کد خبر: 638748
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

موضع راهگشای رئیسی قفل مذاکرات را باز می‌کند

محمد مهاجری گفت: آقای رئیسی گفت که به اگر طرفین برجام به تعهدات خود پایبند باشند، ایران هم به تمام تعهداتش پایبند خواهد بود. او تا کنون چنین سخنی را با این صراحت بیان نکرده بود و این پیام رسایی به به طرف‌های مذاکره است.

موضع راهگشای رئیسی قفل مذاکرات را باز می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دور تازه مذاکرات وین میان ایران و کشورهای 1+4 می‌تواند حامل نتایج مهمی باشد؛ نتایجی که گویی تیغی دولب است که یک سویش رفع تحریم‌ها شروع ارتباطی نرمال با تمام کشورهاست و سوی دیگرش منتفی‌شدن برجام و استمرار تحریم‌هاست.

محمد مهاجری، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره دور تازه مذاکرات وین، به «نامه‌نیوز» گفت: «مشکل این است که تیم مذاکره‌کننده در رودربایستی با برخی نیروهای داخلی قرار دارند. دولت و وزیر خارجه هم شعارهایی می‌دهند که تحریم‌ها باید به ظور کامل رفع شود و آمریکا باید بگوید غلط کردم و از این حرف‌ها اما میز مذاکره این شعارها را برنمی‌تابد و باید بر اساس واقعیات موجود سخن گفته شود».

او ادامه داد: «البته تیم مذاکره به جز آقای باقری که به مسائل مسلط نیست، برخی از نواقص را رفع کرده است و اکنون می‌بینیم آقایان صفری و شیبانی و یکی دو نفر دیگر تسلط خوبی دارند. انتظار می‌رود چنین افرادی اجازه ندهند با تندروی برخی افراد فضای مذاکره خراب شود».

این فعال سیاسی درباره رویکرد برخی رسانه‌های داخلی به مذاکرات اخیر بیان کرد: «امروز در رسانه‌های افراطی دیدم که نوعی دلشوره و سردرگمی نسبت به آنچه در مذاکرات می‌گذرد، وجود دارد. اینها از یک‌سو خوششان نمی‌آید که مذاکرات به نتیجه برسد و از سوی دیگر نمی‌خواهند با تیم مذاکره‌کننده در بیفتند؛ با این شرایط تیم مذاکره‌کننده کار سختی را در پیش دارد و بیش از آنکه مشکلی در مذاکرات با طرفین برجام باشد، در داخل مشکل دارد».

او ادامه داد: «تیم مذاکره‌کننده ایران نتوانسته است روی افکار عمومی داخل و خارج ایران خوب کار کند و عملا می‌بینیم که قدرت رسانه‌ای ضعیفی دارد. آقای باقری‌کنی برخی دوستانش که همان تیم مذاکره‌کننده دوران احمدی‌نژاد هستند، در زمان احمدی‌نژاد هم همین مشکل رسانه‌ای را داشتند».

مهاجری همچنین اظهار کرد: «اگر تیم مذاکره‌کننده بتواند با برخورد منطقی طرفین مذاکره را قانع کند که مذاکرات ادامه یابد و اتفاقات مثبتی در راه است، این امید وجود خواهد داشت که در ادامه مذاکرات به نتایجی برسد».

مهاجری در پایان گفت: «آقای رئیسی گفت که به اگر طرفین برجام به تعهدات خود پایبند باشند، ایران هم به تمام تعهداتش پایبند خواهد بود. او تا کنون چنین سخنی را با این صراحت بیان نکرده بود و این پیام رسایی به به طرف‌های مذاکره است و این موضع رئیس‌جمهور می‌تواند قفل مذاکرات را باز کند. این سخن یعنی اگر طرف‌های برجام به تعهداتشان پایبند باشند ایران 60درصد غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل می‌کند؛ موضوعی که اگر در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی بیان می‌شد، همه دولتی‌ها متهم به خیانت می‌شدند اما به هر حال گفتن این حرف همین حالا هم خوب است و می‌تواند راهگشا باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها