کد خبر: 633686
تاریخ انتشار :

علت اصلی گران شدن سکه | هیجان سکه بازان از افزایش قیمت دلار

قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته صعودی نبود. اما طلا و سکه در بازار ایران گران شد. کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت داخلی طلا و سکه نشان می‌دهد که معامله‌گران طلا به افزایش قیمت دلار خوشبین هستند..

علت اصلی گران شدن سکه | هیجان سکه بازان از افزایش قیمت دلار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رشد قیمت سکه در شرایطی که اونس جهانی طلا صعودی نبود، نشان می‌داد که سکه‌بازان نسبت به افزایش بهای دلار خوش‌بین هستند. در واقع آنها دیروز روی افزایش بیشتر قیمت دلار به نوعی شرط بستند، چرا که ارزش ذاتی سکه بسیار با قیمت بازار فاصله داشت و خرید بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی تنها در صورتی توجیه‌پذیر بود که معامله‌گران نسبت به رشد بیشتر قیمت دلار خوش‌بین باشند.

البته برخی سکه‌بازان بارها در ماه‌های اخیر روی رشد سنگین قیمت دلار حساب کردند، ولی چنین اتفاقی نیفتاد و زمینه‌ساز ضرر آنها شد. فلز گران‌بهای داخلی مدت‌هاست که توان صعود به بالای مرز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نشان نداده است و تا زمانی که از این محدوده عبور نکند، خریداران بیشتری وارد بازار نخواهند شد.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر کاهش اندک بازده اوراق قرضه آمریکا، افزایش یافت اما به دلیل انتظارات بالایی که درباره افزایش نرخ‌های بهره وجود دارد، همچنان نزدیک به پایین‌ترین رکورد هفت هفته اخیر ماند.

دنیای اقتصاد نوشت:

روند صعودی سکه

سکه در شرایطی که وضعیت طلا در بازار جهانی به تازگی تمایلات صعودی گرفته است، یک بار دیگر نشان داد که برای معامله‌گران بزرگ بازار فلز گرانبهای داخلی، روند حرکتی دلار اهمیت بسیار بیشتری نسبت به طلا دارد. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته توانست مجددا به کانال ۱۲‌میلیون تومانی بازگردد و ۱۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان معامله شود.

در واقع می‌توان گفت که معامله‌گران بازار طلا و سکه موقعیت معاملاتی خود را بیشتر بر اساس روند قیمت دلار تعیین می‌کنند و اونس طلا تنها نقش یک چاشنی تحریک‌کننده قیمت‌ها را بازی می‌کند که شدت نوسان بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در مقابل، سرمایه‌گذارانی قرار دارند که معتقدند سکه تحت‌تاثیر رفتارهای هیجانی صعود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

رشد کم رمق طلا

قیمت هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر کاهش اندک بازده اوراق قرضه آمریکا، تا ۱۷۴۷ دلار افزایش یافت اما دوباره رو به کاهش گذاشت و تا ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران به ۱۷۲۹ دلار رسید.

شاخص دلار نیز نزدیک به بالاترین رکورد بیش از ۱۰ ماه گذشته که روز سه‌شنبه به آن صعود کرده بود، ایستاد. با این حال بازده اوراق خزانه ۱۰ساله اندکی کاهش پیدا کرد. بازده بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازدهی است، افزایش می‌دهد. در حالی که فدرال‌رزرو خود را برای انقباضی کردن سیاست پولی آماده کرده و دولت بایدن در مذاکرات مربوط به سقف بدهی با کنگره با بن‌بست مواجه شده است، باردیگر تردیدهایی در مورد ترمیم اقتصاد جهانی مطرح شده است. در عین حال قطعی گسترده برق در بخش‌هایی از چین بر آمارهای عملکرد اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته است.

منبع: تجارت نیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها