کد خبر: 636174
تاریخ انتشار :

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیکاراگوئه

مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن در حال کار با شرکای بین‌المللی برای آماده‌سازی تحریم‌های جدیدی است که می‌تواند در واکنش به انتخابات هفتم نوامبر نیکاراگوئه اعمال شود؛ انتخاباتی‌ که واشنگتن آن را محکوم کرده و ساختگی و سازماندهی شده توسط دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور این کشور می‌داند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیکاراگوئه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت آمریکا همچنین بررسی مجدد مشارکت نیکاراگوئه در توافقنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی را آغاز کرده و پیش از این نیز حمایت از هرگونه فعالیت «افزایش ظرفیت تجاری» را که به نفع دولت اورتگا تلقی می‌شود، متوقف کرده است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با تکیه بر تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، اقدامات مالی تنبیهی و ممنوعیت سفر ده‌ها نفر از مقامات نیکاراگوئه، از جمله اعضای خانواده اورتگا را در بحبوحه سرکوب دولت این کشور پیش از انتخابات اعمال کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت که اورتگا، که به دنبال چهارمین دوره ریاست جمهوری خود است، و روزاریو موریلو، همسر و معاونش، "با ساکت کردن و دستگیری مخالفان، در حال تدارک یک انتخابات ساختگی و فاقد اعتبار هستند. "

یکی از منابع دولتی آمریکا گفت که تحریم‌های بیشتری برای روزهای پس از انتخابات نیکاراگوئه، در دست اجرا بوده و مقام وزارت امور خارجه نیز چنین اقدامی را محتمل دانست.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار داریم، برای ترویج مسئولیت‌پذیری کسانی که از نقض حقوق بشر رژیم اورتگا و حملات به دموکراسی در نیکاراگوئه حمایت می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

این مقام افزود: ما ابزارهای تحریمی داریم؛ ما همچنین با شرکای بین‌المللی برای کار در مجامع چند جانبه، به روش‌هایی که ارزش‌های ما را حفظ کند، کار می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

هر دو مقام از شناسایی اهداف تحریمی احتمالی یا ارائه زمان برای اقدامات جدید خودداری کردند. اتحادیه اروپا با بخشی از تحریم‌های آمریکا همراه شده است، اما مشخص نیست که این اتحادیه و دولت‌های منطقه تا چه اندازه برای فشار بر اورتگا آماده هستند.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا دولت آمریکا به طور مستقیم، شخص اورتگا، رهبر سابق چریک‌های مارکسیست را هدف قرار می‌دهد یا خیر. موریلو، همسر اورتگا که مقامات آمریکایی او را یک "دلال بزرگ قدرت" می‌دانند، در حال حاضر تحت تحریم است.

دولت بایدن هفته گذشته قطعنامه‌ای از سوی "سازمان کشورهای آمریکایی" را رهبری کرد که در آن نسبت به سرکوب‌های دولت نیکاراگوئه هشدار داده شده و همچنین به دنبال راه‌هایی برای اعمال فشار مالی بر دولت اورتگا بود.

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند در صورتی که اورتگا در انتخابات به نفع خود تقلب کند، ممکن است عضویت نیکاراگوئه در توافقنامه تجاری منطقه‌ای CAFTA-DR، که  طی آن صادرات کشورهای آمریکای مرکزی به آمریکا، شامل امتیازات ویژه‌ای می‌شود، به خطر بیفتد.

این مقام با این‌حال اذعان کرد که دولت در حال بحث در مورد موانع قانونی احتمالی برای هر نوع تعلیق نیکاراگوئه از پیمان تجاری است، که به گفته برخی کارشناسان، می‌تواند مانعی بر سر راه هر اقدامی باشد.

یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت که در داخل دولت نیز نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه لغو عضویت نیکاراگوئه در این توافقنامه، می‌تواند به اقتصاد ضعیف این کشور، چنان ضربه سختی وارد کند که وضعیت انسانی نیکاراگوئه‌ای‌ها را بدتر کرده و باعث مهاجرت بیشتر به سمت آمریکا و مکزیک شود.

شایان ذکر است که حدود نیمی از صادرات نیکاراگوئه به آمریکا می‌رود و تعرفه‌ها بر اساس قرارداد CAFTA-DR، پایین نگه داشته می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها