کد خبر: 639498
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز درباره قانون جدید کنگره؛

کنگره آمریکا از برجام عبور می کند؟

گروه سیاست خارجی نامه نیوز: بازی ضد ایرانی مشترک کاخ سفید و کنگره وارد فاز تازه ای شده است. طی روزهای اخیر، شاهد نقش آفرینی هدفمند کنگره آمریکا جهت تاثیرگذاری معکوس در پروسه ی مذاکرات برجام هستیم.این نقش آفرینی، با نظارت و همراهی دولت فعلی آمریکا صورت می گیرد، هر چند که دولت بایدن سعی دارد منکر این مسئله اساسی و مهم شود.

کنگره آمریکا از برجام عبور می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک نشریه آمریکایی در گزارشی مدعی شد، کنگره این کشور در تلاش است دولت جو بایدن را ملزم کند که بر نحوه استفاده ایران از درآمد حاصل از رفع تحریم‌ها نظارت کند و درباره آن گزارش دهد.نشریه واشنگتن فری بیکن به نقل از سناتورهای آمریکایی در گزارشی نوشت که کنگره آمریکا قصد دارد در اقدامی مداخله‌جویانه به متن نهایی لایحه "قانون مجوز دفاع ملی" ماده ای را بگنجانند که از دولت جو بایدن می خواهد بر چگونگی استفاده ایران از عواید حاضل از رفع تحریم ها به طور دقیق نظارت کند و درباره آن توضیح دهد.

قانون جدید کنگره چه می گوید؟

سناتور راگر مارشال به عنوان حامی اصلی این اقدام کنگره در گفت وگو با فری بیکن مدعی شد ما نگرانیم که اگر مذاکرات دولت بایدن با ایران به رفع تحریم های این کشور منجر شود، ایران عواید آن را چگونه صرف خواهد کرد.به نوشته فیری بیکن، این تلاش ها در حالی انجام می شود که مذاکرات ایران و سایر طرف های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای بازگشت به این توافق مدتی است در پایتخت اتریش از سر گرفته شده است.بنابر این گزارش، قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) شامل شروط دیگری نیز هست که منجر به افزایش به فشار بر ایران در شرایطی می شود که دولت بایدن در حال دنبال کردن دیپلماسی با تهران است.به نوشته فری‌بیکن، این پیشنهاد توسط کمیته مطالعاتی حزب جمهوری خواه آمریکا مطرح شده و از حمایت هر دو حزب در سنا برخوردار است. این نخستین باری است که دولت آمریکا با چنین الزامی مواجه می‌شود.

تلاش آیپک برای تصویب قانون مجاوز دفاع ملی 

نشریه صهیونیستی هاآرتص نیز تاکید کرده است که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، با نفوذترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن، شاید مهم‌ترین نماد سیاسی برای مخالفت با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود و منابع قابل توجهی را برای کاهش حمایت از توافق دولت اوباما اختصاص داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل نیز به شدت این توافق را مورد انتقاد قرار داد. در حالی که با تلاش دولت بایدن برای احیای توافق پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸، آیپک به طرز آشکاری جایگاه پایین تری نسبت به قبل دارد، اما همچنان مخالفتش را با احیای توافق حفظ کرده است.چندی پیش ، تام کاتن و بیش از ۴۰ عضو جمهوری‌خواه کنگره قطعنامه‌ای را برای مخالفت با هرگونه اقدامی در جهت لغو تحریم‌های ایران ارائه کردند. این اقدام قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نشان‌دهنده مخالفت‌هایی است که دولت بایدن در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با آن‌ها مواجه شده است.تام کاتن، سناتور 44ساله ایالت آرکانزاس طی سال‌های اخیر ، اصلی‌ترین رهبر جریان‌های ضد برجامی و ضد ایرانی در کنگره آمریکا بوده است. همان‌گونه که اشاره شد، یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، حمایت ویژه‌ای است که «لابی آیپک» از تام کاتن در ایالت آرکانزاس صورت داده است. ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! «آنا پکهام» همسر تام کاتن از اعضای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ( موساد) محسوب می‌شود.

لزوم اصرار بر دو مولفه تضمین و راستی آزمایی

تلاش کنگره برای تصویب قانون ذکر شده به خوبی نشان می دهد که چرا باید بر روی دو مولفه راستی آزمایی و تضمین در مذاکرات وین اصرار کنیم. در اینجا متوجه اصرار دولت بایدن درخصوص عدم ارائه تضمین برای آینده برجام (حتی در دوران ریاست‌جمهوری خود و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید) می‌شویم! دولت بایدن در صورت بازگشت ظاهری به برجام و بدون آنکه هندسه و ساختار تحریم‌ها را علیه کشورمان بر هم زند، بدون هیچ بهانه‌ای (حتی در صورت پایبندی صددرصدی ایران به تعهدات برجامی خود) تحریم‌های چندجانبه را با استفاده از حق وتوی خود علیه کشورمان اعمال کند. مقامات دولت بایدن با هرگونه تعهد و تضمینی که این دو مولفه را هدف قرار دهد مخالف هستند اگرچه حتی این تعهد یا تضمین در متن برجام، قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یا دیگر اسناد بین‌المللی آمده باشد.بدون شک تا زمانی که واشنگتن حاضر به انهدام این ترکیب ناموزون (عدم رفع واقعی تحریم‌های ایران در عین امکان استفاده از مکانیسم ماشه) نشود، اساسا نمی‌توان از احیای توافق هسته‌ای سخنی به میان آورد. لازم است این نقشه‌راه مقامات آمریکایی در مذاکرات برجام، به‌صورت کامل ازسوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان خطاب به افکارعمومی دنیا تشریح شود.

امیدهای آمریکا در وین رنگ می بازد 

باید توجه داشت که واشنگتن و تروییکای اروپایی در بازی ضد ایرانی خود، سعی در عبور از  دو مولفه راستی آزمایی و تضمین ( به عنوان دو مطالبه اصلی کشورمان) داشته اند.ترسیم مختصات بازی ناشیانه آمریکا، اتحادیه اروپا و آژانس چندان دشوار به نظر نمی‌رسد! بازیگران غربی و آژانس در حال تقویت اهرم‌های فشار علیه ایران با هدف «پذیرش توافقی یک‌طرفه» از سوی کشورمان هستند. مقامات آمریکایی و اروپایی در مذاکرات وین عنوان کرده‌اند که نه‌تنها ارائه تضمین در خصوص آینده توافق هسته‌ای و راستی آزمایی در پروسه بازگشت خود به برجام رانمی‌پذیرند، بلکه قصد ندارند همه تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ را نیز رفع کنند! از سوی دیگر، افرادی مانند «ریچارد نفیو»و  «رابرت مالی» که در وزارت خارجه آمریکا و در بخش ایران مشغول به فعالیت هستند، تأکیددارند که هندسه تحریم‌های ضد ایرانی باید در هر شرایطی حفظ شود.آنچه غرب باید در ازای احیای توافق هسته ای بپذیرد، بر هم زدن هندسه تحریمهاست.برهم زدن هندسه تحریمهای ضد ایرانی، تنها از طریق راستی آزمایی و تضمین حاصل می شود.در هر حال عقب نشینی از دو خط قرمز "تضمین" و" راستی آزمایی"، یک خطای استراتژیک و راهبردی در مذاکرات محسوب می شود و البته تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اصرار بر روی این دو خط قرمز، نشان داده است که ارزش آن را به خوبی در مواجهه با توطئه های آمریکا ( در پروسه ی احیای برجام) در یافته است. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها