کد خبر: 635959
تاریخ انتشار :

ایران به طالبان نفت می‌فروشد؟

کارشناسان در گفتگو با عصرما بررسی کردند؛ طالبان خریدار نفت ایران

ایران به طالبان نفت می‌فروشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصر ما نوشت: طالبان در گفتگویی با وابسته تجاری ایران در افغانستان برای خرید نفت خام ایران اعلام آمادگی کرده. پیشنهادی که معلوم نیست در وانفسای تحریم‌ باید از آن خوشحال بود یا به خاطر تعارضش با خواست عمومی مردم مبنی بر به رسمیت نشناختن طالبان از آن روی برگرداندن؟! 

یوسف مولایی استاد حقوق بین‌الملل در این باره معتقد است که تجارت با طالبان اگرچه به صورت دوفاکتو به معنای به رسمیت شناختن آنها است اما در مقابل اینکه سفارت و کنسولگری‌های ایران در افغانستان فعال هستند امر مهمی تلقی نمی‌شود و اینکه سفارت فعال است و سفیر ایران با وزیر خارجه طالبان دیدار می‌کند خواه ناخواه به معنای به رسمیت شناختن است. 

امیر پسنده‌پور کارشناس مسائل منطقه و افغانستان اما از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند. او با یادآوری اینکه در سالهای اخیر افغانستان خریدار نفت ایران و نیز یکی از منابع تامین دلار برای ایران تحت تحریم بوده، گفت: ایراد کار این است که دارایی‌های ارزی افغانستان در بانک‌های خارجی بعد از سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان مسدود شده درمقابل ایران هم تحت تحریم بانکی است. با این حساب طالبان بهای نفت ایران را یا از راه تهاتر خواهد داد یا بصورت چمدانی. داد و ستدی که شبیه یک تجارت قاچاقی و زیرزمینی است و اگر طرف مقابل در پرداخت بهای نفتی که گرفته خلف وعده کند هیچ مرجع رسیدگی حقوقی برای آن وجود ندارد. 

کما اینکه تاکنون هم فروش خارج از روال معمول جز ارزان فروشی نفت، بلوکه شدن بهای آن در سیستم بانکی کشور خریدار یا تهاتر اجباری نفت با کالاهایی که دردی از اقتصاد ایران درمان نمی‌کنند، حاصل دیگری نداشته است.

حال باید دید آیا اصلا طالبان برای تهاتر با نفت ایران چیزی جز سنگ‌های گرانبهای معادن افغانستان و حاصل کشتزارهای خشخاش، چیزی در چنته دارد؟ و آیا نظام جمهوری اسلامی ایران حاضر است با حکومتی که به سهو یا عمد شرایط را برای کشتار شیعیان افغانستان توسط داعش بویژه در مناطق هم‌مرز با ایران مهیا کرده، داد‌وستد کند؟!

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها