کد خبر: 642364
تاریخ انتشار :

معاون وزیر نفت: دریافتی دولت از فروش بنزین «ناچیز» است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بخش اعظمی از هزینه بنزینی که دولت از مردم دریافت می‌کند صرف هزینه‌های حمل و نقل، جابجایی و مجاری عرضه می‌شود گفت: به صورت میانگین هزینه جایگاه دار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت بنزین را به خود اختصاص می‌دهد و عملا دریافتی دولت از محل فروش بنزین بسیار ناچیز است.

معاون وزیر نفت: دریافتی دولت از فروش بنزین «ناچیز» است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلیل سالاری با بیان این که در سال‌های گذشته صرف تعداد خودرو‌ها اضافه شده و در ازای آن خودروی فرسوده‌ای اسقاط نشده است گفت: هم اکنون به طور میانگین بین ۸۴ تا ۸۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل پیدا کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که تولید بنزین در کشور نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نکرده است افزود: تولید به همان میزان سال‌های گذشته است و فقط یک درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت در خصوص بحث مدیریت مصرف هم گفت: اگرچه سیاست قیمتی عاملی است که می‌تواند بر مدیریت مصرف بنزین اثرگذار باشد، اما باید به استانداردسازی خودرو‌ها هم توجه کنیم. 

وی افزود: در بحث مدیریت مصرف سوخت باید وقتی مصرف کننده، کالایی مثل بنزین را با قیمت واقعی خریداری می‌کند، امکان استفاده از خودرویی با استاندارد جهانی هم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: وقتی مصرف کننده امکان استفاده از خودرویی که در هر صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف می‌کند داشته باشد می‌توان به او بنزین را با قیمت واقعی داد، اما برای مصرف کننده‌ای که خودرواش هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند این اختلاف قیمت می‌تواندموثر باشد.

سالاری در خصوص قیمت واقعی بنزین هم گفت: هم اکنون دولت براساس قانون، نفت را به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به پالایشگاه‌ها عرضه می‌کند و فرآورده را نیز با قیمت صادراتی خریداری می‌کند.

معاون وزیر نفت با بیان این که بخش اعظمی از هزینه بنزینی که دولت از مردم دریافت می‌کند صرف هزینه‌های حمل و نقل، جابجایی و مجاری عرضه می‌شود افزود: به صورت میانگین هزینه جایگاه دار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت بنزین را به خود اختصاص می‌دهد و عملا دریافتی دولت از محل فروش بنزین بسیار ناچیز است. 

وی گفت: با این حال درآمد دولت از محل فروش بنزین از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه‌ی افراد و همچنین یارانه تولید می‌شود.

ایجاد مسیر حیاتی انتقال فرآورده‌های نفتی در شرق ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان - مشهد (تابش) یک مسیر حیاتی انتقال فرآورده در شرق کشور فعال خواهد شد.

جلیل سالاری در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد، موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) افزود: این خط لوله یکی از طرح‌های مهمی است که در حوزه پالایش و پخش است که ظرفیت بسیار مناسبی به ویژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر این که نگاه ما در صنعت پالایش حرکت به سمت سودمحوری به جای سوخت‌محوری است، اضافه کرد: در حوزه انتقال فرآورده‌های نفتی ظرفیت بسیاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد که شرکت ملی پالایش و پخش تلاش دارد در حوزه نقل و انتقال فرآورده به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت کند و جایگزینی خطوط لوله با حمل و نقل زمینی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش تصریح کرد: تفاوت هزینه انتقال فرآورده از طریق خط لوله و حمل زمینی ۱ به ۶ است که این رقم عدد بزرگی به شمار می‌آید و تلاش می‌کنیم، با جایگزینی حمل از طریق خط لوله با حمل جاده‌ای، افزون بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امنیت انتقال انرژی را نیز در کشور محقق کنیم.

سالاری با اشاره به قیمت یارانه‌ای سوخت در کشور گفت: قیمت یارانه‌ای سوخت در ایران و اختلاف قیمت قابل توجه آن با کشور‌های همسایه، زمینه‌ساز افزایش قاچاق از مرز‌های کشور می‌شود که با انتقال فرآورده از طریق خطوط لوله در شرق کشور، عملا چالش قاچاق سوخت در این منطقه که مسیر مهمی برای قاچاق است، برطرف خواهد شد.

وی از دیگر دلایل طراحی این پروژه را ختم شدن همه خطوط حیاتی انتقال فرآورده کشور به ری و تمرکز در این منطقه اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد سوخت مصرفی در نیمه شمالی کشور مصرف از طریق مسیر ری تأمین می‌شود که این موضوع ممکن است در مواقع بحرانی، تأمین امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبرو کند، بنابراین با راه‌اندازی این خط افزون بر تأمین استاندارد‌های پدافند غیرعامل در کشور، این تمرکز در خطوط از بین می‌رود و تنوع‌بخشی در زمینه انتقال فرآورده در کشور رخ خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه با احداث این خط، یک کریدور حیاتی در شرق کشور سر برخواهد آورد، گفت: افزون بر آن ما در بحث مشتقات نفتی، تعهد‌هایی به کشور‌های همجوار داریم که سوختی که عرضه می‌شود، باید حداقل استاندارد‌های ملی را داشته باشد که در این بخش نیز، نگاه ما در طراحی این خط، هم نگاه صادراتی و هم مصارف داخلی بوده است.

سالاری با اشاره به این که با راه‌اندازی این خط، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر انتقال فرآورده از مسیر‌های پیشین کاسته می‌شود، افزود: افزون بر بحث مدیریت و کاهش مصرف انرژی، با احداث این خط، روزانه ۱۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور محقق می‌شود.

وی تأمین پایدار سوخت زمستانی در نقاط شرقی کشور در نیمه دوم سال را از دیگر مزایای این پروژه برشمرد و گفت: همچنین با این جانشینی که اتفاق می‌افتد، می‌توانیم در بازار‌های انرژی شرق کشور حضور مستمر داشته باشیم و واسطه‌گری نیز حذف می‌شود؛ افزون بر آن مشتری مداری محقق شده و از قیمت فرآورده و بازار همسو با منافع ملی به درستی محافظت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه خط لوله تابش حتی می‌تواند در آینده به زمینه‌ای برای توسعه زنجیره پائین‌دستی صنایع پتروشیمی تبدیل شود، افزود: همچنین اثرگذاری احداث خط لوله جدید تابش بر مراودات انرژی ما با کشور‌های مستقل همسو (CIS) با توجه به اختلاف قیمت خلیج فارس و دریای مدیترانه از دیگر مزایای این پروژه است.

سالاری اضافه کرد: امیدواریم با دریافت مجوز‌های لازم، مناقصه این پروژه به‌زودی برگزار و پیمانکار آن انتخاب شود؛ برآورد ما برای سرمایه‌گذاری در این طرح، ۳۰۰ میلیون یوروست که در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله اجرایی خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر این که در زنجیره‌های بعدی این پروژه می‌توانیم از سرمایه‌گذار خارجی نیز استفاده کنیم، گفت: تعرفه انتقال این خط برای بخش خصوصی هم جذاب است و با توجه به اینکه ابتدا و انتهای آن در اختیار دولت است، مسیر انتقال و مدیریت مسیر انتقال می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها