کد خبر: 635161
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامرضا ظریفیان

کارگزاران با بحران نگرش مواجه است

غلامرضا ظریفیان گفت: حزب کارگزاران در هر شرایطی دچار تغییرات بنیادین و اساسی نمی‌شود. البته طبیعی است که هر چه فضا دوقطبی‌تر شود، می‌تواند هر کدام از احزاب را دچار بحران کند. گرایش‌هایی درون این حزب وجود دارند که سیاست‌های سنتی حزب را قبول ندارند.

کارگزاران با بحران نگرش مواجه است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخبار منتشر شده درباره حزب کارگزاران سازندگی این پیام را مخابره می‌کند که گویا این حزب در معرض تغییراتی باشد؛ مشخصا استعفای برخی چهره‌های سرشناس این حزب از ادامه عضویت در شورای مرکزی یا نقدهایی درون‌حزبی کارگزاران را در آستانه پوست‌اندازی مهمی قرار داده است؛ اینکه آیا قرار است کارگزاران سازندگی مواضع خود را از یک حزب محافظه‌کار به سمت یک حزب منتقد وضع موجود تغییر دهد یا خیر؟

غلامرضا ظرفیان، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در دوران دولت آقای احمدی‌نژاد هم شاهد یک‌دست‌شدن قوا بودیم و این اولین‌باری نیست که چنین شرایطی به وجود می‌آید و در ارتباط با کارکرد احزاب این موضوع اساسی نیست؛ بلکه نکته مهم آن است که احزاب به رغم تمام سوابقشان، فاقد یک استراتژی آینده محور هستند. در این بین برخی احزاب پیشرو سعی می‌کنند در گذشته نمانند و برای مقطع کنونی و آینده برنامه‌ریزی کنند و برخی دیگر برخلاف این مدام در گذشته می‌مانند».

او تحلیل خود از شرایط کنونی حزب کارگزاران را اینگونه مطرح کرد: «حزب کارگزاران در هر شرایطی دچار تغییرات بنیادین و اساسی نمی‌شود. البته طبیعی است که هر چه فضا دوقطبی‌تر شود، می‌تواند هر کدام از احزاب را دچار بحران کند. در حال حاضر کارگزاران سازندگی با بحران نگرش مواجه است. گرایش‌هایی درون این حزب وجود دارند که سیاست‌های سنتی حزب را قبول ندارند. به هر حال باید زمان بگذرد و ببینیم که آیا آن طیفی که بیشتر سعی می‌کند نقدهای اساسی نسبت به وضعیت سیاسی مطرح کند، اندیشه‌شان را پیش می‌برند یا آنهایی که تا زمان بروز و ظهور دوباره سیاسی می‌کوشند بیشتر تحلیل‌ها و نظراتشان متکی بر تاریخی باشد که بر اصلاحات و حزبشان رفته است».

این فعال سیاسی ادامه داد: «اکنون اتفاقی که رخ داده این است که بخشی از اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند احزاب نمی‌توانند در معادلات و مناسبات سیاسی اثرگذار باشند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت فرض می‌شود که احزاب اصلاح‌طلب بتوانند نقش دولت در سایه را ایفا کنند. این نگرش به‌خصوص در جوان‌های اصلاح‌طلب به وجود آمده است. در این شرایط طبیعی است بخشی از بدنه احزاب جدا شوند و راه خود را بروند».

او همچنین درباره شرایط کلی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: «در حال حاضر سیستم حضور اصلاح‌طلبان را در قدرت برنمی‌تابد و در این شرایط یا سعی می‌شود اصلاح‌طلبان نوظهور و مبتنی با تمایلات هسته اصلی قدرت شکل بگیرد و اصلاح‌طلبان پیشین به حاشیه بروند یا آنکه فضا همچنان به همین شکل بسته باقی بماند».

ظرفیان باتوجه به همه اینها درباره کارگزاران سازندگی گفت: «با همه این شرایط در کارگزاران هم دوگانگی‌های مهمی به وجود می‌آید و احتمالا شاهد تغییراتی در این حزب خواهیم بود؛ هرچند همان‌طور که در ابتدای بحث گفتم، نباید انتظارات تغییرات اساسی در کارگزاران را داشته باشیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها