کد خبر: 639387
تاریخ انتشار :

تغییر مواضع اروپا در مذاکرات وین

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین گفت که پیش‌نویس‌های جدید ارائه شده از سوی هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین تکمیل کننده پیش‌نویس‌های سابق است.

تغییر مواضع اروپا در مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«سید محمد مرندی» گفت که ارائه پیش‌نویس‌های جدید از سوی هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین، به معنای عدم اعتبار پیش‌نویس‌های پیشین نیست.

او گفت که هیأت ایرانی پیش‌نویس‌های جدید را به این دلیل ارائه کرده است که طرح‌های قبلی به نوعی کامل نبود.

مرندی همچنین گفت که مواضع اروپایی‌ها در قبال پیش‌نویس‌های ارائه شده هیأت ایرانی مقدار کمی تغییر کرده است. او تأکید کرد که این تغییر موضع نشانه خوبی است، اما می‌بایست طرح نهایی، حقوق کامل ایران را به رسمیت بشناسد.

پیش‌تر خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس بر اساس شنیده‌ها گزارش داده بود که در دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها که دیروز (پنجشنبه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد، طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل ایران دست بسته ماندند.

بعد از اینکه هیأت ایرانی در دور قبلی مذاکرات در چهارشنبه شب دهم آذر ماه دو سند شامل رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های اروپایی عضو برجام برای مشورت با کشورهای متبوع و به درخواست آمریکا به پایتخت‌هایشان مراجعت کردند و عملا جلسات کارگروه‌ها متوقف ماند، حال از روز گذشته بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام باز هم به میز مذاکره بازگشته‌اند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز دیشب در اظهاراتی اعلام کرد «آن‌چه امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است».

در همین خصوص نیز خبرنگار فارس مطلع شد که طرف‌های مقابل به خصوص اروپایی‌ها در حال گفت‌وگو درباره پیشنهادهای ایران هستند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در پستی در اینستاگرام با بیان اینکه «امروز وقت عمل است و برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم»، اعلام کرد: اگر غرب با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع خواهیم‌ بود.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها