کد خبر: 639880
تاریخ انتشار :

شرط ناتو برای مذاکره با روسیه

شورای ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهادهای روسیه را درخصوص امنیت اروپا دریافت کرده است و در صورتی که مسکو اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کند، این شورا آماده است تا در "گفت‌وگوهای اعتماد ساز" شرکت کند.

شرط ناتو برای مذاکره با روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در این بیانیه آمده است: ما نسبت به پیشنهادات اخیر روسیه درخصوص امنیت اروپا مطلع هستیم. موضع ما روشن است که هرگونه گفت‌وگو با روسیه باید براساس "رفتار متقابل" پیش برود، نگرانی‌های ناتو را پیرامون اقدامات روسیه برطرف کند، براساس اصول بنیادی و اسناد اساسی امنیت اروپا باشد و با مشورت شرکای اروپایی ناتو انجام شود. اگر روسیه "اقدامات ملموسی" درخصوص کاهش تنش‌ها اتخاذ کند، ما آماده‌ایم تا بر روی تقویت "اقدامات اعتماد ساز" همکاری کنیم.

در این بیانیه، "دعوت دیرینه" ناتو از روسیه برای نشست "شورای ناتو-روسیه" در آینده نزدیک تکرار شد. این فرمت دوفاکتو توسط ناتو در ماه اکتبر، زمانی که گروه باقی مانده از دیپلمات‌های روسی مجبور به ترک بروکسل شدند، باطل شد. روسیه مجبور شد ماموریت دیپلماتیک خود را ببندد و عملیات ماموریت ناتو در مسکو را متوقف کند.

همچنین در این بیانیه درخصوص وضعیت اوکراین و افزایش سربازان روسیه در مرز ابراز نگرانی‌هایی صورت گرفت.

این بیانیه متذکر شده است: ما به‌شدت نگران استقرار نظامی قابل توجه و غیرموجه روسیه در مرزهای اوکراین در ماه‌های اخیر هستیم و "ادعاهای نادرست" روسیه مبنی بر تحریکات اوکراین و ناتو را رد می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم که فورا تنش زدایی کرده، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کند و به تعهدات بین‌المللی خود درخصوص "شفافیت" فعالیت‌های نظامی پایبند بماند.

به نوشته این بیانیه: هر گونه تهاجم روسیه علیه اوکراین "پیامدهای سنگینی" برای روسیه به دنبال خواهد داشت. ناتو به همکاری و هماهنگی با طرف‌های مرتبط و سایر سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

همانند بیانیه‌های مشابه‌ای که پیشتر صادر شده، ماهیت این "پیامدهای سنگین" فاش نشد.

"ابتکار روسیه"

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر از ناتو درخواست کرد تا با هدف تضمین امنیت روسیه وارد "مذاکرات جدی" شود. پوتین اظهار کرد که مسکو در گفت‌وگو با واشنگتن و متحدانش درخصوص "تولید توافق‌نامه‌های مشخص" پافشاری خواهد کرد که این امر گسترش بیشتر ناتو به شرق یا استقرار سیستم‌های تسلیحاتی در نزدیکی خاک روسیه که امنیت را تهدید می‌کند، رد خواهد کرد. وی تاکید کرد که روسیه به ضمانت‌های قانونی و حقوقی نیاز دارد  زیرا همتایان غربی تعهدات شفاهی قبلی خود را زیر پا گذاشته‌اند.

پوتین و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۷ دسامبر نشستی را به‌صورت مجازی برگزار کردند. روسای جمهور هر دو کشور موافقت کردند که تیم‌های خود را آماده کنند تا رایزنی درخصوص "موضوعات حساس" را آغاز کنند.

کارن دانفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، اواسط این هفته به کی‌یف، مسکو و بروکسل سفر کرد. طرف روسی بسته پیشنهادی در مورد تضمین‌های امنیتی را به دانفرید ارائه کرد که مسکو از آمریکا و ناتو به دنبال آن است.

 همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که به نوشته این بیانیه، ناتو از "ابتکارات امنیتی" روسیه مطلع است و از مسکو می‌خواهد تا نگرانی‌های پیش آمده را جدی بگیرد.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها