کد خبر: 636169
تاریخ انتشار :

تعهد آمریکا برای کمک دفاعی به تایوان

نماینده ارشد آمریکا در تایوان، امروز جمعه گفت کشورش متعهد به کمک به تایوان برای دفاع از خودش در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین تایپه و پکن است.

تعهد آمریکا برای کمک دفاعی به تایوان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، ساندرا اودکرک، نماینده ارشد آمریکا در امور تایوان در اولین کنفرانس خبری خود از زمان تصدی پستش در ماه ژوئیه با خبرنگاران صحبت کرد. او روابط آمریکا با تایوان را "مستحکم" توصیف کرد.

اودکرک که ریاست انستیتوی آمریکا در تایوان( سفارت غیر رسمی این کشور در تایوان در غیاب روابط رسمی دیپلماتیک) را بر عهده دارد، گفت: آمریکا متعهد به کمک به تایوان برای تأمین دفاع شخصی اش است.

اظهارات او در حالی مطرح می‌شوند که تنش بین تایوان و چین، که امکان تصرف این جزیره برخوردار از حاکمیت دموکراتیک را با توسل به زور رد نکرده، در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

در حالی که آمریکا مانند بسیاری از کشورها، هیچ روابط رسمی با این جزیره مورد ادعای چین ندارد، اما مهم‌ترین حامی بین المللی و تامین کننده اصلی تسلیحات آن است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر این حمایت که باعث برانگیختن خشم پکن میشود تاکید مجدد می‌کند.

واشنگتن طبق قانون موظف است تجهیزات دفاع شخصی را در اختیار تایوان قرار دهد، اما مدت‌هاست که از سیاست "ابهام استراتژیک" در خصوص مساله مداخله نظامی برای محافظت از تایوان در صورت حمله چین پیروی کرده است.

اودکرک در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله چین، آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد، با استناد به چند قانون آمریکا در خصوص روابطش با تایوان گفت که سیاست واشنگتن در قبال تایوان روشن بوده و بدون تغییر باقی مانده است.

روند افزایشی اخیر در مانورهای نظامی چین در حوزه منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان، از نظر تایپه در راستای روند تشدید آزار و اذیت نظامی توسط پکن بوده‌اند.

چیو کوئو-چنگ، وزیر دفاع تایوان، اوایل ماه جاری گفت که تنش‌های نظامی با چین در بدترین حالت خود در بیش از ۴۰ سال گذشته است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در مصاحبه‌ای با "سی ان ان" که پنجشنبه پخش شد، تأیید کرد که تعداد کمی از نیروهای آمریکایی برای آموزش سربازان تایوانی در تایوان هستند.

اودکرک در پاسخ به پرسشی در مورد جزئیات بیشتر حضور نیروهای آمریکایی در جزیره، از اظهار نظر در مورد عملیات یا مانورهای خاص خودداری کرد.

او گفت:"ما به طور معمول با شرکای خود در تایوان برای ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و ارزیابی راه‌هایی که می‌توانیم به موجب آنها از تایوان در زمینه دفاع شخصی اش حمایت کنیم، تعامل داریم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا از مشارکت "قوی" تایوان در نظام سازمان ملل حمایت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها