کد خبر: 639985
تاریخ انتشار :

ایران دلیل بحران میان آمریکا و امارات بر سر فروش جنگنده‌های

انتخاب | جورجیو کافیرو تجلیلگر درباره بحران میان آمریکا و امارات بر سر فروش جنگنده‌های اف-۳۵ گفت: ممکن است بخشی از آن به ایران و سفر هیئت اماراتی به تهران در راستای ذوب یخ روابط میان این دو کشور، مربوط باشد. به نظر این تحلیلگر، مسئولان ایرانی احتمالا این اقدام امارات را تلاشی برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس و همچنین سعی برای خروج از مدار نفوذ آمریکا در خاورمیانه می‌دانند.

ایران دلیل بحران میان آمریکا و امارات بر سر فروش جنگنده‌های
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

الجزیره در مطلبی به قلم محمد المنشاوی نوشت: پس از مذاکراتی که در پنتاگون بین مسئولان اماراتی و آمریکایی انجام شد، واشنگتن اعلام کرد که قصد فروش ۵۰ جنگنده اف ۳۵ خود به امارات به ارزش ۲۳ میلیارد دلار را دارد، البته در صورتی که شروط مورد نظر آمریکا محقق شود.

در ادامه این مطلب آمده است: پنتاگون در روز پنج شنبه فاش کرد که دولت بایدن مایل است گفتگو در مورد این معامله نهایی شود، در همین رابطه، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که یک هیئت اماراتی برای انجام مذاکرات در این باره به واشنگتن سفر می‌کند، اما همزمان این مقام آمریکایی از نگرانی کشورش در مورد انتقال تکنولوژی این جنگنده‌ها به دولت‌های دشمن، اظهار نگرانی کرد. با ورود مذاکرات به روز دوم، هیچ اشاره‌ای در مورد حل اختلافات در این باره به چشم نخورد و در نهایت طرف اماراتی خواستار لغو معامله در صورت ادامه شروط آمریکا شد.

تحلیلگران زمان این درخواست امارات را مهم می‌دانند، چرا که ده روز پس از توافق برای معامله خرید جنگنده‌های فرانسوی، به ارزش ۱۶ میلیارد دلار بوده و پس از این معامله، امارات خود را در شرایط بهتری برای مذاکره در مورد شروط بهتری در خصوص خرید اف ۳۵ یافته است.

برخی دیگر از کارشناسان، نا آگاهی مذاکره کنندگان دو طرف از طبیعت و دقت عملیات فروش سلاح پیشرفته را عامل مهمی در ایجاد بحران انتظارات غیر واقعی از طرف امارات می‌دانند.

دو ماه پس از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل، ترامپ در آخرین ساعت‌های ریاست جمهوری خود قرار داد فروش ۵۰ جنگنده اف ۳۵ به امارات را امضا کرد، اما دولت بایدن به سرعت دستور توقف موقت این اجرای این معامله را داد. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد دولت در حال برنامه ریزی برای اجرای معامله فروش اف ۳۵ به امارات است.

مایکل سینگ، مدیر اجرایی اندیشکده واشنگتن تحولات روی داده بین دو هم پیمان را تاسف بار می‌خواند، با این حال معتقد است این اتفاقات نباید موجب نگرانی شود و در شرایطی که اولویت مقابله با چین است، مسئولان آمریکایی و اماراتی باید اکنون بیش از هر زمانی با یکدیگر همکاری کنند.

اما حسین ابیش، تحلیلگر برجسته نوشت: می‌توانم با تاکید بگویم امارات رسما به ایالات متحده ابلاغ کرده که دیگر تمایلی به خرید اف ۳۵ ندارد و دلیل آن، شروط آمریکاست که به عملا به ضرر حق حاکمیت امارات است.

تاکتیک مذاکراتی یا تمایل به لغو معامله؟

جورجیو کافیرو تجلیلگر در گفتگو با الجزیره خاطر نشان کرد: طبیعی است که برخی دولت‌ها بعنوان یک تاکتیک مذاکره ای، تهدیداتی را در مورد لغو معامله‌ای با این ابعاد مطرح کنند، و چه بسا این تمام چیزی باشد که بین امارات و آمریکا اتفاق افتاده، اما همزمان، ممکن است بُعدی به ایران و سفر هیئت اماراتی به تهران در راستای ذوب یخ روابط میان این دو کشور، مربوط باشد. به نظر این تحلیلگر، مسئولان ایرانی احتمالا این اقدام امارات را تلاشی برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس و همچنین سعی برای خروج از مدار نفوذ آمریکا در خاورمیانه می‌دانند.

در حالی که دیوید دی روش، استاد مطالعات امنیتی دانشگاه دفاع ملی وابسته به پنتاگون ، معتقد است که ایالات متحده سلاح‌های زیادی را با شرط و شروط می‌فروشد و حتی می‌توان گفت این شروط، معاملات را بیش از انکه معامله فروش باشد، به معامله «اجاره موقت» سلاح آمریکا تبدیل می‌کند، چرا که خریدار باید چگونگی استفاده از این سلاح را به اطلاع فروشنده برساند.

دی روش در گفتگو با الجزیره تصریح کرد: جنگنده‌های اف ۳۵ هم شروط زیادی دارند، چرا که محدویت‌های شدیدی در مورد چگونگی استفاده از این جنگنده پیشرفته است و یکی از شروط، آن است که دولت‌هایی مثل روسیه و چین که به دنبال در اختیار داشتن تکنولوژی این سلاح هستند، به اطلاعات مربوط به آن دسترسی پیدا نکنند. شاید به همین دلیل بود که واشنگتن معامله اف ۳۵ با ترکیه را لغو کرد.

دی روش تاکید کرد تامین امنیت و مشخصه‌های اف ۳۵ یک مساله بسیار مهم است، تا آنجا که ایالات متحده آماده است تا فروش این سلاح حتی به برخی دولت‌های پیمان ناتو را نیز لغو کند و در صورتی که دولت امارات شروط واشنگتن را سخت می‌داند، هیچ اجباری برای خرید اف ۳۵ از سوی آن نیست.

تمام این ملاحظات آمریکا در حالی است که اسرائیل در سال ۲۰۱۶ به این جنگنده دسترسی پیدا کرد تا از نظر در اختیار داشتن تسلیحات نظامی پیشرفته در منطقه، رتبه برتر را داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها