کد خبر: 638148
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

جزئیات سفر تازه گروسی به تهران

سعید خطیب‌زاده درباره سفر تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که امیدواریم این سفر نیز مانند سفرهای قبلی سفر سازنده‌ای باشد.

جزئیات سفر تازه گروسی به تهران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروزش گفت که امشب رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران می‌آید. او درباره این سفر گفت: «همانطور که پیش از این گفته‌ام ما امشب سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داریم، همواره سعی شده که روابط ایران و آژانس فنی و در چهارچوب پادمان، اساسنامه و رویه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و امیدواریم این سفر نیز مانند سفرهای قبلی سفر سازنده‌ای باشد».

او در ادامه درباره این موضوع گفت: «این سفر تاریخش از قبل مطرح شده بود، از طرف ایران دستور کار مشخصی برای این سفر وجود دارد و طبیعی است که برای آژانس نیز چنین چیزی وجود داشته باشد. موضوعاتی بین ایران و آژانس وجود دارد که ما همواره سعی کرده‌ایم در چهارچوب مسائل فنی آن را حل کنیم. از آژانس نیز خواسته‌ایم که در همین چارچوب کار را جلو ببرد و شما باید دقت داشته باشید که هیچ سفر دیپلماتیکی انجام نمی‌شود مگر اینکه دستور کار مشخصی داشته باشد.. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران انجام شده است و متاسفانه با سکوت برخی از کشورهای مدعی نیز همراه بوده است تاثیر قابل توجهی بر برخی از ابعاد فنی گذاشته است و این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب خود پیگیری شده و می‌شود».

او همچنین اظهار امیدواری کرد که سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مانند سفرهای قبلی ، سفر سازنده‌ای باشد».

خطیب‌زاده درباره مذاکرات هشت آذر در وین هم گفت: «تمرکز ما این است که گفت‌وگوهای وین جدی باشد و طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی است که علیه ایران اعمال شده است.

او درخصوص محور مذاکرات وین هم یادآور شد: «دستور کار ما در مذاکرات وین روشن است، در مورد منطقه نیز دستور کار ما روشن است، ما در مورد مسائل منطقه با کشورهای منطقه به صورت دو جانبه مستقیم و یا چند جانبه صحبت می کنیم و در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه نیز با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب این تحریم‌ها هستند یا در چارچوب‌های قانونی مسئولیتی در این زمینه دارند»

خطیب زاده با تاکید بر اینکه ما همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم که در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی از کشورها، اهداف و اغراض سیاسی خود را به نام آژانس جلو ببرند، گفت: «ما در چهارچوب تحولات و بر اساس شرایط تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم».

در این بین نماینده روسیه در وین هم در صفحه توئیتر خود  سفر قریب‌الوقوع مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را فرصتی برای برقراری روابط نزدیک تر ایران و آژانس تلقی کرد. میخائیل اولیانوف در واکنش به سفر آتی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نوشت: «مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲۲ تا ۲۳ نوامبر(یکم تا دوم آذر) به تهران سفر خواهد کرد. این فرصت خوبی برای آژانس و مقامات جدید ایران خواهد بود تا در زمینه مسائل مرتبط با منافع مشترکشان روابطی نزدیک تر برقرار کنند. امیدواریم دو طرف مذاکرات پرثمری داشته باشند».

سفر تازه گروسی به تهران در راستای توافق میان ایران و آژانس در سفر اخیر وی به تهران در ۲۱ شهریور و دیدارش با رییس سازمان انرژی اتمی پیش‌بینی می‌شد. بر اساس بیانیه‌ مشترک ایران و آژانس توافق شد در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، دو طرف دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. همچنین دو طرف، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در همین چارچوب رافائل گروسی و محمد اسلامی در حاشیه کنفرانس عمومی اخیر آژانس با یکدیگر دیدار کردند. بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس همچنین «به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند».

مدیرکل آژانس در حالی امروز به ایران می‌آید که هفته پیش گزارشش درباره برجام و فعالیت های پادمانی ایران یک بار دیگر بحث برانگیز و مورد نقد مقامات کشورمان قرار گرفت.

مقامات ایران نسبت به گزارش او که جز‌به‌جز موضوعات را مطرح کرده است انتقاد دارند. ایران معتقد است پرداختن به جزییات به نوعی آدرس دادن به کسانی است که می خواهند علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران اقدام کنند. این در حالی است که موضوع همکاری ها میان ایران و آژانس به ویژه همکاری های داوطلبانه ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در بخش های زیادی سوالات آژانس پاسخ داده شده، بازدیدهای موردنظر انجام شده و راستی آزمایی صورت گرفته است از جمله درباره مرکز جابربن حیان که مورد راستی آزمایی قرار گرفته است، اما آژانس از بیان آنها خودداری می‌کند.

گروسی همچنین درخواست کرده است تا ایران نسبت به تسریع نصب دوربین‌های آژانس در مرکز تولید سانتریفیوژ در کرج اهتمام ورزد. او این درخواست را در راستای بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر عنوان کرده است در حالی که مقامات سازمان انرژی اتمی این ادعا را رد می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها