کد خبر: 640536
تاریخ انتشار :

المیادین بررسی کرد

رونمایی از فریب بزرگ! | ۳ روز مانده تا ضرب الاجل خروج آمریکایی‌ها از عراق

کارشناس عراقی المیادین نوشت که پروژه پایان حضور نظامی نیروهای آمریکایی از عراق یک فریب بزرگ و تله ای خطرناک تر است.

رونمایی از فریب بزرگ! | ۳ روز مانده تا ضرب الاجل خروج آمریکایی‌ها از عراق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری المیادین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱ گزارشی درخصوص ادعای خروج نظامیان آمریکا در عراق منتشر و اعلام کرد براساس توافق میان الکاظمی و بایدن که در اواخر ماه جولای سال جاری، در جریان سفر اول او به واشنگتن امضا شد این طور فرض می‌شود که آمریکا نیروهای جنگی خود را تا پایان ۲۰۲۱ از عراق خارج خواهد کرد. اما بایدن در همان زمان هم اعلام نکرد نظامیان آمریکا را از عراق خارج خواهد کرد او فقط گفت: «آمریکا همزمان با پایان سال به مأموریت رزمی نیروهایش در عراق پایان خواهد داد تا مرحله جدیدی از همکاری‌های نظامی با این کشور آغاز شود. ما با پایان سال مأموریت رزمی نخواهیم داشت، اما همکاری ما علیه تروریسم حتی در این مرحله جدید که در حال بحث و تبادل نظر درباره آن هستیم ادامه پیدا خواهد کرد و نقش آمریکا در عراق به مشاوره‌دهی و آموزش تغییر خواهد یافت.»

نیروهای مقاومت عراق که هم بعد از قانون پارلمان عراق به دلیل عمل نکردن آمریکا به این قانون الزام‌آور سفارت این کشور و پایگاه‌های نظامی که در اختیار آن بوده است را بارها مورد هدف قرار دادند تنها زمانیکه دولت عراق به آن‌ها قول داد تا پایان سال نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور خارج خواهند شد، دست نگه داشته و به حملات خود ادامه ندادند. با این حال شکی نیست که تفاوت بسیار زیادی میان عقب‌نشینی و خروج کامل و تغییر مأموریت وجود دارد. برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است دولت عراق برای کنترل محور مقاومت اعلام کرده است آمریکا قصد خروج از این کشور را دارد.

براساس گزارش المیادین «محمد محیی» سخنگوی «کتائب حزب‌الله» عراق تأکید کرد «توافق بر سر تعلیق حملات علیه اهداف آمریکایی، تمامی گروه‌های مقاومت عراق و به‌ویژه گروه‌هایی را که شاید این نیروهای آمریکا را هدف قرار می‌دهد، در بر می‌گیرد. و هدف از این آتش‌بس مشروط مهلت دادن به دولت عراق به منظور تهیه یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور است».

با این حال هفته گذشته مقامات عراقی اعلام کردند آمریکا پایگاه‌های عین الاسد و الحریر را تخلیه کرده و به ماموران عراقی سپرده است، اما روز گذشته «کاطع الرکابی» یکی از اعضای سابق کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس عراق فاش کرد نظامیان تروریست آمریکا همچنان در پایگاه عین الاسد حضور دارند و آن را ترک نکردند!

المیادین از عزم کلی طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق برای خروج آمریکا از این کشور خبر داده و نوشت: طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق از خروج نظامیان آمریکا حمایت می‌کنند و معتقدند وضعیت این کشور پس از خروج آمریکایی‌ها بدتر از زمان حضور این نیروها نخواهد بود.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند حضور مستشاران و مربیان نظامی آمریکایی در خاک عراق خطرناک‌تر از حضور نیروهای جنگی آمریکا در این کشور است چراکه با این اقدام واشنگتن کاملا در جریان اطلاعات محرمانه نهادهای امنیتی عراق قرار خواهد گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها