کد خبر: 637337
تاریخ انتشار :

درگیری وزیر خارجه آمریکا با نیکاراگوئه و کوبا در اجلاس سازمان کشورهای قاره آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا به نیکاراگوئه و کوبا حمله کرده و از کشورهای عضو سازمان کشورهای قاره آمریکا (OAS) خواست به آنچه او "اقدامات همراه با سواستفاده" هر دو کشور خواند اعتراض کنند.

درگیری وزیر خارجه آمریکا با نیکاراگوئه و کوبا در اجلاس سازمان کشورهای قاره آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در جریان پنجاه و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان کشورهای قاره آمریکا یادآور شد که "منشور دموکراتیک بین‌آمریکایی" از "عواقب ملموس" برای دولت‌هایی مانند نیکاراگوئه که "دموکراسی را رها ‌کرده و با خشونت حقوق بشر را سرکوب می‌کنند" صحبت کرد است.

به نظر می‌رسد اشاره بلینکن به ماده ۲۱ "منشور دموکراتیک" مربوط است که می گوید این نهاد می‌تواند تعلیق یک کشور عضو را بررسی کند. ماده ۲۰ این سند می‌گوید که در صورت "اعمال تغییر" جدی در دموکراسی، دبیرکل یا هر کشور عضو این اختیار را دارد که فوراً یک شورای دائمی برای ارزیابی وضعیت تشکیل دهد.

بلینکن در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان گفت: اعتبارسازمان کشورهای قاره آمریکا به‌عنوان نهادی که از دموکراسی دفاع می‌کند، بستگی به پایبندی به آن منشور دارد.

یکشنبه گذشته، انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه برگزار شد که در آن دنیل اورتگا برای سومین بار متوالی به ریاست جمهوری برگزیده شد. وی با انتقاداتی در سطح بین المللی به دلیل عدم وجود مخالفان واقعی و به زندان انداختن هفت تن از نامزدهای ریاست جمهوری مواجه شد.

بلینکن گفت: اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان OAS از قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات همراه با سوءاستفاده دولت نیکاراگوئه حمایت کرده و متعهد شدند که در این اجلاس مجمع عمومی سازمان به این موضوع رجوع کنند.

آمریکا روز سه‌شنبه تاکید کرد که نیکاراگوئه دیگر دموکراسی نیست و اکنون یک "دیکتاتوری" است. این شدید اللحن ترین ارزیابی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تا کنون درباره دولت اورتگا است.

مقامات نیکاراگوئه به طور مداوم در اجلاس مجمع مذکور که در روز چهارشنبه به صورت مجازی آغاز به کار کرد، خواسته اند که سازمان OAS از دخالت در حاکمیت نیکاراگوئه دست بردارد.

بلینکن در مورد کوبا نیز صحبت کرد.

این مقام دولت آمریکا گفت، در مواجهه با اعتراضات برنامه ریزی شده در این کشور جزیره ای برای تاریخ ۱۵ نوامبر هر کشور آن نیمکره "باید پیام روشنی" ارسال کند مبنی بر اینکه مردم "حق تجمع مسالمت آمیز و بیان نظرات خود را دارند."

بلینکن به اعتراضاتی که در ماه ژوئیه در کوبا روی داد اشاره کرد و گفت که بسیاری از افرادی که در آن زمان به دلیل اعتراضات بازداشت شده بودند همچنان در زندان به سر می برند. بلینکن گفت: "از جمله این افراد یک دختر ۲۶ ساله به نام یولاندا کروز است که به دلیل فیلمبرداری از یک تظاهرات با هشت سال زندان مواجه است."

ماه ژوئیه، هزاران نفر در کوبا با خواسته‌های متفاوتی مانند پایان صف‌ها، کمبودها و خستگی های ناشی از قطعی برق و حتی درخواست‌ها برای تغییر دولت به خیابان‌ها آمدند. در پی این تظاهرات تعداد نامعلومی از دستگیری های خشونت آمیز و خرابکاری ها و همچنین وقوع یک کشته گزارش شد.

سازمان کشورهای قاره آمریکا مجمع عمومی خود را به صورت مجازی برگزار کرد و گواتمالا میزبان این نشست است.این مجمع که هیئت های بیش از ۳۰ کشور در آن شرکت می‌کنند، تا امروز جمعه با شعار "برای آمریکای احیا شده" ادامه دارد.

به گزارش بولتن نیوز، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در مجمع عمومی مذکور گفت که آمریکا از پیش نویس قطعنامه ای حمایت می‌کند که دولت دنیل اورتگا در نیکاراگوئه را محکوم کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان در کوبا و ونزوئلا می‌شود.

بلینکن اظهار کرد: ما از قطعنامه محکومیت دولت (دنیل) اورتگا در این مجمع عمومی حمایت کرده ایم.

 پیش‌نویس قطعنامه مذکور که روز چهارشنبه توسط هشت کشور منطقه از جمله آمریکا ارائه شد، از شورای دائمی سازمان OAS می‌خواهد تا حداکثر تا ۳۰ نوامبر یک ارزیابی جمعی فوری انجام دهد و اقدامات لازم را اجرا کند.

طبق ماده ۲۱ منشور دموکراتیک بین‌آمریکایی سازمان OAS، یک کشور عضو می‌تواند در صورت "وقفه‌ای مغایر با قانون اساسی در نظم دموکراتیک" و  "توضیحات دیپلماتیک ناموفق" متعاقبش تعلیق شود. آنتونی بلینکن تاکید کرد: ما باید به این منشور احترام بگذاریم.

وزیر امور خارجه همچنین به وضعیت کوبا که در آن دولت تظاهرات برنامه ریزی شده مخالفان برای مطالبه آزادی زندانیان سیاسی در ۱۵ نوامبر را ممنوع ساخت اشاره کرد. او همچنین از ونزوئلا خواست که "همه اتباع آمریکایی را که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند" آزاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها