کد خبر: 638779
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با قنادباشی

توافق بشود یا نشود در مسیر قدرت هستیم

قنادباشی افزایش توان هسته‌ای و تمرکز اقتصاد بر نگاه به شرق و تواند داخلی را برگ برنده ایران دانسته و معتقد است که توافق بشود یا نشود ما در مسیر قدرتمندی قرار داریم.

توافق بشود یا نشود در مسیر قدرت هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- مذاکرات برجامی که از دوشنبه عصر در وین گره خورده یکی از داغ‌ترین موضوعات روز است و دلیلش هم آنکه اقتصاد و معیشت و زندگی مردم چه خوشمان بیاید و چه نیاید با آن گره خورده است. چشم‌ها به وین است که ببینیم تیم دیپلماسی در دولت جدید در اولین مواجهه خود با طرف‌های غربی به کجا می‌رسد و چه می‌کند. تا آنجایی که فعلا گفته شده حرف از پیش‌نویس و به قول باقری‌کنی تا وقتی روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیز توافق نشده است. 

تحلیلگران در داخل ایران اما خوشبین هستند.  گروه اصلاح‌طلب شروع مذاکرات و دست برداشتن طیف مخالف برجام در داخل از مواضع پیشین را به فال نیک گرفته و گروه دیگر هم با اتکا تغییر وضعیت از برگ‌های برنده ایران گفته و منتظر نتیجه مورد نظر خود هستند.

جعفر قنادباشی یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» از نشانه‌های مثبتی که از طرف‌های مذاکره کننده دیده شده، گفته و تاکید می‌کند: « در زبان، تبلیغات و لفاظی‌های سیاسی همچنان مقامات آمریکایی و کشورهای غربی شرکت‌کننده در مذاکرات بر مواضع قبلی خود تاکید دارند اما در عمل وضعیت فرق دارد زیرا همه مذاکره‌کنندگان بر سر گفت‌وگو درباره پایان دادن به تحریم‌ها توافق کرده‌اند و این نشان می‌دهد که آنها در عرصه عمل بسیار متفاوت ظاهر شده‌اند.»

وی افزود: «به طور معمول کشورهای غربی هیچ‌وقت حاضر نیستند که به شکست‌ها و عقب‌نشینی خود اعتراف کنند بنابراین نباید توقع داشته باشیم در عرصه تبلیغات و لفاظی‌های سیاسی از مواضع خود عدول کنند. اما در عرصه عمل ناگزیر هستند چون هیچ برگ ‌برنده‌ای ندارند و ایران در مقابل آنها برگ برنده‌های خوبی دارد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «به این ترتیب حتی اگر در این دور از مذاکرات توافقی که روی کاغذ بیاید، حاصل نشود، نتیجه این مذاکرات بسیار خوب و روشن خواهد بود؛ نتیجه‌ای که مبتنی بر عقب‌نشینی کشورهای غربی بعد از سال‌ها تحریم و اعمال فشار علیه ایران است.»

او معتقد است که »اکنون در مسیر توافق قرار داریم» و می‌گوید: «ما برگ‌های برنده قابل‌توجهی داریم. چه توافق حاصل بشود یا نشود در روند اقتصادی ما تغییری ایجاد نمی‌شود و همچنان به سوی توانمند و قدرتمند شدن پیش می‌رویم».

به گفته قنادباشی «با توجه به اینکه ایران الان نگاهی به شرق دارد، در شانگهای عضویت پیدا کرده، همکاری با سازمان همکاری‌های اکو را فعال کرده و با همسایگان خود در حال همکاری‌های جدی اقتصادی است، آنها می‌دانند که ما در مسیر قدرتمندی قرار داریم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها