کد خبر: 638643
تاریخ انتشار :

انتقاد باهنر از جبهه‌های ژله‌ای

ایسنا/ رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به آغاز مذاکرات وین گفت: نفس مذاکره برای ما هدف نیست، بلکه روندی برای رسیدن به اهداف‌مان است. در این زمینه دولت و تیم مذاکره‌کننده هم به نکاتی اشاره کرده و بر این امر تاکید داشته اند. اسناد بالادستی هم در این زمینه وجود دارد که مذاکره کنندگان باید آن را رعایت کنند.

انتقاد باهنر از جبهه‌های ژله‌ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدرضا باهنر در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه اخیراً در مصاحبه‌ای درباره این موضوع بحث کردم که مسئولانی که می‌آیند سعی می‌کنند مشکلات را بر دوش گذشتگان بیندازند، اظهار کرد: من در این زمینه یک جمله‌ای گفتم که ما در اوایل انقلاب هم تا ده دوازده سال همین را می‌گفتیم که مشکلات به گردن طاغوت است که البته درست بود، اما بعد از آن دیگر گفتیم باید ببینیم خودمان چه کرده‌ایم.

وی افزود: اما در عین حال در چهل سالگی انقلاب کارنامه پربار و نسبتاً عادلانه‌ای از جمهوری اسلامی منتشر شد که گاهی قدم‌هایی در آن برداشته شده که معجزه‌آسا بوده است و از دفاع مقدس گرفته تا سازندگی و موارد دیگر باید به آن اشاره کرد. ولی در عین‌ حال مطالبات مردم از امکانات کشور همیشه جلوتر است، اما باید به سمت مطالباتی برویم که تحقق‌پذیر باشد، چون می‌دانیم که برخی از مطالبات امکان‌پذیر نیستند. در عین حال مطالبات به حق مردم باید پیگیری شود.

باهنر با اشاره به تحریف سخنانش در این زمینه در برخی رسانه‌ها تأکید کرد: اما برخی رسانه‌ها که شاید منشاء خارجی هم داشتند بی‌اخلاقی کردند و دو جمله به گفته‌های من اضافه کردند که من گفته‌ام رژیم طاغوت کارهای خوبی کرده و ما داریم آنها را از بین می‌بریم! در حالی که هرگز بنده به این موضوع اشاره‌ای نکردم و هیچوقت چنین اعتقادی نداشتم و ندارم؛ چرا که اگر سالها درباره شرایط رژیم طاغوت حرف بزنیم می‌بینیم که کارنامه آنان قابل دفاع نیست؛ بنابراین چنین امری و گفته‌ای که از سوی من منتشر شده را رد می‌کنم.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به آغاز مذاکرات وین ادامه داد: نفس مذاکره برای ما هدف نیست بلکه روندی برای رسیدن به اهداف‌مان است. در این زمینه دولت و تیم مذاکره‌کننده هم به نکاتی اشاره کرده و بر این امر تاکید داشته است. اسناد بالادستی هم در این زمینه وجود دارد که مذاکره کنندگان باید آن را رعایت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: نظام تصمیم گرفته است که مذاکرات ادامه پیدا کند، اما گفتیم که مذاکره هدف ما نیست و ضمناً ما به دنبال برداشته شدن همه تحریم‌ها هستیم و البته نشان دادیم که برخلاف تحریم‌ها  ما توانایی خودمان را حفظ می‌کنیم و با حفظ منافع ملی کشور و عزت و احترام مذاکره را دنبال می‌کنیم. تحریم‌ها باید کاملاً لغو شود تا ما هم به تعهدات کامل خود به برجام بازگردیم.

باهنر تصریح کرد: تا ۲۰۳۰ یا حتی ۲۰۲۶ بر مبنای پیش‌بینی شرایط اقتصاد جهانی و تحلیل‌های کارشناسی آمریکا در اقتصاد جهانی جای خود را به چین خواهد داد و در این زمینه باید دید که اروپا چه می‌خواهد بکند. آیا می‌خواهد تحت حاکمیت آمریکا بمانند یا می‌خواهند رویه را عوض کند. در این دور مذاکرات هم ما بیشتر هدفمان مشخص شدن موضع اروپا است که اگر یکی از طرفین مذاکره از تعهدات خود خارج شد چه سازوکاری برای مجازات و برخورد با آن کشور در نظر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط اصولگرایان و احتمال تجمیع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان اظهار کرد: اگر کسی در مخیله‌اش نظام تک حزبی است که این در چارچوب جمهوری اسلامی نمی‌گنجد و این نظام جمهوریت را تمام و کمال پذیرفته است. وقتی ما مردم سالاری را قبول کردیم این کارکرد احزاب است که به مردم‌سالاری شکل می‌دهد، البته ما احزاب زیادی داریم ولی طبق قوانین جدید به ۱۳۰ تا ۱۴۰ حزب رسیدیم و البته برخی از آنان فقط یک مجوز در جیب یک خانم یا آقا هستند و برخی دیگر هم که فعال هستند در انتخابات با همراهی چند حزب دیگر ائتلاف می‌کنند که خاصیت ژله‌ای دارد و در هر دوره یک اسم جدید پیدا می‌کند مثل شانا و جمنا و امثال آن.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: به اعتقاد من اگر که چند حزب فراگیر شکل نگیرد این جبهه‌های ژله‌ای ما را به جایی نمی‌رساند. شورای ائتلاف و شورای وحدت باید با هم یکی شوند و در آن طرف هم اصلاح‌طلبان و آن بخشی که هنجارشکن نیستند باید به یک حزب فراگیر برسند. البته در اصولگرایی هنوز در زمینه یکی‌شدن شورای وحدت و شورای ائتلاف روند کامل خود را طی نکرده است و تفاوت نظراتی در برخی موارد بین این دو وجود دارد که امیدواریم در نهایت به یکی‌شدن این دو برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره موفقیت دولت سیزدهم در پروژه‌هایی مثل واکسیناسیون و عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای علی رغم ادعای دولت سابق مبنی بر عدم امکان ورود به چنین عرصه‌هایی به دلیل نپیوستن به FATF اظهار کرد: دولت ها و مجالس که روی کار می آیند همه شان نقاط ضعف و قوتی دارند. حساسیت دولت ها با هم متفاوت است، برخی به دنبال توسعه سیاسی می روند برخی به دنبال افزایش یارانه ها می روند برخی سیاست خارجی را اصل قرار می دهند و برخی دیگر تمرکز خود را بر روی سازندگی در کشور گذاشتند. وقتی هم و غم یک دولت می شود برجام، بالطبع همه مسائل کشور را به این موضوع پیوند می زند. اگر دولتی بر رابطه با غرب تاکید کند طبیعی است که از رابطه با شرق باز می ماند، البته می‌دانیم که روسیه و چین هم منافع خود را دنبال می کنند و ما هم در ارتباط با هر کشوری باید به دنبال تامین منافع ملی خود باشیم. 

باهنر در توضیح اظهار نظر اخیرش که گفته بود «اینکه ما بگوییم همه تحریم ها باید برداشته شود تا ما مسائل هسته ای را حل کنیم، فکر نمی کنم به نتیجه برسد» و مغایرت این اظهارنظر با سیاست قطعی نظام گفت: ما در جریان ۵+۱ مسئله مان لغو تحریم هایی بود که درباره فعالیت های هسته ای علیه کشور وضع شده بود. طبیعی است که قدم اول در مذاکرات وین، لغو تحریم های برجامی است. به هر حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که این دفعه ما با آگاهی و تجربه قبلی وارد مذاکرات شده ایم و بالطبع مسائل را باید جدی تر و دقیق تر دنبال کنیم. به بیان دیگر این بار خارج شدن یک کشور باید هزینه هایی را به طرف مقابل تحمیل کند یا طرف های دیگر باید به نوعی آسیب های خارج شدن یک کشور را جبران کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها