کد خبر: 640963
تاریخ انتشار :

گزارش جدید از مذاکرات فشرده وین با محوریت لغو تحریم‌ها

ایرنا/ روز سوم مذاکرات وین درحالی پایان یافت که تیم‌ها وارد بحث‌های محتوایی درباره موضوعات اختلافی از جمله محوریت لغو تحریم‌ها شده‌اند.

گزارش جدید از مذاکرات فشرده وین با محوریت لغو تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز سوم از هشتمین دور مذاکرات وین در حالی سپری شد که طرف‌های اروپایی که تاکنون به دنبال دادن امتیازات حداقلی و گرفتن امتیازات حداکثری از ایران بودند، هم اکنون در روزهای اخیر این سه کشور در دیدارهای دو و چندجانبه با هیأت ایرانی در صدد اصلاح مواضع خود در قبال ایران برآمده‌اند که پافشاری هیأت ایرانی بر مواضع خود را باید عامل این موضوع دانست.

بر اساس توافق قبلی، روز چهارشنبه جلساتی با تمرکز بر محوریت رفع تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی به صورت دو و چندجانبه در سطح روسای هیئت‌ها و همچنین کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای برگزار شد که قرار است امروز( پنج‌شنبه) نیز ادامه جلسات با همین محوریت ادامه پیدا کند.

همچنین به رغم مانع‌تراشی‌های طرف غربی،‌اما مسیر مذاکرات در فضای کلی، مثبت ارزیابی می‌شود. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین، در گفت‌وگو با نشریه فارن پالیسی اینگونه بیان داشت: صادقانه بگویم، در این مرحله (نسبت به دست‌یابی به توافق) خوشبین هستم و هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی بینم.

وی با بیان اینکه نمی‌تواند در این زمینه ضمانتی بدهد اما افزود: معتقدم که شانس بسیار زیاد است زیرا پیش نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. همه کشورها، همه شرکت کنندگان، از جمله ایران و ایالات متحده، به دنبال احیای توافق هسته ای هستند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، روز چهارشنبه و در ادامه رایزنی‌های خود با انریکه مورا دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

هم‌زمان با این دیدار که در هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شد، تیم‌های کارشناسی در دو حوزه تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به کار خود ادامه دادند. همچنین گفت‌وگوها در سطوح و قالب‌های مختلف پیگیری شد.

به گزارش روز ایرنا به نقل از روزنامه چینی گلوبال تایمز، دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین از سرگرفته شده است و درحالی که ناظران معتقدند قدرت‌های اروپایی به خاطر منافع خود به نحوی فعالانه بین ایران و آمریکا میانجیگری می‌کنند، اما نگرش متکبرانه واشنگتن سایه‌ای از عدم قطعیت بر مذاکرات افکنده است.

به نوشته گلوبال تایمز، چین معتقد است که آمریکا باید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و فشار ناشی از این تحریم ها را از میان بردارد و به مسیر درست پایبندی به توافق هسته ای ایران و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.

در همین حین و در ادامه گفت‌وگوها در وین، میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده هیئت روسیه، با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکره‌کننده روسیه با انتشار پیامی در توئیتر عنوان کرد که رایزنی‌ها و هماهنگی نزدیک بین هیات‌های روسیه و ایالات متحده در جریان مذاکرات وین، پیش نیاز مهمی برای پیشرفت در راستای احیای توافقات سال ۹۴ است.

همچنین جلسات دو و چندجانبه میان مذاکره کننده ارشد ایران و روسای هیئت‌های سه کشور اروپایی و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.

در جریان مذاکرات، نیز جلسات مشترکی میان مذاکره کنندگان ارشد ایران، سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده هیئت روسیه در وین با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند.

وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با رضایت روندهای مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد اشاره قرار دادند.»

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

او با این حال تاکید دارد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌ازمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

باقری پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.

این در حالیست که دیروز مذاکره کننده ارشد روسیه هم گفته بود که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دست یابی به توافق زیاد است.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌ گوی تلفنی روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه احتملا درباره مذاکرات وین گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام آمریکایی که نام او بیان نشده است، روز چهارشنبه به وقت محلی افزود که گفت‌وگو میان بایدن و پوتین احتمالا شامل موضوعات دیگر از جمله مذاکرات کنونی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور نیز خواهد شد.

براساس گفت‌وگوهای صورت‌گرفته، متن توافق سال ۲۰۱۵ ملاک برای ایران است و آمادگی دارد تا در صورت اجرای دقیق و راستی‌آزمایی‌شده تعهدات طرف مقابل، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند؛ البته این در حالیست که ایران تعهدات خود را بر اساس متن توافق انجام می‌دهد و زیر بار تفسیرهای فرامتنی که به دنبال افزایش محدودیت‌ها بر ایران هستند، نخواهد رفت.

با توجه به تعطیلی سالن‌های محل برگزاری مذاکرات، هم‌زمان با آغاز سال جدید میلادی، این دور از گفت‌وگوها تا روز پنج‌شنبه ادامه یافته و سپس تنفسی سه روزه (از جمعه تا یکشنبه) خواهد داشت و از دوشنبه ادامه خواهد یافت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها