کد خبر: 641449
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگو «نامه نیوز» با حسن بهشتی‌پور

تنها راه توافق

حسن بهشتی‌پور معتقد است که رسیدن به توافق با طرف‌های برجامی با توجه به این حجم از انتظارات دو طرف تنها در صورتی ممکن است که از سیاست اقدام در برابر اقدام استفاده شود.

تنها راه توافق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – علی باقری و همراهانش در تیم مذاکره کننده یک بار دیگر در وین سرگرم گفت‌وگو هستند و رایزنی‌ها ادامه دارد. ایران می‌گوید زیربار ضرب‌الاجل نمی‌رویم اما غربی‌ها همچنان بر کوتاه بودن فرصت باقی مانده تاکید دارند و در آخرین مواضع آخر ژانویه را به عنوان ضرب الاجل تعیین کرده‌اند. پیشنهاداتشان هم که روی میز است، گویا آمریکا از طریق سه کشور اروپایی پیشنهاد داده که در مقابل توقف غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران، بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند. 

باید منتظر ماند و دید که نتیجه این رایزنی‌ها چیست و آن توافق خوبی که مقمات ایرانی می‌گویند بالاخره حاصل می‌شود یا نه. حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل رسیدن به توافق را مقدور می‌داند و خوشبین است اما اصرار دارد که با یک سیاست اقدام در برابر اقدام می‌توان به این نتیجه رسید.

او در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» به تحلیل اوضاع مذاکرات پرداخت و گفت: «مذاکرات ایران و آمریکا با واسطه 1+4 انجام شده و دو طرف انتظارات زیادی دارند که مانع از رسیدن سریع به نتیجه می‌شود. ایران می‌گوید طرف مقابل باید همه تحریم‌ها را لغو کند، تضمین بدهند و راستی‌آزمایی کنیم و حتی موضوع پرداخت خسارت هم مطرح است. طرف مقابل هم درخواست کرده که ایران تعهدات خود را به اردیبهشت ۹۸ برگرداند، تولید اورانیوم فلزی و غنی‌سازی ۶۰ و ۲۰ درصد را متوقف و به میزان تعیین‌شده در برجام برساند و درباره موضوعات دیگر هم حتی درخواست مذاکره دارند. همه این‌ها نشان می‌دهد که انتظارات حداکثری است و همین انتظارات حداکثری مذاکرات را پیچیده و طولانی خواهد کرد.»

بهشتی‌پور معتقد است که «دو طرف باید سطح انتظارات را کاهش دهند تا به نتیجه برسند».

وی توضیح می‌دهد: «یکی از راه‌های نزدیک شدن به توافق هم این است که دو طرف درباره مسائلی که برای‌شان مهم است به توافق برسند. مثلا آمریکا‌ یک اقدام و ایران هم در مقابل یک اقدام انجام دهند. مثلا آن‌ها پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنند و ایران هم غنی‌سازی ۶۰ درصد را تعلیق می‌کند. به همین ترتیب هم اقدامات پیش برود. در هر صورت در زمان ورود به جزئیات مذاکرات، خواسته‌ها، مطالبات و پیشنهادات مختلفی مطرح می‌شود که از آن‌ها اطلاع نداریم و باید دید که هیات‌ها در مذاکرات امروز به نتیجه‌ای خواهند رسید.»

به گفته او، «رژیم صهیونیستی برای ایجاد خلل در مسیر مذاکرات و انجام تهدیدها و طرح موضوعاتی چون پلن بی‌نیز کارشکنی‌هایی دارد. این رژیم با هر نوع توافق بین ایران و آمریکا به ویژه در حوزه هسته‌ای مخالف است  و همواره به بهانه‌های مختلف ادعاهای زیادی درباره هسته‌ای شدن ایران مطرح می‌کنند. آن‌ها از همه امکانات خود برای تاثیرگذاری بر کشورهای دیگر استفاده می‌کنند تا برجام دوباره احیا نشود. تهدیدهایی هم که این روزها انجام می‌دهند یک نوع فضاسازی و یک عملیات روانی است و چندان جدی نیست. ایران اگر بتواند افکار عمومی داخلی را توجیه کند و بر افکار عمومی در خارج از کشور نیز تاثیر بگذارد، گام بزرگی برای موفقیت در مذاکرات برداشته است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «همه طرف‌ها اکنون از قدرت رسانه استفاده می‌کنند که حتی می‌تواند بر روی مذاکره‌کنندگان هم تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. به اعتقاد من مذاکرات باید حتما پیوست رسانه‌ای هم داشته باشد. طرف‌های دیگر اکنون از ظرفیت تمام شبکه‌ها استفاده می‌کنند و در خلال مذاکرات سعی دارند از این طریق علیه ایران فضاسازی کنند. ما نیز برای اقناع افکار عمومی، برای بیان اهداف مذاکرات و مطالب تاثیرگذار، باید وضعیت خود را از این طریق برای همگان تبیین کنیم.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها