کد خبر: 633787
تاریخ انتشار :

تلاش عمران‌خان برای آشتی با طالبانی‌های ضد پاکستان

نخست وزیر پاکستان از تلاش جدید دولت خود برای مذاکره با عناصر گروه غیرقانونی "تحریک طالبان پاکستان" با هدف برقراری آشتی خبر داد، یک گام مشابهی که ۸ سال پیش نیز اسلام‌آباد آن را برداشت اما به صلحی منجر نشد.

تلاش عمران‌خان برای آشتی با طالبانی‌های ضد پاکستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه نیوز، منابع رسمی پاکستان روز جمعه به نقل از اظهارات «عمران‌خان» طی مصاحبه وی با شبکه "تی آر تی" ترکیه نوشتند: دولت اسلام‌آباد مذاکرات صلح با برخی از گروه‌های زیرمجموعه تحریک طالبان پاکستان موسوم به "تی‌تی‌پی" را آغاز کرده است.

خان اظهار داشت: ما با آن دسته از عناصر وابسته به گروه غیرقانونی تحریک طالبان که به دنبال صلح و آشتی هستند، مذاکرات را آغاز کرده‌ایم. این یک روند صلح است، گروه‌های مختلفی از درون تحریک طالبان پاکستان خواستار صلح و صحبت با دولت ما هستند، بنابراین ما با آنها در حال مذاکره هستیم.

پیش‌تر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه پاکستان نیز در سخنانی جداگانه مذاکره دولت با شورشیان و عفو آنان را ممکن دانسته و تاکید کردند که شرط اصلی آن به زمین گذاشتن اسلحه، عدم دخالت در اقدامات تروریستی و تسلیم تحریک طالبان در مقابل قانون اساسی پاکستان است.

دولت پاکستان هشت سال پیش در دور "نواز شریف" نخست وزیر وقت این کشور طرح گفت‌وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریک طالبان را آغاز کرد و پس از برگزاری چندین جلسه مذاکره میان نمایندگان دوطرف، این روند به دلیل عدم توقف حملات تروریستی و آغاز عملیات نظامی "ضرب عضب" از سوی ارتش پاکستان، به نتیجه‌ای نرسید و دولت اسلام‌آباد تصمیم به ادامه سرکوب این گروه گرفت.

براساس این گزارش، نخست وزیر پاکستان، طالبان افغانستان را یک عامل میانجی بین اسلام‌آباد و گروه تحریک طالبان عنوان کرد و اظهار داشت که این گفت‌وگوها در خاک افغانستان در حال انجام است.

تکاپوی عمران‌خان برای برقراری آشتی با طالبانی‌های ضد پاکستان

وی افزود که به راه حل‌های نظامی اعتقادی ندارد و به عنوان یک سیاستمدار، معتقد به پیشبرد گفت‌وگوی سیاسی برای حل بحران‌ها است.

گفتنی است، تحریک طالبان پاکستان که از سوی دولت اسلام‌آباد یک گروه غیرقانونی و تروریستی تلقی می‌شود طی ماه‌های اخیر مسئولیت چند حمله مرگبار علیه نیروهای ارتش پاکستان از جمله عملیات‌های انتحاری را برعهده گرفته است.

تازه‌ترین بررسی‌ها توسط یک اندیشکده امنیتی در پاکستان بیانگر افزایش ناگهانی تحرکات شبه نظامیان و عملیات‌ تروریستی در مناطق مختلف این کشور پس از دگرگونی‌ها در افغانستان و تسلط طالبان بر کابل است.

موسسه پژوهشی و اندیشکده مطالعات درگیری و امنیتی (PICSS) در پاکستان اواسط شهریور امسال طی گزارش خود اعلام کرد که از زمان تسلط طالبان در افغانستان نه تنها موج حملات تروریستی در پاکستان شدت گرفته بلکه پس از ماه مه ۲۰۱۶، اکنون بیشترین عملیات‌های خرابکارانه توسط شبه نظامیان تنها در یک ماه منتهی به ماه اوت امسال ثبت شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها