کد خبر: 637808
تاریخ انتشار :

طالبان به کنگره امریکا نامه نوشت + جزئیات

متقی خطاب به اعضای کنگره آمریکا نوشته‌است: «دولت شما باید پول‌های ما را آزاد کند. ما نگران هستیم که اگر وضعیت کنونی به همین منوال ادامه یابد، دولت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد»

طالبان به کنگره امریکا نامه نوشت + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، بلوکه کردن «ثروت و پول افغانستان» را دور از منطق خوانده و گفته‌ است که مسدون‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است. او در این نامه همچنین به صدمین سال برقراری روابط میان کابل و واشنگتن هم اشاره کرده‌ است.

 وزیر خارجه طالبان نوشته‌است که امسال صدمین سالگرد روابط آمریکا و افغانستان است و در این مدت روابط دوطرف، مانند هر کشور دیگر، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده‌است.

متقی گفته‌است که جنگ ۲۰ ساله‌ای که پس از هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ بر روابط دو کشور سایه افکنده‌ بود با توافق دوحه حل شد که به گفته او این توافق، روابط مثبت دو کشور را در آینده پیش‌بینی می‌کند.

وزیر خارجه طالبان نوشته‌است: «ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافق دوحه می‌تواند فصل جدیدی از روابط مثبت بین دو دولت و ملت را بگشاید که این امر به نفع هر دو کشور است.»

او در ادامه افزوده‌ است که طالبان پس از فرار «غیرمسئولانه» اشرف‌غنی به درخواست مردم و به ویژه شهروندان کابل و برای جلوگیری از خلأ قدرت و هرج‌ومرج وارد پایتخت شدند و به عنوان یک دولت مستقل، امور افغانستان را در دست گرفتند.

متقی گفته‌است که «امارت اسلامی افغانستان» به عنوان یک دولت مستقل و مسئول مشتاق است تا روابط مثبت با همه کشورهای جهان از جمله دولت ایالات متحده آمریکا برقرار کند.

او مدعی شده‌ که پس از بیش از ۴۰ سال جنگ، افغانستان دارای یک حکومت واحد، مسئول و عاری از فساد است.

به گفته متقی، طالبان گام‌های عملی را برای حکومت‌داری خوب، امنیت و شفافیت برداشته‌اند و «جزایر قدرت ویران شده و فساد، اختلاس، غصب و سایر محرومیت‌ها از بین رفته‌است».

سرپرست وزارت خارجه طالبان ادعا کرده‌ که «امنیت سرتاسری در کشور تامین شده‌ است و در حال حاضر از خاک افغانستان هیچ‌گونه تهدیدی برای منطقه و جهان وجود ندارد و زمینه همکاری مثبت فراهم شده‌است». او نوشته‌است که «اکنون همه فرصت‌ها برای بازسازی و توسعه افغانستان فراهم است و در آینده، ایالات متحده می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کند».

او در ادامه مسدودشدن ذخایر ارزی افغانستان پس از تسلط طالبان را تعجب‌آور خوانده و گفته‌است که «این برخلاف انتظارات ما و توافق دوحه است». متقی گفته‌ است که مردم افغانستان پس از چندین دهه جنگ در کشور از امنیت جانی برخوردارند؛ اما اکنون مسأله اساسی مردم امنیت مالی است که «عامل آن دست گذاشتن دولت آمریکا بر ذخایر است».

متقی خطاب به اعضای کنگره آمریکا نوشته‌است: «ما باور داریم که مسدود کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است، بنابراین دولت شما باید پول‌های ما را آزاد کند. ما نگران هستیم که اگر وضعیت کنونی به همین منوال ادامه یابد، دولت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و این امر به مهاجرت گسترده در منطقه و جهان منجر خواهد شد که این باعث بحران انسانی و اقتصادی برای جهان خواهد شد.»

به باور او، مسدودکردن پول و تحریم‌های اقتصادی به صحت، معارف و سایر سیستم‌های خدمات ملکی افغانستان آسیب رسانده که به ضرر مردم افغانستان است.

متقی در پایان از دولت ایالات متحده خواسته‌ است که در حل بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان گام‌های مسئولانه بردارد تا «درهای روابط ما در آینده باز شود و همچنان از دولت آمریکا تقاضا داریم تا ذخایر بانک مرکزی افغانستان باز شود و محدودیت‌ها از حساب‌های ما برداشته شوند».

پس از روی کارآمدن طالبان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور را بلوکه کرد که گفته می‌شود این امر بحران نقدینگی در کشور را در پی داشته‌ و سبب تشدید فقر و خطر وقوع فاجعه انسانی در آینده نزدیک شده‌ است.

در همین حال فقر و بیکاری با شروع فصل سرما در حال حاضر گسترش است. نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان منجر به بدترین فاجعه بشری خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها