کد خبر: 641265
تاریخ انتشار :

عدالتیان: ​بنزین لیتری یک دلار تورم وحشتناکی ایجاد می‌کند

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: فقط نمی توان به بنزین و یارانه فکر کرد و به حقوق‌ها و بیمه و بهداشت و آموزش فکر نکرد.

عدالتیان: ​بنزین لیتری یک دلار تورم وحشتناکی ایجاد می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، جمشید عدالتیان، اقتصاددان، درباره اختصاص هر شهروند 15لیتر بنزین گفت: «من نمی‌توانم عکس‌العمل مردم را پیش‌بینی کنم و انشالله که مشکلی برای مردم پیش نیاید. دو مطلب هست که زیر پوشش عدالت یا کسانیکه ماشین ندارند بتوانند از این نعمت خدادادی کشور استفاده کنند و هر خانواده را حداقل چهار نفر در نظر گرفته اند یعنی هر خانواده 60لیتر؛ اگر کل خانوارهای ایرانی حدود 20میلیون باشند که جمعیت را 80میلیون در نظر بگیریم اینگونه مقداری در بنزین صرفه‌جویی می شود از نظر دولت این مسئله دو حسن دارد اول اینکه کسانیکه ماشین ندارند از این سهمیه استفاده کنند».

به گزارش سایت «خبر سراسری» او ادامه داد: «از سوی دیگر دولت میزان بنزین سهمیه‌ای را در کل کاهش داده است و این چیزی است که باعث می‌شود مردم یا ماشین‌داران مجبور شوند بنزین غیرسهمیه‌ای بخرند و قاعدتا این اتفاق در کنار حذف ارز 4200، تورم‌زاست و حمل و نقل را بسیار گران می‌کند و در کنار اصلاحات اقتصادی دولت به این سمت می‌رود که یارانه‌ها را کاهش دهد و با پوشش عدالت بیشتر این رفتار را انجام می‌دهد اما تورم شدیدی در اوایل 1401 خواهیم داشت البته برخی معتقدند تورم در یک بازه زمانی کوتاه انجام می شود اما این کار می تواند قیمت‌ها را بسیار افزایش دهد و عوارض تورمی این کار آثار منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و مردم را تحت فشار قرار می دهد.کرایه ها نیز در اثر این کار افزایش می یابد و باید منتظر تورم بود. حمل و نقل که گران شود به سرعت روی جا‌به‌جایی کالا اثر می‌گذارد و مصرف‌کنندگان ضرر می‌بینند».

او در درباره طرح هرلیتر یک‌دلار و خطرات آن برای اقتصاد گفت: «چنین طرحی فقط به درد جزیره کیش می‌خورد و هر لیتر یک دلار تورم وحشتناکی ایجاد میکند و هزینه حمل و نقل را به شدت افزایش می دهد. دولت در ارتباط با یارانه ها گیر کرده است و دنبال راهی برای حل آن می گردد و یارانه را کم کند ولی عملا این سیستم یارانه جواب نمی دهد و باید به سمت خدمات دیگری برای طبقه فرودست برویم. اقتصاد ما جزیره است و مشکل دارد و اگر بخواهیم فقط یارانه را بچسبیم به جایی نمی رسیم و جراحی اقتصادی که احمدی نژاد عنوان می کرد نظام بانکی و بیمه و.. که ناکارآمد هستند را باید اصلاح کنند نه صرفا یارانه و تصور کنیم در حال اجرا عدالت هستیم. اینکه دولت هیچ سرمایه گذاری و توضیع ثروت انجام ندهد فکر نمی کنم که یارانه طرح خوبی برای جایگزینی آن باشد و آدم را یاد شراکت در فقر و توضیع آن می اندازد و این تقسیم فقر فقط بین طبقه متوسط و فرودست اتفاق می افتد و کسانیکه درآمد بالایی دارند اتفاقی برایشان نمی افتد و به‌نظرم این طرح ها درست نیستند».

عدالتیان در پایان گفت: «جامعه‌ای که طبقه متوسط نداشته باشد میزان مصرف آن کاهش پیدا می کند و فشار زیادی به تولید می آورد، با این برنامه ای که دولت پیش می برد بنظر می رسد طبقه متوسط حقوق بگیر به زیر خط فقر کشیده می شوند. فقط نمی توان به بنزین و یارانه فکر کرد و به حقوق ها و بیمه و بهداشت و آموزش فکر نکرد. همین ارز4200 که از دارو برداشته اند مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد از سوی دیگر باید بیمه تقویت شود البته زمزمه هایش می آید اما کاری صورت نمی گیرد.در بلند مدت دولت تصور می کند که باید یارانه های پنهان را حذف کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها