری نشان دهد.

موضع جدید ناتو درخصوص برنامه هسته‌ای چین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از آناتولی، ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو در یک گفت‌وگو مجازی با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین درخصوص ناتو و چین و چالش‌های امنیتی بین‌المللی بار دیگر تاکید کرد که این اتحاد نظامی، چین را به عنوان یک دشمن در نظر نمی‌گیرد؛ اما وی از چین می‌خواهد تا به تعهدات بین‌المللی پایدار بوده و مسئولیت بیشتری در حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین برعهده بگیرد.
وی نگرانی‌های ناتو را در مورد نوسازی نظامی چین، بخصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور بیان و از پکن دعوت کرد تا در گفت‌وگوی کنترل تسلیحات با ناتو شرکت کند.
به گفته استولتنبرگ، طرفین می‌توانند متقابلا از شفافیت درخصوص توانایی‌ها و اصول هسته‌ای خود بهره‌مند شوند.
دیپلمات‌های ارشد چین و ناتو درباره اوضاع افغانستان و همچنین عدم توافق طولانی مدت بین پکن و این ائتلاف نظامی مربوط به سیاست‌های منطقه‌ای گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد، گفتگو سازنده و مثبت بود و وانگ یی، وزیر خارجه چین با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفتگو کرد و به مسائل مربوط به نگرانی‌های مشترک پرداختند. جزئیات بیشتری درباره این گفتگوها از سوی مقام‌های چینی منتشر نشده است.

پکن با وجود اینکه مدت‌هاست مخالفت خود را با حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان اعلام کرده، اما از ثبات نسبی که در منطقه به واسطه حضور این نیروها به به وجود آمده بود، خرسند بود اما خروج بی نظم نیروهای آمریکایی را از افغانستان مورد انتقاد قرار داده چراکه باعث شد تا طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت برسد.

پکن همچنین اعلام کرد، دبیرکل ناتو و وزیر امور خارجه چین توافق کردند که گفتگویی استاندارد را برای همکاری عملی بین ناتو و چین در نظر بگیرند و درباره مقابله با تروریسم دزدی دریایی امنیت سایبری و صلح‌بانی بین المللی گفتگو کنند.

دبیرکل ناتو به وزیر خارجه چین گفت که این ائتلاف برای تضمین این مساله به افغانستان وارد شده که این کشور بار دیگر به عنوان جایگاهی برای تروریسم تبدیل نشود.

وی همچنین بر حمایت یک رویکرد هماهنگ بین المللی با حضور کشورهای منطقه به منظور پیگیری طالبان به تعهداتش در مقابله با تروریسم، حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان تاکید کرد.

وزیر خارجه چین نیز در دیدار با دبیر کل ناتو، طالبان را یک نیروی نظامی و سیاسی مهم برای افغانستان توصیف کرد و گفت که انتظار دارد این گروه نقش مهمی را در روند صلح، بازسازی و سازش مجدد در افغانستان ایفا کند.

پکن همچنین از طالبان خواست تا به تعهداتش برای جلوگیری از فعالیت‌های شبه‌نظامیان در استقلال منطقه سین‌کیانگ چین ادامه دهد و به این گروه تاکید کرد تا مرزهای افغانستان را باز بگذارد و پیشنهاد کمک بشردوستانه ۳۱ میلیون دلاری به همراه ارسال سه میلیون دوز واکسن کرونا ساخت چین را مطرح کرده است.

دبیر کل ناتو همچنین گفت، این ائتلاف نظامی، چین را یک دشمن نمی‌بیند و از دولت پکن خواست تا از تعهدات بین المللی حمایت کرده و مسئولانه در سیستم جهانی اقدام کنند.

وی همچنین نگرانی‌های ناتو را درباره سیاست‌های اجباری چین، گسترش زرادخانه اتمی و فقدان شفافیت در مدرنیزه کردن ارتش این کشور مطرح کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها