کد خبر: 642101
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

مواضع فرانسه برای فشار روانی به ایران است

علی بیگدلی معتقد است که آمریکا می‌خواهد قبل از انتخابات کنگره برجام احیا شود و تاکید اروپایی‌ها به کم بودن زمان باقی مانده ناشی از همین موضوع است.

مواضع فرانسه برای فشار روانی به ایران است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز- وزیرخارجه ایران در آخرین مصاحبه خود با شبکه الجزیره گفته بود که مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد اما انگار طرف غربی نظر دیگری دارد. برای همین هم دیدیم که لودریان، وزیر خارجه فرانسه از دور بودن توافق و کند بودن روند مذاکرات گفت. البته کارشناسن و تحلیلگران در ایران سخنان او را بیشتر در راستای ایجاد فشار روانی تلقی کردند. 

مثلا علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «اگر بخواهیم نگاه بنیادینی به قضیه داشته باشیم باید به چند موضوع مهم توجه کنیم. در درجه اول اینکه ایران تا حدودی حق دارد نسبت به رفتار آمریکا نامطمئن باشد به این خاطر که به هرحال ترامپ از برجام بیرون رفته و از طرف دیگر ما الان چهار موضوع حق مساله تحریم، مساله هسته‌ای، راستی‌آزمایی و تضمین را روی میز گذاشته‌ایم و همه این‌ها نشانه نگرانی ایران است. البته دو مورد آخر اصلا در متن برجام نیست و آمریکا هم اصرار دارد که ایران باید به برجام 2015 برگردد.»

وی افزود: «نکته دومی که باید توجه کرد این است که انتخابات کنگره تا دو ماه دیگر برگزار می‌شود و با توجه به ضعف بایدن خیلی احتمال دارد که حزب دموکرات موقعیت خود را در کنگره به خصوص در سنا از دست بدهد لذا تمام تلاش بایدن این است که ظرف این دو ماه مساله برجام به یک شکل و صورتی حل شود و برای او یک موفقیت به حساب آید.»

بیگدگی ادامه داد: «مساله سوم این است که ما این روزها شاهد رفت وآمدهای دیپلماتیک بسیاری هستیم. هم سفر آقای امیرعبداللهیان، هم سفر وزرای خارجه عربستان و شیخ نشین‌های خلیج فارس به مصر، سفر دو مقام برجسته اماراتی به استانبول ، همچین سفر ماه فوریه اردوغان به عربستان و امارات نشان می‌دهد که ما در آینده باید شاهد یک جبهه متحد در خاورمیانه باشیم. جبهه‌ای با حضور ترکیه، عربستان، امارات، اسرائیل و مصر که حلقه‌ امنیتی ما را محدود خواهد کرد و ما نیز این نگرانی‌ها را داریم.»

این تحلیلگر مسایل بین‌المللی همچنین گفت: «بنابراین هر دو طرف ضمن بی اعتمادی نسبت به هم نگران هستند که تاخیر در توافق مشکلات دیگری به وجود آورد. در ایران نیز اگرچه سخنان اخیر رهبری باعث گشایش دست تیم مذاکره کننده شد و فضای داخلی را آرام‌تر کرد، به نظر می‌رسد که هنوز زمینه و شرایط مطلوب برای قطعی کردن مذاکرات به وجود نیامده است. »

وی افزود: «از طرف دیگر قبلا هم گفته ام که اختلافات با آمریکا به قدری عمیق و گسترده است که در چند جلسه حل نخواهد شد لذا باید با استفاده از یک دیپلماسی پلکانی به این معنا که غنی سازی 60 درصدی  و سانترفیوژهای نسل 8 و 9 در کرج را متوقف کرده و اجازه نظارت را به آژانس بدهیم، آمریکا هم در مقابل فروش نفت را آزاد کرده و شبکه بانکی ما را از تحریم خارج کند. منتها ما تا عضویت FATF را نپذیرفته باشیم امکان مبادلات بانکی نخواهیم داشت لذا راهی نیست غیر از این که توافق کنیم.»

بیگدلی این نکته را نیز متذکر شد که «آمریکا خواهان موافقتنامه موقت است و ایران هم این را نپذیرفته است» و نتیجه گرفت: «طبیعی است که نمی توان در همین جلسات همه مشکلات را بتوان حل کرد.»

وی در واکنش به مواضع اخیر فرانسوی‌ها گفت: «آنچه لودریان اشاره کرده ناشی از فشاری است که می خواهند به ایران وارد کنند تا زودتر برای پایان دادن به این چانه زنی‌ها در برابر غرب تصمیم بگیرد چون به نتیجه رسیدن این موضوع ظرف دو ماه آینده خیلی برای غرب مهم است.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها