کد خبر: 634372
تاریخ انتشار :

مجلسی: حمایت از لبنان از گذشته به ارث رسیده

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «عصر ما» مطرح کرد: حمایت از حزب الله لبنان تا کجا؟

مجلسی: حمایت از لبنان از گذشته به ارث رسیده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، سیدحسن نصرالله در دیدار با هیئت ایرانی مهمان بیروت گفته: ایران ثابت کرده هم پیمان صادقی است و دوستانش را تنها نمی‌گذارد.

وزیر امور خارجه ما هم جواب داده: موضع ایران در حمایت از لبنان در همه عرصه‌ها ثابت است!

این بین مسلما موضع حزب‌الله لبنان که جمهوری اسلامی ایران برایش محموله سوخت فرستاده قابل درک است، اما ایران چه نفعی از این موضع ثابت برده یا خواهد برد؟

فریدون مجلسی دیپلمات کهنه‌کار ایرانی در این باره به کانال تلگرامی «عصرما» گفت: حمایت از شیعیان لبنان امری است که از حکومت گذشته به ارث رسیده، دربار پهلوی هم خودش را متولی شیعیان جهان می دانست. جمهوری اسلامی هم در ادامه کارهایی که مرحوم موسی صدر انجام می‌داد این کار را توسعه داد و از حمایت سیاسی به حمایت نظامی از حزب‌الله رسید. حمایتی که نتیجه‌اش در سالهای گذشته تقویت شکاف‌های مذهبی در لبنان بود.

او افزوده حالا اما سطح زندگی شیعیان لبنان به بالاتر از سطح متوسط رسیده، دولت لبنان هم اگر وضعی بهتر از ما نداشته باشد در شرایط بدتری نیست. البته معلوم است که همه ملت‌های جهان از کمک‌های رایگان استقبال می‌کنند اما معلوم نیست حاضر باشند بهایی در ازاء این کمک‌ها بپردازند. بماند که ممکن است اکثریت مردم لبنان مشکلات داخلی شان را ناشی از دخالت کشورهای دیگر از جمله ایران و جنگ نیابتی بدانند که بین ایران و اسرائیل جریان دارد و این کمک‌ها به جای تقویت پایگاه ایران به دلیل خصومت و دشمنی تبدیل شود. 

مجلسی می‌گوید:این چیزی است که ما در سوریه و عراق هم تجربه کردیم. یعنی با وجود همه حمایت مالی و نظامی که از این کشورها انجام دادیم نتوانستیم چنان که باید آن حمایت‌ها را در فضای سیاسی و اقتصادی نقد کنیم. البته نباید فراموش کنیم که هیچ ملتی دوست ندارد تحت نفوذ اربابانه کشور دیگر باشد یا بجای دیگری هزینه بدهد و باید در این مسائل احتیاط کرد. بنابر این حمایت ما از حزب‌الله لبنان هم اندازه دارد و باید این اندازه را نگه داریم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها