کد خبر: 642156
تاریخ انتشار :

انتقاد نماینده مجلس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نگرانی‌های جدی مجلس راجع به مسائل حوزه بهداشت و درمان است و در لایحه دولت ارز ترجیحی برای سال آینده حذف شده که این موضوع باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد.

انتقاد نماینده مجلس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نگرانی‌های جدی مجلس راجع به مسائل حوزه بهداشت و درمان است و در لایحه دولت ارز ترجیحی برای سال آینده حذف شده که این موضوع باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد.

حسینعلی شهریاری روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پولی که برای بیمه پیش بینی شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است که ارز ترجیحی با این میزان اتفاق نخواهد افتاد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ۶ تا هشت درصد جمعیت کشور زیرپوشش هیچ بیمه ای نیستند و از حدود سه هزارو ۹۰۰ قلم دارو ۲ هزار قلم زیرپوشش بیمه ها نیستند و شرکت های دارویی داخلی نیز با ارز ترجیحی و کمبود منابع مالی مواجه خواهند شد.

وی گفت: برای بودجه سال آینده نگرانی هایی وجود دارد زیرا اگر اقتصاد دانان تاکنون بدرستی عمل می کردند قطعا اوضاع کشور بهتر از الان بود.

شهریاری بیان کرد: هر تصمیمی که در دولت گرفته شود باید اول مردم اغنا شوند زیرا هم اینک وضعیت مناسبی در کشور وجود ندارد و دهک های پایین واقعا دچار مشکل هستند و ۵۲ تا ۷۰ درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود که امیدواریم بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: اکثر دانشگاه های علوم پزشکی بدهی های زیادی دارند که باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در استان گفت: از ابتدای دولت جدید انتصابات در استان براساس شایسته سالاری و بومی گزینی انجام شده و استاندار سیستان و بلوچستان نیز تاکنون بر همین اساس از نیروهای بومی و توانمند در همه زمینه ها استفاده کرده است.

وی به انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و افزود: انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از چندین سال قبل تصویب و در حال پیگیری است و کارهایی نیز در این زمینه صورت گرفته و دولت مکلف به پرداخت هزینه ها شده و در این موضوع مساله اصلی بحث اعتبارات است که اگر از سرمایه گذاری خارجی استفاده شود در کار تسریع خواهد شد البته قرارگاه خاتم در این زمینه توان کار دارد که اگر وارد میدان شود بطور حتم می تواند این طرح را بخوبی اجرا کند.

شهریاری خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم در زمینه تامین آب زاهدان و زابل انجام شود و دولت و مجلس در زمینه انتقال آب از دریای عمان با اولویت سیستان و بلوچستان موافق هستند.

وی گفت: برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی نیز یک عده زمین خواری کرده و از خانواده های نیازمند سوء استفاده می کنند که باید کار اطلاعاتی دقیق انجام شود تا افراد نیازمند شناسایی شده و سکونتگاه هایی برای اینگونه افراد مشخص شود و تا زمان آماده شدن خانه هایشان در آن مکان ها اسکان یابند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان در زمینه ایجاد پایگاههای انتقال خون و نمایندگی پزشکی قانونی در شهرستانهای تابعه دچار مشکل هستیم، افزود: در این استان مشکل کمبود پایگاه انتقال خون و نیرو داریم که این موضوع در حال پیگیری است و مشکل خونگیری نیز به دلایل و محدودیت های مختلف در استان وجود دارد بر همین اساس بیشترین خون از تهران وارد سیستان و بلوچستان می شود.

وی ادامه داد: پزشکان به دلیل حقوق پایین حاضر به همکاری با انتقال خون نیستند که همین مساله بیماران تالاسمی را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

شهریاری بیان کرد: بیماران تالاسمی مظلوم و دارای مشکلات خاصی هستند و برخی داروهای ایرانی نیز برای آنها جواب نمی دهد و دچار مشکلات متعدد مانند بیماری های قلبی، کلیوی و غیره می شوند که امیدواریم هرچه سریعتر مشکل این بیماران برطرف شود.

وی به بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع کرونا به مدت ۲ سال مدارس به صورت غیرحضوری برگزار شد که در این زمینه نیز دچار آسیب های جدی شدیم و در حال حاضر با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته ۷۰ درصد خانواده ها موافق بازگشایی کامل مدارس هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه سه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در چابهار، ایرانشهر و زاهدان با اولویت چابهار و ایرانشهر در دست بررسی است زیرا زاهدان تا حدودی از لحاظ تخت بیمارستانی قابل قبول است اما ۲ شهرستان دیگر به شدت با مشکل مواجه هستند و متاسفانه متخصصین تمایلی به ادامه خدمت در سیستان و بلوچستان ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری سل در منطقه سیستان یکی از مشکلات جدی است که باید هرچه سریعتر در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد و این منطقه از لحاظ پزشکی تجهیز شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها