کد خبر: 640464
تاریخ انتشار :

افشاگری وبگاه دولتی چین از سنگ اندازی آمریکا در مذاکرات وین

فارس/ وبگاه دولتی چین با بررسی اظهارنظرهای منفی طرف‌های غربی بخصوص آمریکایی بعد از آخرین دور از مذاکرات وین به‌ رغم پیشرفت حاصل شده در این دور چنین مواضعی را مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام تعبیر کرد.

افشاگری وبگاه دولتی چین از سنگ اندازی آمریکا در مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وبگاه «چاینا میلیتری» در ابتدای گزارشی درباره مواضع طرف‌های غربی در مذاکرات اخیر وین، به سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به فلسطین اشغالی در روزهای گذشته و دیدار و رایزنی وی با مقامات رژیم صهیونیستی با محور ایران اشاره کرد و نوشت: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در زمانی که تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران به گفته او به یک "نقطه حساس" رسیده، گفت‌وگو کرد. 

طبق این گزارش، سالیوان در این سفر گفت: مهم است که کنار هم بنشینیم و یک استراتژی مشترک، یک چشم‌انداز مشترک را ایجاد کنیم و راهی برای پیشرفت بیابیم که اساساً منافع ایالات متحده و اسرائیل را تضمین می‌کند.

این رسانه دولتی چین در ادامه نوشت: آخرین دور گفت‌وگوها در وین اتریش که در ۲۹ نوامبر آغاز شد، با نظرات مثبت اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه به پایان رسید، در حالی که ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان ابراز بدبینی کردند. 

«وانگ کان» نماینده چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که سه هفته مذاکرات فشرده، اجماع مهم و اسناد جدیدی را ایجاد کرده است که پایه محکمی برای پیشبرد ادامه مذاکرات و همچنین بازگرداندن برجام به مسیر خود ایجاد کرده است. 

طبق این گزارش، در حالی که انگلیس، فرانسه و آلمان اذعان داشتند که پیشرفت‌های فنی در مذاکرات صورت گرفته است، ایالات متحده تاکید کرد که هیچ "مسیری بازگشت" به توافق هسته‌ای با ایران نمی‌بیند و سالیوان گفت که «بازگرداندن پایبندی متقابل به توافق در طول این سال نسبت به آنچه که ما دوست داشتیم ببینیم دشوارتر شده است».

این گزارش می‌افزاید، سالیوان در سفر هفته جاری خود به فلسطین اشغالی حتی گفت که ممکن است تنها چند هفته تا زمانی که گفت‌وگوهای هسته ای با ایران امکان موفقیت داشته باشد، باقی مانده باشد. 

به تحلیل چاینا میلیتری، برخی از تحولات اخیر در جبهه ژئوپلیتیک در غرب آسیا نیز حاکی از آن است که تنش و تندی میان طرف‌های توافق ایران، به جای بروز نشانه‌هایی از کاهش، همچنان حاد است.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که اسرائیل قاطعانه با این مذاکرات مخالف است، می‌توان امیدوار بود که راهبرد و چشم‌انداز مشترک آمریکا و اسرائیل به مانع دیگری برای احیای این توافق تبدیل نشود.

در ادامه این مطلب، به واکنش وزارت امور خارجه ایران به بیانیه مشترک ضدایرانی وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس در روز دوشنبه اشاره و گفته شده که ایران، کشورهای غربی را به تشدید مداوم تنش در منطقه متهم کرد.

این وبگاه نظامی چینی سپس با بیان این که نیاز مبرمی برای از سرگیری مذاکرات در زودترین زمان ممکن وجود دارد تا آخرین دور تلاش‌های دیپلماتیک بتواند به ثمر بنشیند، افزود: در این لحظه حساس، همه طرف‌ها باید حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که فضای مناسب برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، حاکم است. با توجه به اهمیت این توافق برای عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی و صلح و ثبات منطقه‌ای، احیای سریع توافق ۲۰۱۵ ایران، هر چقدر هم که دشوار باشد، باید محقق شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها