کد خبر: 641605
تاریخ انتشار :

علی بیگدلی:‌

کره جنوبی؛ عامل امریکا برای تحریک ایران به پیشبرد مذاکرات به‌سوی توافق

یک تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به «عصر ما» می‌گوید، «به‌عنوان عاملی تحریک‌کننده جمهوری اسلامی را به سرعت‌بخشیدن به مذاکرات و بازگشت به تعهدات برجامی ترغیب کند.»

کره جنوبی؛ عامل امریکا برای تحریک ایران به پیشبرد مذاکرات به‌سوی توافق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که مذاکرات احیای برجام با حضور تیم‌هایی از ایران و گروه 1+4 همچنان در وین سعی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر دارند، حالا دیپلمات‌هایی از شرق دور نیز خود را به قلب اروپا رساندند تا آن‌طور که یک تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به «عصر ما» می‌گوید، «به‌عنوان عاملی تحریک‌کننده جمهوری اسلامی را به سرعت‌بخشیدن به مذاکرات و بازگشت به تعهدات برجامی ترغیب کند.»

ماجرا به سفر هیاتی از کره جنوبی به ریاست چوی جانگ کان، معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین مربوط است که البته این قصه به‌خصوص در ساعات ابتدایی انتشار اولین خبرهای این سفر، با روایت‌هایی ضدونقیض همراه بود. آن‌جا که به‌رغم اعلام صداوسیما درخصوص احتمال ملاقات معاون وزیر خارجه کره با مسئول تیم مذاکره‌کنندگان ایران در وین به‌منظور حل‌وفصل موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی درچارچوب توافق احتمالی در ادامه مذاکرات، ایرنا، خبرگزاری دولت اعلام کرد که این سفر به هیچ عنوان به مذاکرات هسته‌ای مرتبط نیست. 

حال آن‌که بنابر بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، هیات کره‌ای با هدف رایزنی با نمایندان ایران و طرف‌های غربی یعنی آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس به وین سفر کرده است.

آن‌طور که علی بیگدلی به «عصر ما» گفته سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی طبیعتاً ارتباطی به موضوع هسته‌ای به‌عنوان محور اصلی مذاکرات مربوط نیست اما به‌عنوان عاملی تحریک‌کننده در همین مذاکرات موثر است.

او با بیان این‌که هیات دیپلماتیک کره‌ای نقشی در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ندارد، معتقد است: «در نگاه نخست این سفر هم می‌تواند عاملی تحریک‌کننده از طرف ایران باشد که از باتوجه به مسدود ماندن دارایی‌های ایران در کره و این‌که کره‌ای‌ها بدهی‌های ایران را پرداخت نمی‌کنند، ایران بخواهد به این عنوان به طرفین مذاکرات فشار بیاورد و در عین حال می‌تواند عاملی ازجانب طرف مقابل باشد تا به وسیله آن به ایران این پیام را بدهد که درصورت عدم‌همکاری در چارچوب برجام، حتی کشورهایی مثل عراق هم بدهی‌های ایران را نخواهند پرداخت. 

این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در ادامه با اشاره به این‌که جمهوری قادر به اقدامی در چنین سطحی در مناسبات بین‌المللی نیست، می‌گوید: «اگرچه هر دو احتمال مطرح است اما معتقدم به طور قطع این امریکایی‌ها هستند که در دعوت از هیات کره جنوبی نقش داشته‌اند؛ چراکه جمهوری اسلامی این توانایی و امکان را ندارد که هماهنگی جهت دعوت از نماینده کشوری همچون کره جنوبی به وین را داشته باشد. حال آن‌که امریکایی‌ها از طریق به‌نحوی می‌خواهند ایران را بر سر ذوق آورده و تحریک کنند که کشور مهمی چون کره جنوبی که ازجمله مصرف‌کنندگان و خریداران نفت ایران است، درصورت همراهی جمهوری اسلامی با مسیر احیای برجام و بازگشت به تعهدات برجامی، می‌تواند با ایران همکاری کند. در عین حال از این حربه به‌عنوان عاملی تهدیدکننده که درصورت عدم توفیق مذاکرات احیای برجام، روند آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در کره جنوبی نیز آسیب می‌بیند.» 

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها