کد خبر: 639194
تاریخ انتشار :

قنبری: محافظه‌کاران باید منتظر ریزش روزافزون از پایگاه اجتماعی‌شان باشند

قنبری: محافظه‌کاران باید منتظر ریزش روزافزون از پایگاه اجتماعی‌شان باشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مراسم روز دانشجوی امسال اگرچه باتوجه به تغییر دولت و نیز شرایط خاص ناشی از همه‌گیری کرونا، از این جهات با شرایطی متفاوت نسبت به ادوار گذشته برگزار شد اما درمجموع تفاوت عمده‌ای در برگزاری این مراسم با آن‌چه در سال‌های گذشته شاهد بودیم، به چشم نیامد. مراسمی که همچنان بیشتر به سخنرانی مقامات اختصاص داشت تا اظهارنظر دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و آن‌جا هم که فرصتی به دست می‌داد تا احیاناً چند نفر از دانشجویان نیز بتوانند در روزی که به نامشان ثبت شده، چند کلامی را خطاب به مسئولان نظام بازگو کنند، باز همچون ادوار گذشته تریبون در اختیار دانشجویانی قرار می‌گرفت که به‌لحاظ گرایش سیاسی، آشکارا با جناح راست همراهی دارند. 

به این ترتیب درشرایطی که دانشجویان معتقد که به جریان‌های فکری غیر از #اصلاح‌طلب و اصولگرا اساساً امکان حضور در این مراسم را نیز نداشته و ندارند، از میان همان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب هم نهایتاً‌ یک نفر فرصت می‌یافت تا نظراتش را لابه‌لای اظهارات چندین دانشجوی اصولگرا و بسیجی ابراز کند.

اوضاعی که در جریان مراسم روز دانشجوی امسال هم تقریباً در تمامی مراسمی که با حضور مقامات ارشد نظام برگزار شد، حاکم بود. اما مراسم امسال از یک جهت با ادوار گذشته متفاوت بود و آن این‌که حالا همین دانشجویان اصولگرا و بسیجی هم منتقد و معترض و ناراضی‌اند و بعضاً با ادبیاتی به‌مراتب تند و تیزتر از اصلاح‌طلبان، از هزار و یک عیب و ایراد و مشکل و گرفتاری ساختاری و غیرساختاری می‌نالند. اوضاعی که به باور یک تحلیلگر سیاسی، نشانه تغییر شرایط و ریزش بیش از پیش از اردوگاه اصولگرایان و محافظه‌کاران است.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با «عصر ما» می‌گوید: «تغییر لحن و محتوای سخنان دانشجویان منتسب به جریان اصولگرا به‌هرحال تابعی است از دیدگاه عمومی جامعه نسبت به نحوه مدیریت کشور و اوضاع و احوال حاکم بر جامعه؛ درنتیجه این دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز تنها تا زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که سخنگوی پایگاه اجتماعی‌شان باشند و حرف دل آن‌ها را به اطلاع مقامات برسانند.» 

این تحلیلگر سیاسی با بیان این‌که برخی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات ازجمله طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی، هیچ ارتباطی با اقتضائات دنیای امروز ندارد، می‌گوید: «نکته دیگر اساساً همین تغییر اوضاع و احوال زندگی عمومی بشر در سطح جهانی است. امروز بسیاری کشورها به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرده که ابزار اصلی آن، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است و طبیعی است که در چنین شرایطی طرح‌هایی همچون همین طرح عجیب که مجلس انقلابی دنبال می‌کند، به جایی نرسد.»

او در عین حال به پیشینه تغییر نگرش در جریان اصولگرا اشاره کرده و با بیان این‌که اکنون نوع ریزش در جناح راست متفاوت از گذشته است، می‌گوید: «در گذشته شاهد بودیم برخی افراد و نیروهای شاخص اصولگرا همچون آقایان ناطق نوری یا لاریجانی در گذر زمان از طیف تندروی جناح راست و درادامه از کلیت جریان اصولگرا فاصله گرفتند. امروز اما این ریزش باتوجه به تغییر شرایط جامعه، متناسب با اقتضائات اوضاع سیاسی و اجتماعی امروز، به‌نحوی دیگر دنبال شده و می‌بینیم که به‌عنوان نمونه نسل جدید تغییر نگاه داده و آن‌چه پیش از این ازطریق تریبون‌های جناح راست مطرح و موردپذیرش بدنه اجتماعی قرار می‌گرفت، اکنون با نگاه انتقادی و مخالفت بدنه اجتماعی به‌خصوص نسل جوان‌تر این طیف از جامعه روبرو می‌شود.»

قنبری گفته است: «آن‌چه مسلم است جریان افراطی اصولگرا هر روز باید بیش از پیش منتظر ریزش در پایگاه اجتماعی خود باشد.»

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها