کد خبر: 641705
تاریخ انتشار :

خبر ترسناک درباره آنتی‌بادی‌های سویه‌های جدید ویروس کرونا !

در گزارشی که رویترز منتشر کرده، محققان در حال تحقیق هستند تا بدانند آیا افزایش اتوآنتی بادی با علایم پایدار در افراد با ابتلا به ویروی کرونا، آنهم طولانی‌مدت مرتبط است یا خیر. آن‌ها می‌خواهند سطوح اتوآنتی بادی پس از عفونت با انواع جدیدتر این ویروس را بررسی کنند. این یعنی محققان به این نتیجه رسیده‌اند که آنتی بادی‌های به جا مانده از ویروس کرونا هم یک دردسر جدید هستند.

خبر ترسناک درباره آنتی‌بادی‌های سویه‌های جدید ویروس کرونا !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تحقیقاتی که اخیرا دانشمندان کرده‌اند، نشان می‌دهد بهبودیافتگان کرونا ماه‌ها پس از بهبودی از عفونت حتی اگر به شدت بیمار نشده باشند، آنتی‌بادی بالایی در بدن خود دارند که می‌توانند به اشتباه به اندام‌ها و بافت‌های سالم حمله کنند که این موضوع روی بیش از صد نفر تحقیق شده است. طبق نتایج آزمایش‌ها تمام این صد نفر همگی قبل از دسترسی به واکسن‌های کرونا، از عفونت‌های تایید شده این ویروس بهبود یافته بودند و این تحقیق نشان داد همه این افراد دارای اتوآنتی‌بادی‌های پایدار بودند، از جمله اتوآنتی‌بادی‌هایی که قادرند موجب التهاب مزمن و آسیب به مفاصل، پوست و سیستم عصبی بدن بشوند. یک محقق آمریکایی به رویترز گفته انتظار نداریم چنین مجموعه متنوعی از افزایش اتوآنتی‌بادی‌ها را در این افراد مشاهده کنیم و متوجه شویم که سطوح آن‌ها تا ۶ ماه پس از بهبودی کامل همچنان بالا باشد، اما چنین اتفاقی رخ داده است؛ ضمن اینکه الگو‌های اتوآنتی بادی‌های بالا میان مردان و زنان تفاوت دارد؛ البته هنوز نتیجه تحقیقات مشخص نکرده که آنتی‌بادی‌ها تا چه مدت بیش از ۶ ماه یا بیشتر بالا می‌مانند یا اینکه به بروز علائم بالینی مهم منجر خواهند شد.

در گزارشی که رویترز منتشر کرده محققان در حال تحقیق هستند تا بدانند آیا افزایش اتوآنتی بادی با علایم پایدار در افراد با ابتلا به ویروی کرونا، آنهم طولانی‌مدت مرتبط است یا خیر. آن‌ها می‌خواهند سطوح اتوآنتی بادی پس از عفونت با انواع جدیدتر این ویروس را بررسی کنند.

رویترز نوشته محققان معتقدند اثرات آنتی‌بادی‌هایی که با «سلول‌های B حافظه» تولید شده‌اند بر سیستم ایمنی که در برابر اومیکرون اگرچه ضعیف است، اما این قابلیت را دارد که خطرناک باشد؛ چه آنکه سلول‌های B حافظه در حقیقت همان لنفوسیت‌هایی از سیستم ایمنی بدن هستند که در مقابل پاتوژن‌هایی مثل ویروس‌ها آنتی بادی تولید می‌کنند، به این ترتیب وقتی بدن پس از ابتلا به هرگونه سویه‌های ویروس کرونا این قابلیت را می‌یابد که تفاوت‌های عفونت را تشخیص دهد و در صورتی که آنتی‌بادی‌های به اندازه کافی در خون وجود نداشته باشد که بتواند این ویروس را خنثی کند، سلول‌های B، آنتی‌بادی‌های تازه‌ای را علیه این ویروس تولید می‌کنند.

اخیرا مجله bioRxiv در گزارشی نوشته دانشمندان قدرت بیش از ۳۰۰ آنتی‌بادی تولید شده توسط سلول‌های B حافظه داوطلبان واکسینه‌شده، از جمله برخی که قبلاً عفونت SARS-CoV-۲ داشتند را مورد مطالعه قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که سویه اومیکرون از مجموعه سلول‌های B حافظه فراری است.

در نتیجه تحقیق این دانشمندان آمئه است که سویه اومیکرون توسط ۳۰ درصد از کل آنتی‌بادی‌ها و حدود ۱۰ درصد از کل آنتی‌بادی‌های قوی خنثی‌کننده، به گونه موثری شناسایی می‌شود، این یعنی شرایطی ایجاد می‌شود که به گمان دانشمندان توانایی قوی سلول‌های B حافظه برای تکثیر و تولید آنتی‌بادی امکان دارد کمتر از ۴۸ ساعت اثر آنتی‌بادی‌ها را جبران کند؛ این یعنی بیمار در شرایطی قرار می‌گیرد که شاید نیازی به بیمارستان هم نداشته باشد اما در مواقعی ممکن است شرایط بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی شود که تصور می‌شود. نکته مهم این است که ویروس کرونا همچنان در حال جهش است و خود را به روز می‌کند و سویه‌های جدیدی از خود بروز می‌دهد که برای دانشمندان ناشناخته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها