کد خبر: 631678
تاریخ انتشار :

آماده باش برای خروج فوری آمریکا از عراق

فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق با تأکید بر پایبندی آمریکا به نتایج مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن گفت که ایالات متحده هیچ درخواستی مبنی بر ابقای نیروهایش در عراق ارائه نداده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش تسنیم، «تحسین خفاجی» سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق اظهار داشت که «کمیته مشترک عراق و آمریکا اجرای توافقات و نتایج مذاکرات راهبردی دو طرف را آغاز کرده است و طبق توافقات صورت گرفته در این مذاکرات، آخرین مهلت ابقای نیروهای رزمی آمریکا در عراق، 31 ژانویه آینده است».

وی به خبرگزاری دولتی عراق «واع» گفت که «طرف عراقی هیچ درخواستی از جانب آمریکا مبنی بر ابقای نیروهای رزمی آمریکا در عراق دریافت نکرده است و همکاری بین دو کشور در زمینه آموزش و تبادل اطلاعات ادامه دارد. با آمریکا در جنگ با داعش از طریق تبادل اطلاعات همکاری داریم».

تحسین خفاجی تصریح کرد: «در راستای اجرای توافقات به دست آمده در مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن، تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی شروع به خروج از عراق کرده‌اند. آمریکایی‌ها در عراق پادگان یا مراکز نظامی به جزء بخش اندکی در پایگاه عین الاسد که در حال حاضر تحت فرماندهی ارتش عراق اداره می‌شود، ندارد و همچنین پایگاه الحریری که تعداد کمی از نیروهای عراقی در آن حضور دارند و بخش اعظمی از آن تحت کنترل نیروهای پیشمرگه منطقه کردستان عراق قرار دارد».

 وی در عین حال تأکید کرد که «تعداد کارشناس‌هایی که دولت عراق به آنها نیاز دارند، بستگی به نظر نهادهای امنیتی و توانایی‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز آنها برای آموزش نیروهای امنیتی دارد».

پارلمان عراق دو روز بعد از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها، طرح خروج این نظامیان را تصویب کرد. طی این مدت، طرفین چند دور گفت‌وگو به منظور تحقق این مسئله و دستیابی به مکانیزیمی در این باره داشته‌اند.

آخرین و چهارمین دور گفتگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در 23 جولای 2021 (4 مرداد 1400) در واشنگتن برگزار شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها