کد خبر: 634751
تاریخ انتشار :

جو خبرهای مذاکرات در بازار ارز / دلار ارزان می‌شود؟

در روزهای اخیر، نوسان‌گیران دلار تا حدی از افزایش قیمت این ارز ناامید شده‌اند.

جو خبرهای مذاکرات در بازار ارز / دلار ارزان می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با این حال، آنها سعی می‌کنند با جوسازی در وقت‌های اضافه، قیمت اسکناس آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، دلار در روز یکشنبه روند نزولی داشت، ولی به محض پایان ساعت کاری صرافی‌های بانکی، نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی، خریدهای خود را بالا بردند و توانستند ارزش دلار را تا ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان بالا ببرند. این در حالی بود که در بعدازظهر همان روز، اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافته بود.

به گفته فعالان، نوسان‌گیران از آنجا که حس کردند در وقت عادی بازار نمی‌توانند قیمت را در جهت افزایشی قرار دهند، در وقت‌های اضافه، در موقعیت خرید قرار گرفتند. با وجود این مداخله، با بازگشایی بازار در روز دوشنبه، فشار فروش بیشتر شد و این‌بار قیمت دلار حتی محدوده حمایتی ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان را از دست داد. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷هزار و ۳۷۰ تومان قرار گرفت که ۱۱۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، در حالی که نوسان‌گیران سعی می‌کردند چنین تصوری را برجسته کنند که مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز نخواهد شد و در صورت شروع، با دشواری‌های زیادی رو‌به‌رو خواهد بود، معامله‌گران کاهشی در روز دوشنبه به اظهارات وزیر امور خارجه ایران توجه کردند. امیرعبداللهیان عنوان کرده است که تصمیم داریم به مذاکرات برگردیم و به طور فشرده در حال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم.

دسته‌ای از فعالان، اعتقاد دارند که افزایش قیمت بعدازظهر روز یکشنبه تنها فرصتی را برای فروش در اختیار معامله‌گران بزرگ قرار داد. از نگاه این گروه، هر بالایی در بازار ارز در شرایط کنونی، فرصتی برای فروش است و در شرایطی که احتمال شروع مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، نگهداری اسکناس آمریکایی ریسک بالایی به همراه خواهد داشت.

البته چنانکه گفته شد بازیگران افزایشی با نگاه گروه یاد شده موافق نیستند. از نظر آنها، مذاکرات ایران و غرب به آسانی آغاز نخواهد شد و در صورت شروع، دشواری‌های زیادی برای رسیدن به یک نتیجه مشخص خواهد داشت.

 بازیگران افزایشی اعتقاد دارند که نشانه‌هایی مبنی بر تغییر انتظارات نیز در فضای بازار ارز دیروز مشاهده شده است. به عنوان مثال، آنها به کاهش سرعت نزول اشاره می‌کردند. دلار که در ۲ روز ابتدایی هفته در هر روز، حدود ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود، دیروز به افت حدودا ۱۰۰ تومانی اکتفا کرد. کاهش سرعت نزول دلار نشان‌دهنده آن است که فروشندگان در بازار کمتر حضور پیدا کرده‌اند یا اینکه حداقل برخی معامله‌گران در برابر افت قیمت، مقاومت بیشتری را از خود نشان داده‌اند. با وجود این صحبت‌ها، برخی معامله‌گران باور دارند در صورتی که تا سه هفته آتی، خبر رسمی از شروع مذاکرات منتشر نشود، خریداران به بازار ارز بازخواهند گشت.

در این میان، تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند که نسبت به شرایط سیاسی آینده اطمینانی وجود ندارد و بیشتر باید به روند قیمت‌ها دقت کرد. از نگاه آنها، تا زمانی که دلار در بازار ارز زیر محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، امکان نزول قیمت این ارز تا محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. نوسان‌گیران کوتاه‌مدت حتی به محدوده ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومانی دقت زیادی دارند و منتظر شکسته شدن آن هستند.

در این میان، برخی فعالان اعتقاد دارند که خریداران میان مدت در صورتی به بازار بازخواهند گشت که اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان نفوذ کند.

روز گذشته افت قیمت دلار موجب شد سکه امامی نیز برای چهارمین روز متوالی در جهت کاهشی حرکت کند. سکه دیروز ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان قرار گرفت. روز دوشنبه فلز گران‌بهای داخلی از بازارهای جهانی نیز سیگنال افزایشی نگرفت و همین عامل موجب شد از محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی فاصله بیشتری بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها