کد خبر: 639501
تاریخ انتشار :

العرب، نزدیک به عربستان سعودی

چشم اردوغان به جیب بن سلمان| آنکارا برای عربستان دون می پاچد؟

رئیس جمهور ترکیه می‌خواهد توجه سعودی‌ها را به این مساله جلب کند که نزدیکی با ترکیه و دوری از آن، کاملا با شرایط رابطه بین ترکیه و ایران متفاوت است، بنابراین هر چند که ترکیه از موضوع اخوان استفاده سیاسی می‌کند، اما به طور کلی سعی دارد به شکلی متفاوت از ایران در کنترل شبه نظامیان وابسته به خود رفتار کند.

چشم اردوغان به جیب بن سلمان| آنکارا برای عربستان دون می پاچد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: عدم موضع گیری ترکیه در مورد بازداشت شخصی در فرانسه که مشکوک به دست داشتن در ترور جمال خاشقچی است، سوالاتی را در مورد ارتباط این سکوت با سفر ادوغان به دوحه و پیام‌هایی که در این سفر برای، ولی عهد سعودی بر جای گذاشت، به دنبال دارد.

سکوت آنکارا در این باره، یکی از پیام‌های رئیس جمهور ترکیه برای بن سلمان است که عنوان آن، تلاش برای فراموشی اختلافات و تفکر در مورد اعتمادی سازی است.

منابع خاطر نشان کردند که هدف از بی توجهی ترکیه به خبری که پیش از این در مرکز تمرکز رسانه‌های ترکیه برای حمله به عربستان بود، اثبات حسن نیتی است که محمد بن سلمان منتظر است آن را از قطری‌هایی که میزبان اردوغان بودند، بشنود.

رئیس جمهور ترکیه فرصت انتقال این پیام‌های مستقیم به، ولی عهد سعودی را نداشت، اما تفسیر‌های رسمی حکایت از آن دارد که بن سلمان از این جهت در دوحه با اردوغان دیدار نکرد که معتقد است هنوز زمان این نزدیکی نرسیده و رئیس جمهور ترکیه باید اقدامات و موضع گیر‌های واضح تری داشته باشد.

به عقیده تحلیلگران، اردوغان می‌خواهد توجه سعودی‌ها را به این مساله جلب کند که نزدیکی با ترکیه و دوری از آن، کاملا با شرایط رابطه بین ترکیه و ایران متفاوت است، بنابراین هر چند که ترکیه از موضوع اخوان استفاده سیاسی می‌کند، اما به طور کلی سعی دارد به شکلی متفاوت از ایران در کنترل شبه نظامیان وابسته به خود رفتار کند.

واضح است سفری که اردوغان به پایگاه نظامی ترکیه در دوحه داشت و اظهارات او در مورد روابط تاریخی و تمایل کشورش برای عمق بخشیدن به همکاری با دولت‌های منطقه، دربردارنده این پیام است: «ما در خلیج فارس باقی می‌مانیم، با این امر کنار بیایید و به همراه ایران از این مساله به نفع خود استفاده کنید».

رئیس جمهور ترکیه روی این مساله حساب کرده است که عربستان می‌تواند تعامل مثبتی با شرایط جدیدی داشته باشد که مبتنی بر جدیت ترکیه در حل بحران‌های گذشته است، بویژه آنکه بخشی از دشمنی، بخاطر مصر بوده که ترکیه به دنبال آرام کردن اختلافات خود با آن است.

اما این خوش بینی ترکیه منوط به جوابی است که، ولی عهد سعودی به پیام‌های علنی و غیر علنی اردوغان می‌دهد. شکی نیست که عربستان میخواهد تغییر ملموسی را در موضع گیری‌های آنکارا و اردوغان ببیند. سعودی‌ها احتمال می‌دهند که صحبت‌های اردوغان و تلاش وی برای آرام کردن اوضاع، به دلیل نیاز مبرم ترکیه به کمک‌های مالی زود هنگام برای خروجش از بحران باشد، در این شرایط اگر عربستان تمایلی برای بازگشت گرمی در روابط دو جانبه با ترکیه نداشته باشد، ترک‌ها همچنان شاهد رکود اقتصادی خواهند بود.

به عقیده کارشناسان، عربستان می‌خواهد میزان جدیت اردوغان در متوقف کردن مقابله استراتژیک با  سعودی و تلاش ترکیه برای ایفای نقش رقیب عربستان در رهبری نمادین جهان اسلام را بسنجد، برای مثال، در اواخر ۲۰۱۹ در نشست کوالالامپور که به رهبری ترکیه برگزار شد، هدف، تبدیل شدن ترکیه به یک قدرت اسلامی جایگزین برای ضربه زدن به نفوذ عربستان و جایگاه ان در رهبری جامعه اسلامی بود.

مجامع سیاسی و مالی و کاری در ترکیه، اردوغان را متهم می‌کنند به اینکه سیاست درستی را در جریان پرونده ترور خاشقچی اتخاذ نکرده و فرصت ایجاد روابط استراتژیک با ریاض را از بین برده است. به همین دلیل است که در سایه موفقیت معارضان اردوغان در وارد آوردن فشار به او، وی در تلاش است تا سیاست گذشته خود را جبران کند، تا از انجام انتخابات زود هنگام که به نفع حزب عدالت و توسعه نیست، جلوگیری به عمل آورد.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها