کد خبر: 636208
تاریخ انتشار :

4 سیگنال‌ سیاسی مهم برای تاثیرگذاری بر قیمت دلار

قیمت دلار آماده بازگشت به زیر سطح حساس ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود که انتشار خبر‌های جدید در روز جمعه، معادلات بازار ارز را پیچیده کرد

4 سیگنال‌ سیاسی مهم برای تاثیرگذاری بر قیمت دلار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دلار هفته گذشته در سایه ماجرای بنزین به یک قدمی کانال ۲۸ هزار تومان رسید و با منتشر شدن خبر‌های امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. امروز شنبه هشتم آبان بازار ارز با چند خبر و سیگنال سیاسی و هیجانی سر و کار دارد. برای پیش‌بینی روند امروز دلار، بد نیست نگاهی به آن‌ها داشته باشیم.

یک| قیمت دلار در اولین روز هفته قبل، موفق به عبور از سد مقاومتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد، اما در ادامه، تقریبا هیچ اتفاقی در بازار ارز رخ نداد تا اینکه به چهارشنبه رسیدیم. حوالی ساعت ۱۷ عصر آن روز تابلو صرافی‌ها روبروی نام دلار رقم ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان را نشان می‌دادند. رقمی که بیشترین سطح این اسکناس طی سه هفته گذشته محسوب می‌شد و آرام آرام خودمان را آماده ملاقات با دلار ۲۸ هزار تومانی می‌کردیم، اما درست همان موقع با رسیدن خبر‌های مثبت به بازار ارز، ترمز افزایش قیمت دلار کشیده شد. به طوری که روز پنجشنبه دلار در بازار آزاد با افت ۲۲۰ تومانی به ۲۷ هزار و ۶۳۰ تومان کاهش پیدا کرد. عقب‌نشینی دلار از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان نشان داد فعلا خبری از کانال‌نوردی نیست و همین موضوع می‌تواند مثل یک سیگنال کاهشی باعث افت قیمت مجدد دلار در شروع معاملات امروز باشد.

دو| قیمت دلار از ابتدای امسال گوش به زنگ خبر‌های برجامی و مذاکرات هسته‌ای بود و عصر روز چهارشنبه نیز همین خبر‌ها دلار را وادار به عقب‌نشینی کردند. علی باقری بعد از ملاقات و گفتگو با انریکه مورا در توییتر اعلام کرد قبل از روز ۱۵ آذر دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود. همین توییت از معاون وزیر امور خارجه برای افت ۲۲۰ تومانی دلار کافی بود و روز جمعه نیز بیانیه اتحادیه اروپا نشان داد که احتمال افت دوباره قیمت‌ها در بازار ارز وجود دارد. اینطور که سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، آن‌ها در تلاش هستند تاریخ جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کنند. این نوع خبر‌ها حداقل برای یکی دو روز هم که شده جو بازار ارز را آرام می‌کنند و بعید نیست امروز به‌خاطر چنین پالس‌هایی شاهد افت قیمت دلار باشیم.

سه| قیمت دلار به کلمه تحریم حساسیت خاصی دارد. روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا طبق سنت هر ماه خود، چند فرد و شرکت ایرانی را به لیست سیاهش اضافه کرد و می‌توانیم این مورد را یک پالس منفی و هیجانی برای روند بازار تلقی کنیم. اتفاقی که خیلی زود با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همراه شد و سعید خطیب‌زاده آن را در تضاد با صحبت‌های آمریکا پیرامون بازگشت به مذاکرات هسته‌ای دانست. به‌نظر می‌رسد آن‌هایی که دل خوشی از افت قیمت دلار ندارند، روز شنبه با جوسازی روی چنین خبری قصد افزایش قیمت‌ها را دارند و می‌خواهند از بازگشت نرخ اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان جلوگیری کنند.

چهار| قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه روند افزایشی داشت. در شروع خرید و فروش‌های معاملات فردایی روز قبل، دلار تحت تاثیر خبر‌های امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بین معامله‌گران رد و بدل می‌شد، اما یک پالس منفی شرایط را تغییر داد. همزمان با انتشار خبر تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه چند فرد و شرکت ایرانی، شاهد اوج‌گیری قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی بودیم. سقف لفظ‌های پیشنهادی دلال‌ها برای دلار فردایی به ۲۷ هزار و ۶۳۰ تومان رسید و نهایتا آخر شب اسکناس آمریکایی در معاملات عمده ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان قیمت داشت. معاملات پشت‌خطی نشان می‌دهد که بابت نزدیک بودن نرخ دلار فردایی به نرخ بازار آزاد، احتمالا شاهد قدم‌های کوچک دلار در بازار خواهیم بود. از طرفی بازار ارز امروز با سیگنال‌های متفاوتی سر و کار دارد و باید ببینیم دلار در محاصره این خبر‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد.

منبع: فرارو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها