کد خبر: 637545
تاریخ انتشار :

عصر ما نوشت؛ دلیل مخالفت با فوریت لایحه اقتصادی دولت چه بود؟

بی‌اطلاعی نمایندگان از محتوای لایحه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «عصر ما» از دلایل مخالفت با لایحه اقتصادی دولت گفت

بی‌اطلاعی نمایندگان از محتوای لایحه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حاکمیت یکدست گزاره‌ای است که اگرچه به‌طور عمومی در ادبیات سیاسی بار معنایی مثبت ندارد اما در عین حال پس از تکمیل روندی که به یکپارچگی حاکمیت انجامید، برخی ناظران به این حداقل امید داشتند که دست‌کم امور با هماهنگی پیش برود و مشخصاً دولت و مجلس بتوانند برنامه‌های اقتصادی مدنظرشان را با کمترین تنش پیش ببرند. 

با این همه در حالی که دولت سیزدهم هنوز 100 روز نخست عمرش را سپری نکرده و اکنون درآستانه یکصدمین روز عمر خود قرار دارد، چند هفته‌ایست که با فشار مجلس‌یازدهمی‌ها درخصوص ارائه برنامه اقتصادی مواجه است.

در چنین شرایطی اما صبح امروز لایحه‌ای که دولت به‌منظور ساماندهی وضعیت ارز ترجیحی با قید دوفوریت در اختیار مجلس قرار داده بود با پاسخ منفی پارلمان روبرو شد تا بار دیگر شائبه اختلافات زودهنگام میان دولت و مجلسی که ظاهراً همسو و همراهند، مطرح و تقویت شود.

اختلافاتی که به نظر می‌رسد ریشه سیاسی داشته و درحالی که در ظاهر هر دو طرف این غائله از همراهی با یکدیگر سخن می‌گویند، در عمل چندان هم دل خوشی از یکدیگر ندارند. نکته‌ای که می‌توان آن را لابه‌لای توضیحات سخنگوی کمیسیون اقتصادی درخصوص علت عدم موافقت مجلس با فوریت این لایحه رویت کرد.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با «عصر ما» با اشاره به رد هر دو فوریت لایحه موسوم به حذف ارز 4200 تومانی، درحالی اهمیت این لایحه را علت مخالفت مجلس عنوان کرده که در بخشی از توضیحاتش از بی‌اطلاعی نمایندگان از جزئیات محتوایی این لایحه خبر داده است.

سخنگویکمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «این لایحه به‌طور مستقیم با معاش میلیون‌ها انسان ارتباط دارد و درصورت موافقت با فوریت این لایحه، باید هرچه سریع‌تر ظرف 48 تا 72 ساعت در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کردیم. درواقع علت اینکه نمایندگان با فوریت این لایحه مخالفت کردند، این مسئله بود که به اعتقاد نمایندگان این لایحه باید تحت نظر مجلس چکش‌کاری شده و با پختگی بیشتر مطرح شود.»

این نماینده مجلس انقلابی با حمایت از اقدام امروز مجلس، تاکید کرد که «بررسی چنین لایحه‌ای با فوریت و شتابزدگی، خسارت‌های بسیاری به‌همراه خواهد داشت.» 

این استدلال مجلس یازدهم درخصوص لزوم بررسی دقیق‌تر این بحث اما در شرایطی منجر به توقف لایحه مهم دولت شد که نمایندگان مجلس طی هفته‌های گذشته به‌دفعات انتقادهایی را نسبت به تعلل دولت سیزدهم در ارائه برنامه اقتصادی مطرح کرده بودند. 

مرحبا در واکنش به پرسشی در این رابطه با بیان این‌که دولت به اندازه کافی فرصت داشت، می‌گوید: «ما تعلل دولت را نمی‌پذیریم. مطالبه نمایندگان درست بود و هنوز هم تاکید داریم که دولت باید برنامه دقیق و مبتنی بر کارشناسی خود را ارائه کند. از طرفی مخالفت با فوریت این لایحه ارتباطی به تعلل ندارد. مجلس نیاز به زمان کافی دارد تا با بررسی دقیق لایحه دولت تصمیم‌گیری کند.» 

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین در واکنش به پرسش دیگر «عصر ما» مبنی بر این‌که چرا باوجود آن‌که این لایحه به حذف ارز ترحیجی مربوط است، تاکید کرده بود که این لایحه ارتباطی به این مقوله ندارد، گفت: «البته ما هنوز از محتوای لایحه با خبر نیستیم. این لایحه همین امروز اعلام وصول شد و بعدازظهر در کمیسیون‌ها ازجمله کمیسیون اقتصادی توزیع خواهد شد.»

او در واکنش به این‌که مجلس درصورت بی‌اطلاعی از محتوای لایحه، چطور اهمیت آن‌را به‌عنوان علت مخالفت با فوریت بررسی عنوان کرده، گفت: «عرض کردم که این لایحه درمورد توزیع ارز 4200 تومانی است و این بحث باتوجه تاثیراتی که بر کلیت اقتصاد و بازار خواهد داشت، نیاز به کار کارشناسی و دقیق دارد.»

تاکید سخنگوی کمیسیون اقتصادی بر این‌که لایحه دولت به نحوه توزیع ارز 4200 تومانی مربوط است اما در حالی صورت گرفته که پیش‌تر معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود که لایحه دولت ارتباطی به ارز 4200 تومانی ندارد.

تناقضی که مرحبا با رد آن به خبرنگار ما گفت: «اینطور نیست. لایحه به ارز 4200 تومانی مربوط است. منتها اینکه قرار باشد به‌موجب این لایحه، ارز 4200 تومانی حذف شود، صحیح نیست. بلکه بحث درباره این است که برخی اقلام که مشمول دریافت ارز 4200 تومانی بود، هدفمند شود. چراکه در حال حاضر ارز 4200 تومانی شرایطی نامناسب را در اقتصاد ایجاد کرده است.» 

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها