کد خبر: 639078
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال جلالی‌زاده

مردم مقلد سیاسی خاتمی نیستند که حرف‌هایش را اجابت کنند

جلال جلالی‌زاده گفت: طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب شده‌اند و صرفا در پی کسب منافع شخصی خود هستند و به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند در قدرت باقی بمانند و هیچ توجهی به اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه ندارند و صرفا اسم اصلاح‌طلب را یدک می‌کشند.

مردم مقلد سیاسی خاتمی نیستند که حرف‌هایش را اجابت کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت اصلاح‌طلبان به گونه‌ای است که هر یک از چهره‌های اصلاح‌طلب و البته جبهه اصلاحات ایران می‌کوشند تا با بررسی آنچه در سال‌های گذشته رخ داد، به آسیب‌شناسی دقیقی دست یابند تا شاید در آینده بازهم این جبهه سیاسی احیا شود اما آیا واقعا این امر قابل دست‌یافتن است؟

جلال جلالی‌زاده، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی نزد افکار عمومی جایگاه ویژه‌ای ندارند و نمی‌توانند نماینده سیاسی مردم باشند. اصلاح‌طلبان دچار نوعی ملاحظه‌کاری شده‌اند که همین رویکرد آنها را از مردم جدا کرده است. از سوی دیگر مانع ردصلاحیت‌ها هم باعث می‌شود اصلا نتوانند همان نیروهای سرشناس خود را هم به انتخابات بیاورند».

او ادامه داد: «به هر حال دست‌وپای اصلاح‌طلبان از چندجهت بسته است. سال‌هاست که آنها در نهادهای انتصابی جایگاهی ندارند و دیگر در نهادهای انتخابی هم اجازه حضور ندارند و می‌بینیم که شورای نگهبان اصلا اجازه رقابت به اصلاح‌طلبان را نمی‌دهد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «مشکلات ساختاری زیادی هم در جبهه اصلاحات وجود دارد. من وفاق خاصی میان اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب شده‌اند و صرفا در پی کسب منافع شخصی خود هستند و به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند در قدرت باقی بمانند و هیچ توجهی به اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه ندارند و صرفا اسم اصلاح‌طلب را یدک می‌کشند».

او درباره سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان هم اظهار کرد: «به هر حال مردم آگاه شده‌اند، وضعیت را می‌بینند و قضاوت می‌کنند. حالا مثلا آقای خاتمی بگوید مردم بیایید رأی دهید، مردم از او می‌پرسند به چه کسی رأی دهیم؟ مردم می‌گویند کسی نیست که بتواند نماینده سیاسی ما را برعهده بگیرد و در این میان بازهم آقای خاتمی اصرار می‌کند. خب معلوم است که مردم اجابت نمی‌کنند. مثلا آقای خاتمی در همین انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای همتی حمایت کرد. مردم اصلا آقای همتی را نمی‌شناسند و حتما به او رأی نمی‌دادند که ندادند. مردم که مقلد سیاسی آقای خاتمی نیستند که موظف باشند هر چه او می‌گوید را اجابت کنند».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «من باور دارم مشکلات عمیق‌تر از اینهاست که به این سادگی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان احیا شود و اگر اصلاح‌طلبان به مردم بازنگردند و زبان گویای مطالبات مردمی نباشند، این سرمایه اجتماعی احیا نخواهد شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها