کد خبر: 638450
تاریخ انتشار :

آخرین اخبار از وضعیت اصفهان بعد از اعتراضات

نماینده پیشین اصفهان: تمام دیروز اینترنت قطع بود

نماینده پیشین اصفهان از آخرین وضع این شهر به «عصر ما» می‌گوید:حق مردم بود که امنیت تجمع‌شان تامین شود

نماینده پیشین اصفهان: تمام دیروز اینترنت قطع بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تجمع اعتراضی کشاورزان و شهروندان اصفهانی که طی چند شبانه‌روز در بستر خشک زاینده‌رود و در اعتراض به وضعیت تنش‌های آبی در این منطقه انجام شد، به‌خصوص از حیث نوع مواجهه و برخورد حاکمیت با تجمع‌های اعتراضی کم‌نظیر و بلکه از جهاتی بی‌نظیر بود. تجمعی که چندروزی بدون کوچکترین مشکل ادامه یافت و از آن‌جا که در بستر زاینده‌رود و در محلی انجام می‌شد که مسیر رفت‌وشد شهروندان نبود و اختلالی در کسب‌وکار و روند زندگی دیگران ایجاد نمی‌کرد، به مسیر خود ادامه داد. تجمعی اعتراضی اما آرام و در چارچوب قانون اساسی که ناگهان به‌دلایلی نامعلوم به تشنج کشیده شد و یکی، دو روز گذشته شبیه به آن‌چه طی این دهه‌ها از تجمع‌های اعتراضی در خاطر داریم، توام بود با خسارات و آسیب‌های ناشی از خشونتی که دست‌کم به استناد تصاویر و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده، احتمالاً ناشی است از تغییر نحوه رویارویی نیروهای انتظامی و امنیتی با تجمع‌کنندگان معترض اصفهانی!

شرایطی که به‌زعم یک نماینده پیشین اصفهان در مجلس دهم مغایر با نص صریح قانون اساسی است. حیدرعلی عابدی که در این رابطه با «عصر ما» به گفت‌وگو نشسته، می‌گوید: «بنابر 27 قانون اساسی وقتی شهروندان در اعتراض به مسئله‌ای دست به تجمع بزنند، تا زمانی که این تجمع، «بدون حمل سلاح» و البته «مخل به مبانی اسلام نباشد»، مجاز و حق قانونی شهروندان است. سوال من این است که کجای این تجمع مخل به مبانی اسلام بود، چه سلاح یا خشونتی ازسوی معترضان مورد استفاده قرار گرفت که نیروی انتظامی وارد شد.»

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به لزوم فراهم کردن مکانی برای برپایی تجمع‌های اعتراضی منطبق بر اصل 27 قانون اساسی، می‌گوید: «فضایی که بدون برنامه‌ریزی قبلی و به‌دلیل همین وضعیت کم‌آبی در بستر خشک زاینده‌رود مورد استفاده تجمع‌کنندگان قرار گرفت، عملاً باعث شد که نظام عمومی شهر و آرامش زندگی دیگر شهروندان خدشه‌دار نشود.»

او با تاکید بر وظایف نیروی انتظامی در مسیر فراهم کردن امنیت مردم معترض و ممانعت از به تشنج کشیده شدن تجمع اعتراضی شهروندان، می‌گوید: «نکته دیگر این است که صداوسیما اعلام می‌کند کشاورزان در نشستی با مسئولان ذی‌ربط قراردادی را برای بهره‌برداری از حقآبه‌شان امضا کرده و مشکل اصفهان و زاینده‌رود مرتفع شده است. اما آیا زاینده‌رود صرفاً از آن کشاورزان است؟! امروز دیگر شهروندان اصفهانی نگران فرونشست املاکشان در حاشیه زاینده‌رود هستند و فارغ از مشکلات متعدد، حتی به‌لحاظ اقتصادی هم متضرر شده‌اند.» 

این نماینده اصلاح‌طلب پیشین مجلس با انتقاد از سکوت نمایندگان کنونی شهر و استان اصفهان می‌گوید: «ما امروز از نمایندگان استان این انتظار را داریم که باتوجه به سوگندی که در دفاع از قانون اساسی یاد کرده‌اند، از وزارت کشور سوال کنند که چرا امنیت مردم معترض اصفهان را در روز 5 آذر تامین نکرده است؟! اما شخصاً جز یک صحبت از آقای مقتدایی کلامی از نمایندگان نشنیدم. این حق مردم بوده که امنیت تجمع اعتراضی‌شان تامین شود. آن‌هم در شرایطی که همزمان تجمعی مشابه در شهرکرد برگزار شد و دیدیم که نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی شهرکرد و همچنین مقام‌های سیاسی استان چهارمحال و بیختیاری چطور وارد شده و ضمن تامین امنیت اعتراضات، برخورد مناسبی با شهروندان داشتند؛ چرا باید برخورد دوگانه باشد؟!»

عابدی با اشاره به محل سکونتش واقع در خیابان شهدای خواجو در نزدیکی محل تجمع درباره آخرین وضعیت اینترنت در این شهر گفته است: «تمام دیروز اینترنت ما قطع بود. فارغ از این دیروز پیامکی برایم ارسال شد که شما در محدوده ناآرامی حضور داری! خب من در منزلم بودم اما سوال این است که چه کسانی محدوده خیابان مشتاق و مسیر میان پل خواجو و پل فلزی را چه کسی ناآرام کردند؟!»

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها