کد خبر: 641237
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جمالی نوبندگانی

مذاکره غیرمستقیم نوعی فشار سیاسی به آمریکا است

جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» سیاست عدم مذاکره مستقیم با آمریکا را موثر دانست و تاکید کرد که نباید اجازه داد هر وقت خواستند از برجام خارج شده و هر وقت خواستند پای میز مذاکره برگردند.

مذاکره غیرمستقیم نوعی فشار سیاسی به آمریکا است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، مذاکرات هسته‌ای از امروز دوشنبه در وین از سر گرفته خواهد شد و هیات ایرانی همچون قبل در راستای تحقق منافع ملی خواهد کوشید. کوششی که بعضا از نگاه برخی تحلیلگران و جناح‌های سیاسی کافی دانسته نمی‌شود! مصداق این ادعا اظهاراتی است که اخیرا در باب مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی مطرح می‌شود. همین چند روز قبل و در پی رایزنی اولیانوف و رابرت مالی این موضوع در فضای مجازی و رسانه‌ای داغ شد. فلاحت پیشه در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید کرد که ایران و آمریکا از موضع دو دشمن هم که شده بهتر است با هم مذاکره کنند. دیگرانی هم در مصاحبه با سایر رسانه‌ها چنین گفتند. مثلا جلال میرزایی در مصاحبه با «عصر ما» از قانع نشدن افکار عمومی درباره عدم مذاکره با طرف آمریکایی گفت.

این در حالی است که تیم ایرانی مذاکره کننده و برخی دیگر از تحلیلگران همسو با سیاست رسمی کشور از اهمیت عدم مذاکره مستقیم می‌گویند. مثلا محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده پیشین مجلس به «نامه نیوز» اصرار ایران به عدم مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را ناشی از عهدشکنی و خروج آنها از برجام دانست و گفت: «اینکه آمریکایی‌ها هر وقت دل‌شان خواست و به خاطر ریاست‌جمهوری یک نفر در آمریکا از برجام خارج شده و هر وقت خواستند به آن برگردند، نباید بدون هزینه سیاسی و حتی حقوقی باشد. بنابراین سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که به آمریکا و طرف‌های دیگری که شاید در آینده همین رویه را در پیش بگیرند، بفهماند که اقدامات آنان بدون هزینه نخواهد بود و این طور نیست که اگر کسی از برجام خارج شد، به راحتی به آن برگردد.»

وی افزود: «این یک نوع هشدار و فشار سیاسی است برای چانه‌زنی بیشتر و به نظرم می‌رسد که آمریکایی‌ها- با توجه به اظهارنظرهای خودشان- در این زمینه قدری تحقیر شده‌اند.»

جمالی نوبندگانی همچنین گفت: «اینکه رایزنی‌‌های دوجانبه و چندجانبه در جریان مذاکرات برجامی شکل بگیرد، مثلا اینکه سه کشور اروپایی با هم گفت‌وگو کنند، ایران با روسیه و روس‌ها با آمریکا یا سه کشور اروپایی با چین و روسیه رایزنی کنند نیز به نظر من موضوعی نیست که مورد نقد قرار بگیرد. به نظر می‌رسد که این انتقادات تحت فشار برخی رسانه‌ها است که در زمین آمریکا بازی ‌می‌کنند».

وی که سابقه عضویت در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را هم دارد، عدم مذاکره مستقیم را موجب لطمه به روند مذاکرات ندانست و گفت: «با توجه به حضور نمایندگان آمریکایی در هتل محل اقامت تیم مذاکره‌کننده ایران، خیلی مشکل اساسی در روند مذاکرات ایجاد نمی‌شود. وقتی هم که فشارها نتیجه بدهد، آمریکایی‌ها وارد مذاکره خواهند شد. البته الآن هم هستند. هر وقت که قرار شد برجام احیا شود، آمریکا با شروطی که گذاشته شده وارد مذاکرات ۱+۵ خواهد شد اما روال آن باید طی شود و این روال هیچ اشکالی ایجاد نمی‌کند.»

جمالی‌نوبندگانی تاکید کرد: «لازم است که آمریکایی‌ها بفهمند اگر از برجام خارج شوند، هر وقت دلشان خواست نمی‌توانند برگردند. هر کسی که به منافع ملی فکر می‌کند باید به این مساله دقت کند.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها