کد خبر: 640685
تاریخ انتشار :

گزارش جدید آسوشیتدپرس از روند مذاکرات در وین

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت: "می‌توانم به شما بگویم که پشت در‌های بسته ما در مورد چارچوب‌های زمانی صحبت می‌کنیم، "

گزارش جدید آسوشیتدپرس از روند مذاکرات در وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از آسوشیتدپرس، مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران قرار است از امروز ۲۷ دسامبر در وین از سر گرفته شود، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا خواستار افزایش سرعت مذاکرات شده و مقامات آمریکایی و ایرانی نسبت به اصل موضوع ابراز ناامیدی کردند.

انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا، هفته گذشته در توئیتر تاریخ از سرگیری مذاکرات را اعلام کرد.

مورا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد، در ۲۳ دسامبر گفت: "مذاکرات وین دوشنبه ۲۷ دسامبر از سر گرفته می‌شود. کمیسیون مشترک برجام برای بحث و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد. "

او اضافه کرد: "مهم است با سرعت در مورد مسائل کلیدی باقی مانده و به جلو حرکت کنیم و با همکاری نزدیک با ایالات متحده به دور هشتم خوش آمد بگوییم. "

مذاکرات از زمانی که در نوامبر پس از یک وقفه پنج ماهه پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، از سر گرفته شد، پیشرفت اندکی داشته است.

دیپلمات‌های طرف‌هایی که هنوز در توافق هستند -چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و روسیه- در مذاکرات مستقیم با ایران شرکت می‌کنند. ایالات متحده به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت داشته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در این خصوص گفت: "می‌توانم به شما بگویم که پشت در‌های بسته ما در مورد چارچوب‌های زمانی صحبت می‌کنیم، "

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که شرکت‌کنندگان «به بحث در مورد چشم‌انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و مؤثر توافق از سوی همه طرف‌ها ادامه خواهند داد».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته گفت که مذاکره‌کنندگان اروپایی «ابتکار عملی جدیدی» ارائه نکرده‌اند و در دور گذشته سازنده نبودند.

وی گفت: ما موضع برخی کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه را سازنده نمی‌دانیم. زمانی که آن‌ها می‌گویند نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هستند، ما با صدای بلند می‌گوییم: اگر می‌خواهید به نگرانی‌های خود رسیدگی کنید، پس همه تحریم‌ها باید برداشته شود. برجام برنامه هسته‌ای ایران را در ازای رفع تحریم‌ها محدود کرد، اما تحریم‌ها پس از آن زمان از سوی آمریکا دوباره اعمال شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. تهران با افزایش تدریجی برنامه و غنی‌سازی اورانیوم بسیار فراتر از آستانه مجاز در توافق واکنش نشان داد.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها