کد خبر: 641010
تاریخ انتشار :

سلیمی‌نمین: شنیده‌ام روحانی تمایل داشت به مجمع تشخیص برود اما رهبری فرموده‌اند شما که مجمع را قبول نداشتید

یک فعال سیاسی درمورد دیدار حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: «شنیده می‌شود که آقای روحانی مایل بودند به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه پیدا کنند اما رهبری فرموده‌اند که ایشان مجمع را قبول ندارند، حال چگونه می‌توانند در مجمع تشخیص مصلحت نظام منشا تاثیر و خدماتی باشند چراکه در دوران ریاست جمهوری‌شان علیرغم اینکه چندین بار من تذکر داده‌ام که در مجمع شرکت کنند اما به هیچ وجه این کار را نکردند.»

سلیمی‌نمین: شنیده‌ام روحانی تمایل داشت به مجمع تشخیص برود اما رهبری فرموده‌اند شما که مجمع را قبول نداشتید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عباس سلیمی‌نمین در گفتگو با «انتخاب» درباره ملاقات حسن روحانی با رهبری، مطرح کرد: «ملاقات‌های این چنینی امری مسبوق به سابقه و کاملا طبیعی است. روسای جمهور گذشته هم بعد از پایان دوره خود، ملاقات‌های فراوانی با مقام معظم رهبری داشتند. آقای خاتمی بعد از دوران ریاست جمهوری‌شان البته قبل از مسائل سال 88  علیرغم مواضع خاص رهبری نسبت به دولت اصلاحات اما ملاقات‌هایی را با ایشان داشتند. آقای احمدی‌نژاد هم بعد از ریاست جمهوری باوجود اینکه مشکلات متعددی برای کشور ایجاد کرد اما با رهبری ملاقات داشتند.»

او ادامه داد: «آقای روحانی هم علی القاعده با رای مردم سرکار آمدند، عطاها و خدماتی داشتند که به مراتب میزان خطاهایش از خدماتش بیشتر بوده ولی در عین حال رهبری رابطه خودشان را با افرادی که در مناصب سیاسی قرار داشتند، همواره به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که آنها بتوانند همچنانفعالیت سیاسی خود را در جامعه ادامه دهند. حال اگر خودشان نخواستند یا مسیر خطای دیگری را ادامه دادند، بحث دیگری است اما از جانب رهبری قطعا به گونه‌ای رفتار شده و خواهد شد که این خطاها کاهش پیدا کند و آن‌ها بتوانند به عنوان یک نیروی فعال در مسیر خدمت به جامعه فعالیت کنند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که در این ملاقات بر سر چه مسائلی ممکن است صحبت شده باشد، بیان کرد: «مسائل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد؛ می‌تواند انتقاداتی از جانب رهبری نسبت به ایشان مطرح شده باشد و از سوی دیگر هم آقای روحانی می‌تواند خواسته‌هایی داشته باشد که آن خواسته‌ها چندان قابل پذیرش نباشد.»

سلیمی‌نمین درباره اینکه این خواسته‌ها چیست، گفت: « من دقیق نمی‌دانم اما شنیده می‌شود که آقای روحانی مایل بودند به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه پیدا کنند اما رهبری فرموده‌اند که ایشان مجمع را قبول ندارند، حال چگونه می‌توانند در مجمع منشا تاثیر و خدماتی باشند چراکه در دوران ریاست جمهوری‌شان علیرغم اینکه چندین بار من تذکر داده‌ام که در مجمع شرکت کنند اما به هیچ وجه این کار را نکردند. بنابراین احتمال دارد در این ملاقات این بحث مطرح شده باشد که تمایلی از سوی آقای روحانی اعلام شده و جوابی هم دریافت کرده باشد.»

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: «آقای روحانی متاسفانه چون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش ریاست را نداشتند، به دلیل تکبر ویژه‌ای که از ایشان سراغ داریم به هیچ وجه من الوجوه نه تنها در دوران آقای آملی بلکه در دوران آقای هاشمی، باجود اینکه تمام هستی سیاسی خود را از ایشان داشتند و اگر پشتیبانی آقای هاشمی نبود در انتخابات هم موفق نمی‌شدند با این حال علیرغم تذکرات رهبری، در مجمع شرکت نکردند. درباره اینکه چرا در مجمع حاضر نمی‌شدند هم باید پاسخ دهم که چون در آنجا آقای روحانی باید ذیل رئیس مجمع قرار می‌گرفتند و چنین چیزی را به دلیل تکبر‌شان نمی‌پسندیدند که در جایگاهی نازل‌تر از رئیس قرار گیرند.»

سلیمی‌نمین با تاکید بر اینکه این رفتار و عمل شایسته نیست چراکه باید بر اساس قانون عمل کنیم، اظهار کرد: «رئیس جمهور در مجمع یک عضو است، آنجا رئیس دارد و رئیس جمهور هم طبیعتا برای اینکه مجمع را کارآمدتر بسازد باید در جلسات مجمع شرکت کند. رهبری هم چندبار درباره لزوم شرکت کردن ایشان در جلسات تذکر داده بودند ولی آقای روحانی به این تذکر توجه نکردند و موضعی داشتند مبنی براینکه مجمع کارآمد نیست یا تعابیری از این دست که دقیقش را نمی‌دانم. بنابراین رهبری در پاسخ به درخواست آقای روحانی، گفته بودند که وقتی ایشان مجمع را قبول ندارند، چگونه قرار است در آنجا تاثیر‌گذار باشند.»

وی تاکید کرد: «مطرح شدن این بحث در ملاقات صرفا در حد احتمال است . اما نفس ملاقات یک امر مسبوق به سابقه است. یعنی نمی‌توانیم از آن استنباط صرف مثبت یا منفی داشته باشیم چراکه یک امر متدوالی است؛ رئیس جمهوری که کنار می‌رود طبیعتا سعی می‌کند برای خودش یک جایگاهی را به دست بیاورد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها